Departamentul de Resurse Umane este direct implicat în procesele de angajare și de modificare a contractelor de muncă. Articolul oferă informații esențiale despre cum să respecte drepturile angajaților la informare și negociere, asigurând un proces corect și transparent în relația cu salariații.
Mai degrabă decât existența unui termen pentru a semna adiționalul avansat de angajator, vorbim, de fapt, despre posibilitatea angajatului al cărui contract se va modifica de a analiza și decide informat înainte să semneze propunerea avansată. Iar un atare drept există și nu numai. Citește articolul
Pentru a știi ce tipuri de ajutor sunt disponibile pentru angajații care ar putea deveni victime ale unor infracțiuni grave și pentru a-i putea îndruma corect în astfel de situații delicate.
Persoanele care au avut de suferit în urma unor acțiuni violente îndreptate împotriva lor pot primi, conform legii, o compensație financiară. Printr-o hotărâre oficializată în iunie 2023, s-a stabilit ca victimele infracțiunilor să poată primi, sub formă de voucher, un avans din compensația financiară, destinat acoperirii nevoilor de moment, printre care și pentru asigurarea hranei, transportului sau medicamentelor. Ajutorul de urgență are valoarea de până la cinci salarii minime brute pe țară. Ministrul justiţiei a anunțat joi că prima solicitare de acordare a unui astfel de ajutor de urgență a fost aprobată recent de instanţă. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe cum se face recunoașterea diplomelor obținute în străinătate pentru a verifica calificările candidaților sau ale angajaților care au studiat în alte țări și pentru a se asigura că aceștia au dreptul de a profesa în România, mai ales în cazul anumitor profesii reglementate.
Continuarea studiilor sau angajarea după terminarea acestora, în România, este condiționată, pentru absolvenții unor instituții de învățământ din străinătate, de recunoașterea diplomei primite de către autoritățile române. Un ordin publicat miercuri în Monitorul Oficial conține noua metodologie de recunoaştere și echivalare a actelor de studii universitare de scurtă durată, licență, masterat sau postuniversitare eliberate de instituţii acreditate de învăţământ superior din străinătate. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de recrutarea, contractele, plata și gestionarea internilor, asigurându-se că toate procedurile respectă drepturile acestora și legislația muncii.
Realizate pentru a asigura o tranziție mai bună a tinerilor de la studii către piața muncii și în scopul atragerii de către companii a tinerelor talente pentru formarea acestora în modul propriu de lucru, internshipurile sunt deosebit de importante pentru toate părțile implicate, iar în România, de aproape șase ani, ele se fac doar în baza unei legii speciale. Necesitatea de a plăti internii și tot formalismul impus de lege sunt deseori trecute cu vederea, cu toată vechimea acestei legi. Alteori, cum e în povestea de față, companiile comit uriașe încălcări ale legii în dorința de a păstra internii în care au „investit” niște bani. Citește articolul
Acest departament folosește aceste informații zilnic pentru a stabili programul de lucru al angajaților, a gestiona orele suplimentare, a aplica sancțiuni corecte și a răspunde la întrebări despre absențe, respectând drepturile angajaților.
Prin programul de lucru se înțelege timpul de desfășurare a activității profesionale, iar acesta este de mai multe tipuri. Un salariat poate avea program uniform, inegal, ori individualizat, agreat deopotrivă de către angajat și angajator în contractul individual de muncă. Există însă și câteva tematici conexe cu programul de muncă, precum o serie de drepturi, dar și responsabilități, pe care angajatul ar trebui să le cunoască pentru a se proteja de eventuale abuzuri, respectiv pentru a evita posibile sancțiuni. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane folosește sisteme de inteligență artificială pentru recrutare, evaluarea performanței și gestionarea angajaților, iar acest articol îi ajută să înțeleagă noile reguli și cum să le aplice corect, prevenind discriminarea.
Regulamentul european privind inteligența artificială (AI) clasifică sistemele de inteligență artificială în funcție de riscul pe care îl prezintă, introducând cerințe stricte pentru utilizarea sistemelor de AI cu risc ridicat în procesele de recrutare și managementul angajaților. Regulamentul stipulează informarea prealabilă a angajaților despre utilizarea acestor sisteme, precum și efectuarea de evaluări de impact asupra drepturilor fundamentale, vizând asigurarea utilizării nediscriminatorii a AI și impunând monitorizarea și auditarea permanentă a acestor sisteme. De asemenea, sunt interzise anumite utilizări ale AI, cum în scopul deducerii emoțiilor angajaților. Citește articolul
Este important pentru a înțelege cum pot fi afectați angajații care conduc (inclusiv pentru serviciu) de noile reguli privind permisele de conducere și pentru a gestiona posibilele situații legate de absențe sau incapacitate de muncă din această cauză.
Măsurile stabilite în această săptămână în legătură cu circulația rutieră, respectiv restituirea mai rapidă a permiselor de conducere suspendate pentru refuzul testării rapide pentru alcool sau droguri ori pentru apariția unui rezultat fals pozitiv, se aplică situațiilor apărute începând cu 29 iunie. Termenul-limită de 72 de ore pentru restituirea permiselor în cazul unor analize de sânge curate sau atunci când analizele nu apar în acest interval se împlinește chiar astăzi. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de gestionarea relațiilor cu angajații, de aplicarea regulamentelor interne și de derularea corectă a proceselor de disciplinare.
Pornim de la certitudinea, precizată explicit de Codul muncii, că angajatorul dispune de prerogativa disciplinară și poate aplica sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de câte ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară, însă, potrivit legii, asta înseamnă atât identificarea elementelor constitutive ale abaterii disciplinare, cât și respectarea procedurii, aici fiind și asigurarea dreptului salariaților la apărare. Nu toți angajatorii înțeleg acest din urmă aspect. Citește articolul
Acest departament este interesat de calitățile și pregătirea conducerii, pentru că articolul menționează educația superioară a managerilor ca factor de succes.
Companiile de succes din România au o rentabilitate a activelor de 15%, cu 4,5 puncte procentuale peste media celorlalte companii de pe plan local, gradul de îndatorare (raportul dintre datorii și capital) este de sub 100%, față de 163% media celorlalte companii, iar valoarea medie a capitalurilor proprii este de aproape 30 de ori mai ridicată. Citește articolul
Acest departament se ocupă de bunăstarea angajaților, iar informațiile despre bursele școlare pot fi foarte utile angajaților-părinți care își pot ajuta astfel copiii la școală. HR-ul poate folosi aceste detalii pentru a le oferi angajaților resurse și sprijin.
Ministerul Educației (ME) a publicat în această săptămână o nouă metodologie privind acordarea burselor școlare, una dintre noutăți fiind introducerea unui nou tip de bursă pentru elevi, și anume a bursei de reziliență. Noua metodologie stabilește că unele dintre bursele reglementate pot fi cumulate. Citește articolul