avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 651 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Codurile vestimentare la locul de muncă - poți ajunge să încalci drepturile unui angajat pentru că ceri o anumită ținută?

Acest departament este interesat deoarece articolul oferă informații practice despre cum să stabilești reguli de îmbrăcăminte corecte și legale pentru angajați, evitând discriminarea și asigurând un mediu de lucru bun.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
31 Iulie 2024 | 4482 | Timp de citire: 7 min.

Codurile vestimentare la locul de muncă sunt încă relevante în numeroase sectoare de activitate. Dincolo de cerințele privind ținuta decentă, formală sau mai puțin formală, avem și prevederi legislative care obligă la purtarea unor echipamente de protecție și care, indirect, nu permit atâta libertate vestimentară la locul de muncă. În contextul legislației pe care suntem obligați, la nivel de companie, să o respectăm, pentru a evita conflictele, angajatorii trebuie să se asigure că orice cod vestimentar impus este aplicat în mod nediscriminatoriu, respectă drepturile fundamentale ale angajaților și este justificat de un scop legitim și proporțional. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

Construcții: TVA impus la o firmă care punea la dispoziție salariați către o altă firmă, dar fără a factura serviciile

Articolul vorbește despre modul în care o firmă a pus la dispoziție personal și despre aplicarea greșită a scutirilor la taxele salariale. Departamentul de HR este interesat să înțeleagă cum pot apărea erori în gestionarea angajaților și a costurilor salariale, pentru a le preveni.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Iulie 2024 | 7118 | Timp de citire: 2 min.

Cazul unei companii care punea salariați la dispoziția unui partener de afaceri fără a factura serviciile a fost prezentat în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în mai 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii care nu comunică accidentele sau alte evenimente survenite la locul de muncă riscă amenzi de mii de lei

Se ocupă de angajați și trebuie să știe cum se definesc și se gestionează accidentele la muncă, pentru a proteja angajații și a respecta legea.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Iulie 2024 | 1485 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii care nu respectă legislația de sănătate și securitate în muncă (SSM) pot fi sancționați cu amenzi consistente, unele dintre ele fiind inclusiv în privința pasivității angajatorilor în fața evenimentelor survenite la locul de muncă. Asta înseamnă nu doar cercetarea evenimentelor, ci și comunicarea lor către anumite entități. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Teoretic, șoferii se vor putea înscrie la școlile moto pentru a obține atestatul pentru motociclete începând cu 8 august. Practic, acest termen s-ar putea prelungi

Poate fi important pentru HR să știe aceste lucruri în cazul în care angajații folosesc motociclete pentru diverse sarcini de serviciu sau pentru a se deplasa la muncă, putând influența politicile interne legate de transportul angajaților.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
30 Iulie 2024 | 3 | 1536 | Timp de citire: 2 min.

Conducătorii auto care doresc să conducă și motociclete de până în 125 centimetri cubi trebuie să aibă răbdare cel puțin până pe 8 august pentru a se putea înscrie la școlile de șoferi. Însă așteptarea ar putea dura și mai mult, dacă Registrul Auto Român (RAR) nu clarifică situația atestării vehiculelor care urmează a fi folosite la cursurile practice.  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Concedierea în urma desființării postului - angajatorii nu sunt ținuți să dovedească eficiența economică a măsurii

Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece articolul oferă un exemplu concret despre cum se gestionează o concediere pentru desființarea postului, ce documente sunt necesare și cum se argumentează decizia în fața unui angajat sau în instanță, pentru a evita problemele legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Iulie 2024 | 19158 | Timp de citire: 5 min.

