avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 751 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Localurile în care nu se fiscalizează bacșișul riscă să atragă atenția ANAF

Acest departament este interesat de modul în care bacșișul este gestionat și distribuit angajaților, deoarece afectează veniturile lor și procedurile interne ale companiei legate de personal.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Ianuarie 2023 | 1396 | Timp de citire: 2 min.

Din ianuarie 2023, restaurantele și barurile sunt obligate să treacă bacșișurile pe bonul fiscal, să le impoziteze și apoi să distribuie sumele nete către salariați. În acest context, localurile care ignoră aceste prevederi riscă să atragă atenția inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză În 2022, munca la negru a înregistrat în București valori alarmante. Partea bună: niciun deces la locul de muncă sau în legătură cu serviciul nu a fost înregistrat

Articolul oferă detalii despre munca la negru, negocierile colective și relația cu inspectorii de muncă, fiind util pentru a gestiona corect angajații, a evita riscurile și a înțelege tendințele din domeniu, inclusiv externalizarea serviciilor de personal.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Ianuarie 2023 | 2 | 1533 | Timp de citire: 2 min.

Deși vorbim de capitala țării și de o concentrare uriașă de forță de muncă, datele inspectorilor arată în București o situație deloc îmbucurătoare a muncii nedeclarate - o medie de 5,5 persoane în fiecare zi lucrătoare au fost identificate prestând muncă nedeclarată. Asta în contextul în care vorbim de angajați controlați în mod efectiv de inspectori, ceea ce înseamnă că, în realitate, fenomenul are o amploare mult mai mare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Concediul de îngrijitor e plătit sau nu? Ministerul Muncii și Inspecția Muncii au opinii complet diferite

Departamentul de HR este direct responsabil de gestionarea solicitărilor de concediu de la angajați, de înregistrarea acestor zile și de informarea corectă a salariaților. Ei trebuie să știe dacă zilele de concediu sunt plătite sau nu, cum influențează vechimea și cum se operează în fișele de personal.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2023 | 1 | 8304 | Timp de citire: 4 min.

Concediul de îngrijitor este concediul acordat salariaţilor în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude (fiul, fiica, mama, tatăl sau soţul/soţia unui salariat) sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie cu salariatul şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. Introdus în legislația noastră anul trecut, reprezintă transpunerea unui drept stabilit printr-o directivă europeană. Deși directiva nu spune, negru pe alb, că acest tip de concediu este sau nu plătit, lasă statelor la dispoziție să stabilească acest lucru. Având în vedere modul cum e reglementat, dar și lipsa unei precizări exprese într-un sens ori altul, a apărut întrebarea dacă este sau nu un concediu plătit? Ministerul Muncii spune că nu consideră că angajatorul ar trebui să-l plătească. La câteva ore după ce am publicat acest articol, am primit și răspunsul celor de la Inspecția Muncii cu privire la problematica acestui concediu, iar răspunsul nu a fost în sensul celui de la minister: Inspecția Muncii ne-a spus că zilele sunt plătite și ne-a explicat și de consideră asta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Programul de muncă individualizat nu poate fi și imprevizibil

Departamentul de HR este direct responsabil de implementarea programelor de muncă, de gestionarea solicitărilor angajaților pentru programe flexibile, de elaborarea regulamentului intern și de asigurarea conformității cu legislația muncii privind timpul de lucru. Articolul le oferă informații esențiale pentru a gestiona eficient relațiile cu angajații, mai ales în contextul flexibilității și al telemuncii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Ianuarie 2023 | 2474 | Timp de citire: 3 min.

Organizarea flexibilă a timpului de lucru înseamnă posibilitatea salariaților de adaptare a programului, inclusiv prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, a programelor de muncă flexibile, programelor individualizate de muncă sau a unor programe de muncă cu timp redus de lucru. Iar toamna trecută, când Codul muncii a fost modificat prin lege, am văzut operate o serie de ajustări și la acest capitol. Acordul pentru un program de muncă individualizată nu poate presupune trecerea peste regulile de organizare a timpului de muncă stabilite în mod expres de lege. Citește articolul

ACCES GRATUIT

„Made în Europe” – ce producători mai rezistă să aplice eticheta

Articolul discută despre impactul prețurilor ridicate la energie asupra pieței muncii, incluzând riscul de disponibilizări și mutarea companilor. Aceste aspecte sunt direct relevante pentru planificarea forței de muncă, bunăstarea angajaților și strategiile de personal.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
17 Ianuarie 2023 | 887 | Timp de citire: 3 min.

