Chiar și în situația dificilă a unei firme în insolvență sau lichidare, departamentul de HR (sau persoana care preia aceste atribuții, cum ar fi administratorul judiciar) are responsabilități clare privind gestionarea datelor angajaților, eliberarea adeverințelor de vechime și salariu, și actualizarea registrului de personal (Revisal). Noile termene și amenzi impactează direct aceste procese.
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Ajută la înțelegerea presiunilor financiare asupra angajaților din cauza inflației la alimente, esențial pentru strategiile de salarizare, beneficii și bunăstare a personalului.
Pandemia, criza prețurilor din energie și inflația tenare, ce 2 cifre – toate pe fondul deficitelor care i-au lăsat statului un spațiu îngust de intervenție: aceasta e conjunctura în care costul vieții a crescut rapid în ultimii 3 ani, schimbând comportamente de consum și remodelând bugetele gospodăriilor. Citește articolul
Chiar dacă nu e direct despre relația de muncă, HR trebuie să înțeleagă cum se gestionează bacșișul pentru angajați (distribuție, impozitare) și să se asigure că personalul este instruit corect despre cum se colectează și declară bacșișul, conform noii legi.
Amenda de la 2.000 la 4.000 de lei din Legea bacșișului este dată pentru nerespectarea întregii reglementări - asta poate să însemne că nu se plătește impozitul de 10%, că nu se evidențiază corect pe bon sau că nu există o notă de plată separată, care să arate într-un anume fel, ori poate să însemne că în barul sau restaurantul respectiv nu se aplică legea deloc și angajații încasează bacșișul ca-ntotdeauna. Citește articolul
Creșterea dobânzilor, inflația și dificultatea de a accesa credite ipotecare afectează puterea de cumpărare a angajaților, costul vieții și pot influența strategiile de salarizare și beneficii ale companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
HR-ul este direct responsabil de implementarea și gestionarea politicilor de muncă hibridă, de la atragerea și reținerea angajaților prin flexibilitate, la întocmirea documentelor necesare (contracte, regulamente interne) și la gestionarea programului de lucru. De asemenea, îi interesează cum să acorde și să înregistreze corect beneficiile și deconturile legate de telemuncă.
Încă de anul trecut, munca în regim hibrid s-a remarcat ca o preferință în creștere față de lucrul 100% de acasă, iar în anul curent se estimează o creștere a interesului pentru regimul hibrid. În realitate, acesta poate presupune ceva mai multă bătaie de cap decât varianta în care angajații muncesc numai de la distanță, dacă angajatorii nu sunt pregătiți să abordeze toate aspectele muncii hibride. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care angajații se descurcă financiar și de programele de ajutor care le pot fi de folos. Informațiile despre ajutoarele guvernamentale pentru facturi, mâncare sau rechizite pot fi comunicate angajaților pentru a-i sprijini.
Pentru a contracara scăderea continuă a nivelului de trai și apariţia unor grupuri sociale vulnerabile, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) subliniază, printr-un comunicat de luni, că și în acest an se vor aplica mai multe măsuri de ajutor pentru persoanele cu venituri mici. Astfel, prin însumarea ajutoarelor, vor fi persoane care vor primi ajutor de la stat în valoare de circa 10.000 de lei. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de relația cu angajații și de negocierile legate de condițiile de muncă. Această lege nouă schimbă regulile pentru cine trebuie să negocieze colectiv, deci e vital pentru HR să știe aceste informații.
Chiar dacă în Codul muncii încă a rămas obligația doar a angajatorilor cu cel puțin 21 de angajați de a demara negocierile pentru încheierea unui contract colectiv de muncă, în prezent ne interesează prevederile noii legi a dialogului social, adică ale legii speciale pe acest subiect, care prevede că negocierea e obligatorie și pentru angajatorii cu 10-20 de angajați. Citește articolul
HR-ul se ocupă direct de relația cu angajații și de eventualele neînțelegeri. E important să știe cum sunt definite și unde se rezolvă conflictele de muncă, pentru a gestiona situațiile corect și a preveni problemele.
În noua lege a dialogului social nu se mai regăsește o prevedere din vechea lege ce stabilea competența materială a tribunalelor, primă instanță, în cazul conflictelor individuale de muncă. În lipsa unei prevederi similare în Codul muncii, cele mai multe dintre cererile patrimoniale se vor îndrepta, momentan, până la o eventuală intervenție legislativă, către judecătorii. Citește articolul
Informațiile despre majorarea pensiilor, posibilitățile de cumpărare a vechimii sau schimbările în legea pensiilor sunt esențiale pentru a consilia angajații, pentru a gestiona planurile de pensionare și pentru a înțelege costurile indirecte legate de forța de muncă.
Pentru pensionari, dar și pentru pensiile lor, anul 2023 le-a pregătit mai multe schimbări importante. Astfel, anul acesta vine cu noutăți pornind de la majorarea punctului de pensie și a pensiei minime garantate și până la beneficiile oferite de stat pentru a-i ajuta pe pensionarii cu venituri mici.
Pentru a înțelege ce beneficii pot oferi angajaților (mese la birou sau tichete de masă), care sunt condițiile pentru ele și cum să le gestioneze pentru a atrage și păstra angajații.
Deși e foarte posibil ca tichetele de masă să rămână avantajul preferat atât de angajați, cât și de angajatori, e bine de știut că de anul acesta angajatorii mai au la dispoziție încă o variantă, destul de bună din punct de vedere fiscal, pentru a oferi angajaților o sumă de bani ca să acopere cheltuielile cu masa în zilele lucrate: suportarea contravalorii hranei la locul de muncă. Atât tichetele, cât și acest beneficiu secundar au tratamente fiscale preferențiale, dar diferite, iar plafonul pentru prima parte a acestui an este, în ambele cazuri, de 30 de lei pe zi. Citește articolul