avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 651 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

UPDATE Strategia națională în domeniul inteligenței artificiale pentru perioada 2024-2027, oficializată. În ce domenii poate fi folosită

Adoptarea inteligenței artificiale va schimba modul în care se lucrează, va crea noi roluri și va cere noi abilități angajaților, influențând strategiile de recrutare și dezvoltare a personalului.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Iulie 2024 | 1 | 2402 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care actualul program de guvernare include inteligența artificială în categoria proiectelor strategice și de transformare digitală, Executivul a oficializat joi strategia naţională din domeniu pentru perioada 2024-2027. Inteligența artificială poate fi folosită, printre altele, în asistența medicală, agricultură, transport etc. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Riscul sărăciei în rândul femeilor: între sarcini domestice și remunerație scăzută

Acest departament este direct vizat de informațiile despre participarea femeilor pe piața muncii, diferențele salariale de gen, perioada de activitate profesională și incluziunea persoanelor cu dizabilități, pentru a dezvolta politici de recrutare, compensare, beneficii și diversitate care să răspundă acestor provocări.

Radu Stochița în Relații de muncă & Asigurări sociale
Cercetător,
26 Iulie 2024 | 970 | Timp de citire: 5 min.

În România, riscul sărăciei și excluziunii sociale afectează disproporționat femeile, cu o rată de 33% comparativ cu 31% la bărbați în 2023, conform Eurostat. Participarea scăzută a femeilor pe piața muncii și sarcinile domestice sunt factori majori care contribuie la această situație. Deși s-au înregistrat progrese în creșterea ocupării, femeile continuă să fie mai vulnerabile la sărăcie din cauza diferențelor salariale și a duratei mai scurte a vieții profesionale. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Nerespectarea regulilor privind repausul zilnic și săptămânal influențează negativ și concediul de odihnă anual

Oferă îndrumări esențiale pentru organizarea corectă a programului de lucru al angajaților, acordarea pauzelor, concediilor și stabilirea sporurilor, aspecte cheie în gestionarea eficientă și legală a personalului.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Iulie 2024 | 2021 | Timp de citire: 6 min.

Atunci când programul de muncă este „impus de necesitățile” unității și sunt ignorate regulile care stau la baza repartizării timpului de muncă și cele care stabilesc perioadele minime pentru repaus, la un moment dat apar și situațiile care pot declanșa conflicte de muncă. De exemplu, în cazul unui program nelegal de muncă, angajatorul ajunge să suprapună peste dreptul la concediul de odihnă zile care ar trebui să fie, de fapt, pentru repausul săptămânal. Altfel spus, nerespectarea legii într-o privință determină nerespectarea unei alte prevederi și tot așa. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legea prestatorilor casnici e pentru cei care muncesc din când în când în gospodăriile altora sau pentru cei care vor să-și asigure traiul doar din asta?

Pentru a înțelege diferențele dintre tipurile de muncă (angajat, PFA, prestator casnic) și cum acestea influențează relațiile cu oamenii care lucrează și beneficiile lor.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Iulie 2024 | 1 | 1855 | Timp de citire: 5 min.

Prestarea activităților casnice remunerate exclusiv prin tichete de activități casnice este esențialmente una ocazională, dar termenul în sine e destul de vag pentru a răspunde tuturor situațiilor ce se pot ivi în practică. Dacă muncile de acest fel sunt ocazionale pentru beneficiar, ele nu sunt neapărat ocazionale pentru prestator, care ar putea chiar să ajungă să muncească peste 40 de ore într-o lună și să câștige câteva mii de lei. Este neclar dacă, de la un anumit punct încolo, statul îi va trage de mânecă pe prestatorii casnici să treacă la o formă organizată a muncii lor - una din care statul are mai mult de câștigat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De-acum, comercianții trebuie să verifice dacă cei ce cumpără tutun sunt majori, iar publicitatea la țigările electronice e interzisă. Ce alte schimbări au apărut în 2024

Acest departament este responsabil să informeze și să instruiască angajații despre noile cerințe, cum ar fi verificarea vârstei, pentru a evita amenzi mari și pentru a asigura respectarea legii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
25 Iulie 2024 | 1909 | Timp de citire: 2 min.