Costul energiei, condus la niveluri record în 2022 de invazia Rusiei din Ucraina, a devenit prea mare pentru ca firmele de producție să rămână competitive în Europa. Într-un e-mail de Anul nou adresat personalului, văzut de Politico, comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a evidențiat ca „prioritate de vârf” nevoia de a stimula competitivitatea globală a Europei. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Natalitatea se prăbușește în România: În 2022 s-a înregistrat cel mai mic număr de nou-născuți din ultimii 134 de ani

Informațiile despre scăderea natalității și lipsa sprijinului pentru familii sunt importante pentru a înțelege viitoarele provocări legate de forța de muncă, atragerea și retenția angajaților. De asemenea, condițiile de creditare pentru locuințe influențează stabilitatea financiară a angajaților.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
17 Ianuarie 2023 | 1367 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acoperirea cheltuielilor de telemuncă - de ce nu ar trebui să privim suma acordată lunar angajaților drept un avantaj extrasalarial

Acest departament trebuie să știe cum să acorde corect banii pentru munca de acasă, astfel încât toți angajații să fie tratați egal și contractele de muncă să fie în ordine, conform legii.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 2398 | Timp de citire: 2 min.

Spre deosebire de tichete, abonamente medicale sau de fitness, vouchere sau acoperirea într-un alt mod a cheltuielilor de vacanță, acordarea banilor de telemuncă este indicată expres de lege în sarcina angajatorilor. Prin urmare, a merge pe principiul că banii pentru telemuncă sunt un beneficiu extrasalarial sau, mai mult, că telesalariatul poate alege, într-o lună, dacă ia acești bani sau alt beneficiu în schimb, e incorect. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cei interesați pot cere, în acest an, viza de lungă ședere în România pentru nomazii digitali. Cine o poate solicita

Departamentul HR urmărește tendințele de pe piața muncii și cum poate gestiona angajații care lucrează de la distanță sau cum poate atrage talente internaționale prin astfel de programe, chiar dacă nu sunt angajați direct de compania din România.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 2365 | Timp de citire: 4 min.

În acest an, persoanele care vor să lucreze din țara noastră pentru companii din afara țării, respectiv nomazii digitali, pot cere viză de lungă ședere. Viza pentru nomazii digitali se poate acorda doar celor care îndeplinesc anumite condiții, în baza unei liste de documente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impactul măsurilor asigurătorii în materie penală asupra activității companiilor

Acest departament este interesat pentru că măsurile de blocare a bunurilor pot duce la situații dificile, cum ar fi imposibilitatea de a plăti salariile angajaților. HR-ul trebuie să fie la curent cu astfel de riscuri care pot afecta bunăstarea angajaților și stabilitatea operațională.

Schoenherr și Asociații în Aspecte juridice
16 Ianuarie 2023 | 2154 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a funcționa eficient, orice companie, indiferent de structura societară, are nevoie de stabilitatea capitalului social și a resurselor generatoare de venituri. Orice factor de impact cu potențial negativ, fie și temporar, asupra acestor resurse, poate genera dezechilibre majore asupra bunei desfășurări a afacerii și evoluției companiei. Un astfel de efect este generat, spre exemplu, de dispunerea măsurilor asigurătorii de către organele judiciare penale, procuror/ judecător/ instanța de judecată, în cadrul procesului penal. În practică, absența unei reacții eficiente pentru ridicarea/ restrângerea acestor măsuri poate conduce la situații în care o companie să fie „condamnată” la insolvență mult înainte de a fi condamnată sau achitată în procesul penal în care este parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilitate nouă pentru PFA-uri: Abonamentele pentru sport sunt cheltuieli deductibile limitat, în anumite condiții

Acest departament este interesat pentru că articolul explică cum pot fi oferite angajaților abonamente sportive care sunt scutite de taxe, ajutând la construirea unui pachet de beneficii atractiv și la gestionarea corectă a salariilor și a contribuțiilor.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 12589 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente, ce sunt impuse în sistem real, pot deduce limitat cheltuielile cu abonamentele de sport pentru întreținere, prevenire sau terapie, conform unei legi noi. Citește articolul