avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 731 soluții astăzi
Acasă Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 10 - 16 februarie 2025

Anunțul privind creșterea numărului de inspectori de muncă este crucial pentru acest departament, deoarece aceste inspecții vizează și respectarea normelor de siguranță la locul de muncă, iar un număr mai mare de inspectori înseamnă o probabilitate mai mare de controale.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
10 Februarie 2025 | 514 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Regimul de muncă și obligațiile angajatorilor față de livratori, conform Inspecției Muncii

Acest departament este direct responsabil cu siguranța livratorilor, asigurându-se că au echipamente de protecție adecvate, că vehiculele sunt în stare bună și că primesc instruirea necesară pentru a lucra în siguranță, inclusiv în condiții meteo dificile.

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
10 Februarie 2025 | 1 | 646 | Timp de citire: 5 min.

Întâlniți tot timpul în trafic, indiferent de vremea de afară, uneori neatenți, alteori stresați, deseori deranjați. De multe ori criticați, viața cotidiană ar fi mai dificilă fără ei. Livratorii pe scutere ori biciclete ne ajută să economisim ceva ce ne lipsește din ce în ce mai mult: timpul. Care este regimul de angajare al curierilor, care sunt obligațiile angajatorilor privind siguranța și sănătatea lor în muncă, sunt întrebări pe care avocatnet.ro le-a adresat Inspecției Muncii (IM), cu un focus special pe utilizarea motocicletelor/scuterelor, dar și pe siguranța alimentară pe care o presupune activitatea livratorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Centrele rezidențiale pentru persoane vârstnice vor trebui să îndeplinească noi condiții pentru obținerea autorizației sanitare de funcționare

Articolul detaliază norme stricte de igienă, condiții de sănătate și măsuri de prevenire a bolilor în centre, importante pentru sănătatea și siguranța tuturor, inclusiv a personalului.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
7 Februarie 2025 | 875 | Timp de citire: 2 min.

Recent, în Monitorul Oficial a fost publicat un ordin al Ministerului Sănătății (MS), care reglementează condițiile de obținere a autorizației sanitare de funcționare pentru centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și bolnavilor cronici. Conform noilor reglementări, aceste centre vor trebui să asigure, din martie, condiții adecvate de cazare, hrană, îngrijiri medicale, activități recreative și asistență psihologică. De asemenea, centrele vor trebui să respecte cerințe stricte privind organizarea camerelor, igiena, hrana, protecția și confortul beneficiarilor, etc. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghid CNAS: De ce servicii medicale pot beneficia persoanele neasigurate în 2025

Departamentul de Sănătate și Securitate în Muncă este interesat de modul în care angajații, în special cei implicați în accidente de muncă sau cu boli profesionale, pot accesa servicii medicale și de asistență, asigurându-se că aceștia beneficiază de îngrijirile necesare.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Februarie 2025 | 2 | 14191 | Timp de citire: 2 min.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a lansat un ghid util destinat atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. Potrivit documentului, persoanele neasigurate pot beneficia de un pachet minimal de servicii, ce include asistență în caz de urgențe medico-chirurgicale, boli cu potențial endemo-epidemic, servicii oncologice, monitorizarea sarcinii și a lăuzei, servicii de planificare familială și prevenție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE ICCJ aduce clarificări în materia acordării sporurilor bugetare pentru munca în condiții vătămătoare sau periculoase și sporului de handicap, în contextul plafonărilor succesive decise de Guvern

Chiar dacă se referă la aspecte financiare, departamentul SSM este interesat de recunoașterea și evaluarea condițiilor de muncă periculoase sau vătămătoare, deoarece aceste aspecte stau la baza acordării sporurilor și sunt direct legate de siguranța și sănătatea angajaților.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
6 Februarie 2025 | 1 | 2598 | Timp de citire: 4 min.

Printr-o decizie pronunțată în decembrie 2024 și apărută azi în Monitor, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat câteva aspecte ce țin de acordarea sporurilor în sectorul bugetar, în contextul plafonărilor decise succesiv prin ordonanțe de urgență: mai exact, deși la sporul pentru munca în condiții periculoase sau vătămătoare trebuie să se țină seama de plafonările decise de Guvern din cauza limitărilor bugetare, în cazul sporului de handicap dispozițiile legate de plafonare nu se aplică identic. Înalta Curte a adus clarificări în ceea ce privește aplicarea plafonului general de 30%, precum și în ceea ce privește posibilitatea acordării retroactive a unor sporuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghidul asiguratului: De ce servicii medicale beneficiază persoanele asigurate în 2025