În acest an, legislația prin care sunt reglementate vânzarea, utilizarea sau promovarea produselor din tutun sau a țigărilor electronice a suferit o serie de modificări importante. Două dintre măsurile apărute pe această temă de la începutul anului intră în vigoare chiar azi. Este vorba, mai exact, despre obligația comercianților de a legitima clienții, astfel încât să verifice respectarea vârstei legale pentru vânzarea acestor produse, și despre interzicerea publicității pentru țigările electronice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Protejarea secretelor comerciale și a informațiilor confidențiale: Și angajații se pot face vinovați de concurență neloială

Acest departament se ocupă de angajați și de contractele lor. Este esențial să înțeleagă cum să includă clauze de confidențialitate și de neconcurență, respectând legea, pentru a proteja informațiile companiei fără a îngrădi nejustificat angajații.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Iulie 2024 | 1906 | Timp de citire: 5 min.

Un angajat care petrece o perioadă considerabilă într-o companie sau care ajunge, din chiar primele luni, să ia contactul cu informații confidențiale ori chiar secrete comerciale proprii companiei pentru care lucrează, nu poate fi împiedicat, în mod firesc, să mai lucreze în domeniul respectiv pentru tot restul vieții sale profesionale. Atunci când compania a depus toate diligențele pentru a proteja confidențialitatea unor informații și ele ajung, totuși, să fie divulgate în beneficiul unei alte companii, să zicem, angajații pot ajunge să suporte plata despăgubirilor, intrând chiar în zona concurenței neloiale. Deturnarea clientelei, de pildă, este o formă de concurență neloială de care angajații se pot face vinovați. Ce înseamnă, totuși, secret comercial? Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Cadrul legal pentru Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public, oficializat. Până în a doua jumătate a lunii septembrie ar trebui transferate datele existente la ANFP în SENESOP

Subiectul principal este crearea și gestionarea unui sistem electronic național pentru evidența angajaților, inclusiv a funcțiilor și a datelor personale, ceea ce este vital pentru departamentul de Resurse Umane.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
24 Iulie 2024 | 2415 | Timp de citire: 2 min.

Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) a pus anul trecut în dezbatere un proiect care ce pune bazele Sistemului electronic național de evidență a ocupării în sectorul public (SENESOP), în vederea colectării datelor și informațiilor necesare pentru realizarea evidenței personalului plătit din fonduri publice, precum și pentru fundamentarea politicilor de resurse umane în acest sector. Joia trecută, Guvernul a dat undă verde proiectului, într-o formă actualizată, iar hotărârea a fost publicată marți în Monitorul Oficial. SENEOSP își propune să aducă beneficii semnificative prin simplificarea procedurilor administrative și eliminarea raportărilor redundante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele de aplicare pentru Legea prestatorului casnic au fost modificate. Care sunt noutățile

Chiar dacă nu e vorba de angajați obișnuiți, departamentul HR e interesat de cum sunt reglementate diverse forme de muncă și plată, cum sunt tichetele pentru activități casnice, mai ales dacă acestea au legătură cu piața muncii sau cu politicile sociale de ocupare.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
24 Iulie 2024 | 1877 | Timp de citire: 2 min.

Normele Legii prestatorilor casnici au fost modificate oficial, printr-o hotărâre de Guvern publicată marți în Monitorul Oficial, al cărei scop este acela de a alinia normele la modificările aduse legii în primăvară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Contribuția la fondul de handicap, mai mare începând de luna aceasta - cine trebuie să o plătească și în ce constă

Departamentul de HR este direct responsabil cu gestionarea forței de muncă, angajarea, numărul de posturi și integrarea persoanelor cu dizabilități, conform cotei legale.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
24 Iulie 2024 | 2 | 100316 | Timp de citire: 2 min.

Firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați trebuie să plătească o contribuție la fondul de handicap dacă nu-și respectă obligația legală de a angaja persoane cu handicap. Odată cu majorarea salariului minim, de la 1 iulie, discutăm și despre modificarea valorii acestei contribuții. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ANSPDCP: Instituțiile statului au un regim special pentru încălcările GDPR

Departamentul HR prelucrează multe date personale ale angajaților (salarii, informații medicale, performanță). Este crucial pentru ei să înțeleagă importanța conformității cu GDPR și riscurile financiare asociate cu nerespectarea regulilor, ca să se asigure că gestionarea datelor personale în HR se face corect și evită sancțiunile.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Iulie 2024 | 1663 | Timp de citire: 2 min.

Regimul sancționator pentru încălcarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor (GDPR) în sectorul public din România este diferit față de cel aplicat în sectorul privat. Dacă privații pot lua direct amendă, instituțiile statului dispun de un răgaz în vederea remedierii situațiilor consemnate. Citește articolul