Regulamentul intern include obligatoriu reguli despre siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă, aspecte esențiale pe care acest departament le monitorizează și se asigură că sunt respectate.
Regulamentul intern nu este doar un „simplu” set de reguli și proceduri sau o obligație pe care, pentru a se proteja de amenzi, angajatorii trebuie să o bifeze formal, ci reprezintă chiar baza unei colaborări eficiente și armonioase în cadrul organizației. Dincolo de obligația angajatorului de a întocmi regulamentul intern, prevăzută explicit de Codul muncii, consultarea lucrătorilor este un alt aspect important în acest proces, iar în final angajatorul trebuie să se asigure că fiecare lucrător a intrat în posesia regulamentului intern și cunoaște dispozițiile acestuia. Citește articolul
Acest departament se asigură că spațiul de lucru este sigur și sănătos pentru toți angajații și că aceștia au tot ce le trebuie pentru a munci fără riscuri.
Angajatorii trebuie să fie conștienți de obligațiile lor legale, dar și morale, printre care cea de a furniza toate resursele necesare pentru ca lucrătorii să își poată desfășura activitatea în condiții optime. Este imperativ ca lucrătorii să nu fie obligați să suporte, sub nicio formă, costuri sau alte prejudicii legate de activitatea lor profesională.
Citește articolulAcest departament se preocupă de siguranța și sănătatea angajaților, inclusiv a celor care lucrează de acasă, asigurându-se că au condiții bune de lucru, că primesc instruirea necesară și că sunt protejați de riscurile specifice muncii la distanță.
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
Acest departament are rolul de a evalua și a reduce riscurile la locul de muncă. Articolul le indică exact cum să evalueze condițiile de muncă pentru o angajată însărcinată, în colaborare cu medicul de medicina muncii, pentru a-i proteja sănătatea și siguranța.
Salariatele care doresc să beneficieze de drepturi suplimentare la locul de muncă trebuie să își informeze „în scris” angajatorul despre starea lor de graviditate. Notificarea scrisă nu doar că le asigură accesul la beneficii, dar le oferă și protecție pe perioada sarcinii. În urma acestei informări, angajatorii au obligația de a respecta anumite reglementări, iar nerespectarea acestora poate atrage amenzi de până la 5.000 de lei. Citește articolul
Articolul atinge subiectul sănătății și siguranței angajaților care lucrează de acasă, menționând legătura dintre locul de muncă și instruirea privind siguranța.
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
Acest departament se ocupă de siguranța angajaților la locul de muncă. Este esențial să știe dacă clădirile în care își desfășoară activitatea angajații prezintă risc seismic și ce interdicții există, pentru a preveni accidentele.
Proprietarii clădirilor cu risc seismic ridicat se numără printre categoriile de contribuabili cele mai afectate de modificări legislative a căror aplicare a debutat anul trecut și, evident, continuă și în 2025. În cele ce urmează, prezentăm o trecere în revistă a acestor schimbări. Citește articolul
Articolul descrie cum tehnologia (AI, GPS, vehicule semi-autonome) este folosită pentru a îmbunătăți siguranța lucrătorilor la locul de muncă și pentru a reduce pericolele la care sunt expuși aceștia.
Evoluția tehnologică rapidă din ultimele decenii a adus cu sine noi oportunități, dar și provocări în gestionarea resurselor umane. Sistemele de management bazate pe inteligență artificială promit eficiență sporită, însă, utilizate necontrolat, pot genera riscuri psihosociale semnificative, inclusiv în materie de prelucrări excesive de date personale. Într-un raport publicat anul trecut, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) a explorat unele dintre aceste riscuri, oferind celor interesați un studiu de caz din Suedia, care evidențiază rolul esențial al participării lucrătorilor în prevenirea acestor riscuri. Citește articolul
Pentru siguranța angajaților care conduc în interes de serviciu, acest departament trebuie să cunoască regulile de circulație și abaterile care pot duce la incidente sau amenzi, pentru a preveni accidentele și a asigura condiții sigure de muncă.
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Articolul menționează obligațiile privind siguranța la locul de muncă, instruirea, echipamentele de protecție și raportarea accidentelor pentru lucrătorii temporari, aspecte direct gestionate de acest departament pentru a asigura un mediu de lucru sigur.
Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul
Preocupat de siguranța angajaților care folosesc mașinile companiei sau personale în interes de serviciu, asigurându-se că vehiculele sunt sigure din punct de vedere tehnic pentru a preveni accidentele.
Registrul Auto Român (RAR) a emis un comunicat prin care dezminte o serie de informații false apărute recent în spațiul public. Conform acestor ”știri”, legislația ar fi fost modificată astfel încât inspecția tehnică periodică (ITP) pentru anumite categorii de mașini să se efectueze la intervale diferite, iar reparațiile vehiculelor mai vechi de 15 ani ar fi interzise. RAR atrage atenția că aceste afirmații sunt complet neadevărate. În acest context, va prezentăm în cele ce urmează o serie de informații referitoare la acest subiect. Citește articolul