Menționarea formularului 112 (taxe salariale) este direct relevantă pentru calculul și plata contribuțiilor angajaților. De asemenea, posibilele noi legi adoptate de Guvern pot afecta relațiile de muncă și politicile de personal.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Conținutul este relevant pentru departamentul de Resurse Umane prin impactul asupra politicilor interne legate de angajați (ex: testarea alcool/droguri pentru șoferi), recrutare (recunoașterea studiilor străine, burse) și informări generale despre drepturile și obligațiile personalului.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 15 - 21 iulie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Articolul tratează aspecte legate de drepturile angajaților (ex: concedii medicale), modul de gestionare a incidentelor în care sunt implicați angajați și necesitatea de a aplica măsuri disciplinare, toate fiind responsabilități directe ale HR.
În timpul programului, la locul muncii, un angajat îi pune piedică altuia, care are astfel nevoie de concediu medical. Angajatorul refuză, inițial, să înregistreze și declare accidentul, iar angajatul nu poate beneficia de medicalul cuvenit. Refuzul poate fi din rea-intenție sau neglijență față de prevederile legale: și astfel de fapte sunt considerate de lege accidente de muncă. Refuzul de a le trata ca atare înseamnă drepturi încălcate, posibile amenzi și oferirea unui exemplu greșit celorlalți angajați când se raportează la normele de disciplina muncii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat deoarece poate folosi informațiile despre ajutoarele de stat (prime de inserție, de mobilitate) pentru a atrage mai ușor absolvenți și pentru a ghida angajații care se mută pentru un loc de muncă. Este util pentru a găsi și păstra oamenii potriviți.
Absolvenții din acest an de liceu sau facultate care se înregistrează în evidențele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) și care nu-și găsesc de lucru pot solicita indemnizație de șomaj, potrivit legislației în vigoare. În plus, dacă-și găsesc un loc de muncă, absolvenții aflați în evidența ANOFM pot beneficia de o primă de inserție, ce se apropie de 2.000 de lei, dar și de o primă de încadrare sau una de instalare. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de bunăstarea angajaților și de informarea lor despre beneficii și drepturi, inclusiv cele legate de pensie. Chiar dacă articolul se referă la pensionari, aceste informații pot fi relevante pentru angajații care se apropie de pensionare sau pentru a răspunde întrebărilor generale legate de sistemul de pensii, mai ales în context internațional.
Începând din toamnă, potrivit noii legi a pensiilor, pensionarii care trăiesc în afara granițelor trebuie să trimită, către casele teritoriale de pensii, de două ori pe an documentul care dovedește că sunt în viață, numit certificat de viață. Transmiterea documentului către autoritățile din țară se poate face prin mai multe metode, existând inclusiv variante electronice, care nu implică costuri. Citește articolul
Articolul este foarte relevant pentru gestionarea personalului, deoarece abordează modul în care trebuie adaptat programul de lucru, cum se mențin contractele și vechimea în muncă în timpul întreruperilor și cum se pot stabili modalitățile de plată și recuperare a timpului. De asemenea, oferă informații despre cum sunt afectați angajații de căldură și ce măsuri preferă aceștia pentru a lucra în condiții mai bune.
În contextul temperaturilor ridicate care afectează România, angajatorii trebuie să aibă în vedere în unele cazuri inclusiv posibilitatea întreruperii colective a lucrului când temperaturile extreme se mențin pentru cel puțin două zile consecutive. În aceste cazuri, contractele individuale de muncă rămân în vigoare și perioada de întrerupere este considerată vechime în muncă. Angajatorii trebuie să stabilească, împreună cu reprezentanții angajaților, cum se vor recupera orele nelucrate și modul de compensare a salariaților dacă nu va avea loc recuperarea orelor. Nerespectarea prevederilor referitoare la munca în perioade caniculare poate duce amenzi, dar riscul mult mai mare decât acel al amenzilor este cel legat de efectele temperaturilor extreme asupra angajaților, având în vedere că stresul termic poate cauza afecțiuni grave. Citește articolul
HR-ul este interesat de modul în care aceste reglementări afectează angajații, mai ales pe cei care conduc pentru muncă. Trebuie să știe cum să gestioneze situațiile în care un angajat își pierde permisul, cum să informeze personalul despre riscuri și cum să adapteze politicile interne.
Regulile testării șoferilor la alcool sau droguri au fost modificate acum câteva zile, prin OUG 84/2024, iar șoferii care refuză acum testarea rapidă, efectuată de polițiști, rămân fără permis, chiar dacă sunt de acord să meargă la spital pentru recoltarea de sânge, lucru care nu se întâmpla înainte de apariția ordonanței. Deoarece, din câte se pare, aparatele cu care polițiștii fac testele rapide au rate mari de eroare, iar laboratoarele eliberau greu rezultatele analizelor, mulți șoferi nu erau de acord cu retragerea/ reținerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice. De aceea, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută luni, modificarea legislației, astfel încât șoferii să-și recapete mai repede dreptul de a conduce în aceste situații. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie informat despre modul în care sunt comunicate rezultatele testelor de alcool/droguri la volan, deoarece un rezultat pozitiv poate afecta dreptul de a conduce al unui angajat și poate avea implicații asupra postului și a relației de muncă.
În cazul în care refuză testarea rapidă pentru verificarea consumului de alcool ori droguri sau dacă această testare dă un rezultat pozitiv, șoferii trebuie să meargă la recoltarea de probe biologice, conform regulilor în vigoare. Potrivit normelor privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii consumului de alcool sau droguri, publicate azi în Monitorul Oficial, rezultatul analizelor toxicologice făcute de instituțiile medico-legale sunt transmise șoferilor prin e-mail, SMS sau direct la adresa de corespondență, domiciliu ori reședință. Citește articolul
Oferă informații cruciale despre cum să prevină amenzi legate de modul în care angajează și gestionează stagiari, drepturile angajaților la transferul unei afaceri și obligațiile de informare și consultare a personalului, conform legii.
Contribuabilii pot beneficia de prevederile Legii prevenirii, ce le oferă posibilitatea de a remedia o serie de nereguli în termen de până la 90 de zile de la prima constatare, fără a li se aplica sancțiunea contravențională prevăzută de lege. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să înțeleagă aceste reguli pentru a se asigura că angajații sunt informați despre importanța confidențialității, că respectă politicile firmei privind secretele comerciale și pentru a ști cum să gestioneze situațiile în care aceste reguli sunt încălcate de personal.
Regulile ce permit protejarea secretelor comerciale ale persoanelor juridice au fost modificate în ceea ce privește derularea proceselor și măsurile provizorii dispuse de instanțe, conform unei legi noi. Citește articolul