Oferă informații esențiale despre cum să gestioneze corect programul de lucru al angajaților, orele suplimentare și plata acestora, conform legii, pentru a asigura bunăstarea personalului.
În nicio situație, „oricât de excepțională”, un angajat nu poate munci într-o lună până la 70 - 80 de ore în plus. Cu toate astea, realitatea bate întotdeauna norma juridică, iar astfel de programe sunt întâlnite în practică și, din nefericire, acceptate de angajați. Chiar și așa, întrebarea din titlu este legitimă, pentru că acele ore suplimentare, prea numeroase într-o lună, trebuie, totuși, plătite ca atare. Citește articolul
Ajută la înțelegerea tendințelor legate de cât timp lucrează oamenii, important pentru planificarea numărului de angajați, a dezvoltării carierelor și a beneficiilor, inclusiv cele legate de pensii.
Durata medie a vieții profesionale la români este de aproximativ 32 de ani, după care se pensionează, cea mai scurtă durată medie a vieții active din UE. În ultimii 10 ani, durata vieții profesionale în România chiar a scăzut, în mod surprinzător, (cu 0,4 ani) – efectul fiind produs de cohortele de pensionați speciali și de scăderea cu un an a vieții profesionale la femei. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea concediilor angajaților, de elaborarea politicilor interne ale companiei privind absențele, de calculul vechimii în muncă și de comunicarea cu salariații. Articolul le oferă toate informațiile necesare pentru a aplica corect regulile privind concediul fără plată și alte tipuri de suspendare a contractului.
Concediul fără plată reprezintă o perioadă de întrerupere a activității profesionale, solicitată de către angajat, în vederea rezolvării unor situații personale. Deși întreruperea activității profesionale presupune implicit și întreruperea contribuțiilor la sistemul de asigurări sociale de sănătate, salariații au dreptul de a beneficia de calitatea de asigurați la sănătate pentru o perioadă de încă trei luni de la întreruperea raporturilor de muncă. Citește articolul
HR-ul este interesat de conduita angajaților și de impactul acesteia asupra locului de muncă, mai ales dacă aceștia folosesc mașinile companiei. Cunoașterea consecințelor pentru condusul sub influență ajută la stabilirea regulilor interne și la gestionarea personalului.
Regulile testării șoferilor pentru stabilirea consumului de alcool sau droguri au suferit mai multe schimbări în ultimele săptămâni. De aceea, am detaliat și schematizat, în materialul de mai jos, actuala procedură de testare a conducătorilor de vehicule și ce se întâmplă în fiecare caz în parte. Citește articolul
Informațiile sunt relevante pentru a înțelege contextul legal în care angajații pot fi supuși unor testări de substanțe, putând influența strategiile interne privind bunăstarea angajaților, politica de conduită și gestionarea situațiilor în care viața personală a acestora poate impacta relația de muncă.
Conform unei precizări a Poliției Române, testarea pozitivă cu aparatele de tip drug test nu atrage automat deschiderea unui dosar penal. Într-o astfel de situație, se face o lucrare preliminară, fără caracter penal, urmând să se aștepte 72 ore rezultatele de la medicină legală. Doar rezultatul pozitiv confirmat de un laborator duce la întocmirea unui dosar penal. Citește articolul
Această informație este crucială pentru HR, deoarece ei sunt responsabili de gestionarea relațiilor cu angajații și de a se asigura că salariile sunt plătite corect și la timp, pentru a menține angajații mulțumiți și a evita problemele legale.
Dreptul unui angajat de a primi salariu este un drept reglementat la nivel internațional, adoptat atât prin Declarația Universală a Drepturilor Omului, cât și de alte Agenții specializate ale ONU, precum Organizația Internațională a Muncii. În România, situația neplății salariilor rămâne o problemă cu care mulți salariați se confruntă, ne arată datele din Raportul de Activitate al Inspecției Muncii pe anul 2023. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de programul de lucru al angajaților, de compensarea orelor suplimentare și a celor lucrate în sărbători, precum și de relația cu angajații pe aceste subiecte.
Deși mulți angajați se așteaptă la un spor ca modalitate principală de recompensare a orelor muncite peste program ori în zilele de sărbătoare legală, recompensarea acestora se face, conform legii, în primul rând prin acordarea de timp liber corespunzător - dreptul la spor se naște abia după o perioadă de timp în care recompensarea cu timp liber nu a avut loc (altfel spus, sporul e subsidiar). Concret, însă, de când au angajații posibilitatea să reclame faptul că nu au fost recompensați pentru acele ore sau zile de muncă? Totodată, merită subliniat că a face o reclamația la inspectorat nu garantează recuperarea sumelor datorate de angajator, însă asta nu trebuie să descurajeze angajații să reclame neregulile de la locul de muncă. Citește articolul
Articolul tratează direct impactul burnout-ului asupra performanței, absenteismului și sănătății angajaților, oferind soluții concrete (programe de wellness, flexibilitate, training, sprijin psihologic) pe care departamentul de Resurse Umane le poate implementa.
Burnout-ul are consecințe semnificative asupra sănătății și productivității angajaților, ducând la absenteism, scăderea performanței și creșterea costurilor pentru sănătate. Intervențiile eficiente pot reduce aceste costuri și pot îmbunătăți productivitatea generală, dar e necesar să fie adresate nu doar consecințele burnout-ului, ci și cauzele sale. Aici greșesc companiile care chiar se preocupă de acest sindrom tot mai frecvent în rândul angajaților: se adresează prin intervenții punctuale și ignoră prevenția. Unul dintre cele mai importante aspecte e chiar formarea managerilor în gestionarea burnout-ului. Citește articolul
Aceste informații sunt utile pentru angajați, fie că e vorba de călătorii de afaceri organizate de companie, fie de vacanțe personale. HR-ul poate oferi îndrumare angajaților cu privire la documentele necesare și timpii de așteptare, mai ales dacă aceștia au nevoie să călătorească în interes de serviciu sau dacă problemele cu documentele personale le-ar putea afecta disponibilitatea la muncă.
Pentru că ne aflăm în plin sezon estival, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat o serie de informații utile legate de obținerea pașaportului, document absolut necesar celor ce n-au împlinit încă 18 ani pentru a putea călători în străinătate. În plus, MAI subliniază faptul că, acum, pașaportul simplu electronic se eliberează solicitanților într-un termen scurt, în medie, de numai 1,7 zile lucrătoare. Citește articolul
Este esențial pentru crearea și gestionarea contractelor de muncă la distanță sau hibrid, pentru a ști cum să răspundă cererilor angajaților și să organizeze flexibil programul de lucru.
Să ai o relație de muncă flexibilă în privința unor aspecte reprezintă, în mod cert, un avantaj atât pentru salariat, cât și pentru angajator, însă o astfel de abordare depinde, în primul rând, de buna-credință a ambelor două părți, iar, în al doilea rând, de voința acestora și de posibilitatea reală de a aborda flexibil lucrurile. Deseori se vorbește despre telemuncă sau despre munca în regim hibrid, dar părțile nu se sprijină pe contracte făcute conform legii care să descrie aceste situații de muncă - telemunca există doar la nivel practic, dar nu și formal, sau programul de muncă ajunge să fie înscris într-document de unde angajatorul să-l sucească după bunul plac. Citește articolul