Desființarea locului de muncă trebuie să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă, stabilește Codul muncii în privința concedierii ca urmare a desființării postului - situația în care concedierea se face pentru motive care nu au legătură cu persoana angajatului. Când astfel de decizii de concediere sunt contestate, instanțele analizează acele condiții privind desființarea postului, dar nu judecă în privința oportunității măsurii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Un plan național de dezvoltare graduală a îngrijirilor la domiciliu, pus în dezbatere de MS

Articolul menționează nevoia de a forma un corp specializat de personal pentru a dezvolta serviciile de îngrijiri la domiciliu, ceea ce este important pentru departamentele de HR care se ocupă de recrutare și instruire.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
30 Iulie 2024 | 1303 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Sănătății (MS) a pus în dezbatere publică, prin intermediul unui proiect de ordin, un plan național de dezvoltare graduală a îngrijirilor la domiciliu, care vizează creșterea numărului de beneficiari ce reușesc să trăiască independent, prin îmbunătățirea accesului la servicii sociale și medicale asigurate la domiciliu. Planul acoperă perioada 2024 - 2030. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Femeia manager 2024: Firmele deținute de antreprenoare pot cere un ajutor de minimis de până la 200.000 lei. Înscrierile online încep pe 30 iulie

Articolul menționează crearea și menținerea de locuri de muncă, aspecte esențiale pentru gestionarea personalului firmei.

Alexandru Boiciuc în Finanțări
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Iulie 2024 | 1 | 8027 | Timp de citire: 2 min.

Înscrierile în programul Femeia manager încep în data de 30 iulie 2024, conform unui anunț recent al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Astfel, antreprenoarele care dețin companii pot solicita un ajutor de minimis, pentru dezvoltarea afacerilor, de până la 200.000 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Programul de lucru flexibil nu înseamnă că acesta poate fi stabilit unilateral de către salariat, cu atât mai mult când e vorba de deplasări în afara biroului

Este relevant pentru modul în care sunt gestionate prezența angajaților, acordarea sporurilor salariale, programele de lucru flexibile și necesitatea documentării activităților, pentru a preveni neînțelegerile și litigiile cu angajații.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Iulie 2024 | 1994 | Timp de citire: 3 min.

Flexibilitatea muncii e posibilă dacă avem un acord între angajat și angajator, iar previzibilitatea programului este la fel de importantă. Oferirea, în termeni generici, a flexibilității în muncă la nivel contractual nu înseamnă și că un angajat poate lipsi când dorește de la locul de muncă, chiar și o zi întreagă, fără acceptul angajatorului, potrivit unei instanțe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Cei 300 lei netaxabili: Neclaritatea la excluderea tichetelor de masă din plafonul de 4.000 lei a fost rezolvată de MF. Interpretarea CCF, confirmată

Departamentul de HR se ocupă de gestionarea beneficiilor angajaților, inclusiv tichetele de masă și salariile. Înțelegerea modului în care aceste tichete sunt impozitate este crucială pentru a calcula corect salariile nete ale angajaților și pentru a le oferi explicații clare acestora.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Iulie 2024 | 13434 | Timp de citire: 3 min.

Din iulie, suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară s-a majorat la 300 lei. Totodată, tichetele de masă au fost excluse din plafonul maxim de 4.000 lei (venitul brut lunar) ce permite acordarea beneficiului de netaxare. În acest context, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atenționa că există o neclaritate în textul legal referitoare la tichetele de masă, iar Ministerul Finanțelor (MF) a rezolvat-o prin confirmarea interpretării fiscaliștilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Accesul resortisanților țărilor terțe care sunt rezidenți pe termen lung la măsuri de asistență socială nu poate fi supus condiției de a fi avut reședința timp de cel puțin zece ani într-un stat membru

Articolul clarifică drepturile la beneficii sociale pentru angajații străini care lucrează în UE, ajutând la crearea unor politici de personal corecte și la evitarea discriminării în companie.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
29 Iulie 2024 | 659 | Timp de citire: 2 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit azi că dreptul UE se opune unei reglementări naționale care condiționează accesul resortisanților din țări terțe rezidenți pe termen lung la ajutoare sociale de o rezidență de cel puțin zece ani, din care ultimii doi în mod continuu. Această condiție, alături de sancțiunile penale pentru declarații false privind rezidența, constituie o discriminare indirectă și este nejustificată în contextul directivei respective. Citește articolul