Departamentul SSM este interesat de sănătatea și bunăstarea angajaților, iar informațiile despre controalele medicale preventive și serviciile de recuperare pot completa eforturile lor pentru un mediu de lucru sănătos.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 2929 | Timp de citire: 2 min.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a lansat recent o nouă ediție a Ghidului asiguratului, un instrument util care explică, printre altele, de ce servicii medicale pot beneficia persoanele asigurate. Acestea pot accesa o gamă variată de servicii, de la consultații la medicul de familie și specialiști, tratamente în ambulatoriu sau spital până la medicamente compensate și dispozitive medicale. Ghidul oferă și informații importante despre prevenție, îngrijiri paliative și drepturile și obligațiile asiguraților, astfel încât toți cei care sunt asigurați să știe exact ce beneficii au și cum pot accesa îngrijirea de care au nevoie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea morală la locul de muncă poate fi mai bine reglementată, iar modificările recent propuse sunt pasul necesar pentru a atinge scopul legii

Acest departament se ocupă ca angajații să fie în siguranță la muncă, atât fizic, cât și mental. Noile reguli despre hărțuire și violență sunt foarte importante pentru ei, pentru că trebuie să identifice și să prevină riscurile care afectează sănătatea psihică a oamenilor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Februarie 2025 | 1910 | Timp de citire: 4 min.

Propunerile recente de completare a legislației în zona prevenirii și combaterii faptelor de hărțuire la locul de muncă sunt un efort necesar în ideea atingerii scopului unor prevederi deja existente, dar aplicate problematic în practică. De pildă, faptul că nu va mai necesar să se dovedească gradul de repetare sau caracterul sistematic al faptelor pentru a putea vorbi de fapte de hărțuire morală la locul de muncă sau precizarea expresă a atribuțiilor inspectorilor de muncă în această zonă de reglementare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Prima sesiune parlamentară din acest an: 14 proiecte ce vizează persoanele fizice și care ar putea fi adoptate până în vară

Prevederile legate de zilele libere pentru controale medicale și posibilitatea reducerii vârstei de pensionare pentru cei care au locuit în zone poluate sunt direct legate de sănătatea și bunăstarea angajaților, precum și de potențialele riscuri de sănătate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Februarie 2025 | 1362 | Timp de citire: 5 min.

Cele două camere ale Parlamentului, respectiv Camera Deputaților și Senatul, îşi desfăşoară activitatea, potrivit Constituției, în două sesiuni ordinare pe an. Prima dintre ele a început odată cu luna februarie și urmează să se încheie în luna iunie. Pe agenda senatorilor și deputaților sunt mai multe proiecte de legi care vizează persoane fizice, iar măsurile conținute de acestea ar putea ajunge să se aplice până în vară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Metodologia privind hărțuirea la locul de muncă, modificată. Care sunt noile prevederi

Departamentul SSM este interesat de crearea unui mediu de lucru sigur și sănătos, iar prevenirea hărțuirii face parte din bunăstarea angajaților și din sănătatea psihologică la locul de muncă.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Februarie 2025 | 3215 | Timp de citire: 2 min.

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă a fost modificată începând de azi, extinzându-se aplicabilitatea acesteia și în domeniul educației (prevederi exprese), pentru a crea un mediu sigur pentru elevi și studenți. Noile reglementări impun tuturor angajatorilor, inclusiv celor privați, să adopte proceduri de suport pentru victime și să ofere consiliere, iar victimele pot depune acum sesizări scrise fără a fi necesară semnătura olografă, aspect ce nu era prevăzut anterior. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder ITM-urile își mută atenția pe întreprinderile mici, din 2025. Un aspect ce nu va fi trecut cu vederea: obligația de negociere colectivă

Articolul menționează că inspecțiile vor verifica respectarea normelor de siguranță la locul de muncă, ceea ce este direct în sarcina acestui departament.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Februarie 2025 | 14756 | Timp de citire: 2 min.

În 2025, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor concentra parte dintre acțiunile de monitorizare asupra întreprinderilor mici, cu 10-49 de angajați, ca parte a unui program de evaluare a respectării legislației privind prevenirea riscurilor profesionale, similar cu cele desfășurate pentru microîntreprinderi în 2023. Conform Anuarului Statistic al României, există aproape 60.000 de astfel de întreprinderi la nivel național, în contextul în care totalul IMM-urilor depășește 1.200.000. Coroborând cu faptul că avem o țintă destul de grea în ceea ce privește gradul de acoperire la nivel național a negocierilor colective și amintindu-ne de faptul că întreprinderile mici sunt obligate prin lege să demareze negocieri colective (obligația se naște de la zece lucrători în sus), ne putem aștepta ca în 2025 să vedem mai multe sancțiuni pentru cei care nu s-au achitat de obligație. Luna aceasta, avocatnet.ro organizează două evenimente dedicate negocierilor colective, disponibile pentru abonații premium complet. Citește articolul