avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 637 soluții astăzi
Acasă Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern poate fi cheia pentru un mediu de muncă eficient și sigur. Cu toate astea, e adesea bifat ca simplă formalitate

Regulamentul intern include obligatoriu reguli despre siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă, aspecte esențiale pe care acest departament le monitorizează și se asigură că sunt respectate.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Ianuarie 2025 | 1075 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul intern nu este doar un „simplu” set de reguli și proceduri sau o obligație pe care, pentru a se proteja de amenzi, angajatorii trebuie să o bifeze formal, ci reprezintă chiar baza unei colaborări eficiente și armonioase în cadrul organizației. Dincolo de obligația angajatorului de a întocmi regulamentul intern, prevăzută explicit de Codul muncii, consultarea lucrătorilor este un alt aspect important în acest proces, iar în final angajatorul trebuie să se asigure că fiecare lucrător a intrat în posesia regulamentului intern și cunoaște dispozițiile acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Realități de pe piața muncii: Angajații vin cu pixuri și hârtie de acasă ca să aibă cu ce lucra. Responsabilitatea angajatorului în asigurarea resurselor necesare și protecția drepturilor lucrătorilor

Acest departament se asigură că spațiul de lucru este sigur și sănătos pentru toți angajații și că aceștia au tot ce le trebuie pentru a munci fără riscuri.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Ianuarie 2025 | 759 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii trebuie să fie conștienți de obligațiile lor legale, dar și morale, printre care cea de a furniza toate resursele necesare pentru ca lucrătorii să își poată desfășura activitatea în condiții optime. Este imperativ ca lucrătorii să nu fie obligați să suporte, sub nicio formă, costuri sau alte prejudicii legate de activitatea lor profesională.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea a II-a

Acest departament se preocupă de siguranța și sănătatea angajaților, inclusiv a celor care lucrează de acasă, asigurându-se că au condiții bune de lucru, că primesc instruirea necesară și că sunt protejați de riscurile specifice muncii la distanță.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Ianuarie 2025 | 760 | Timp de citire: 8 min.

În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Protecția maternității la locul de muncă: De ce ar trebui să notifici angajatorul privind starea de graviditate

Acest departament are rolul de a evalua și a reduce riscurile la locul de muncă. Articolul le indică exact cum să evalueze condițiile de muncă pentru o angajată însărcinată, în colaborare cu medicul de medicina muncii, pentru a-i proteja sănătatea și siguranța.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Ianuarie 2025 | 1 | 2721 | Timp de citire: 2 min.

Salariatele care doresc să beneficieze de drepturi suplimentare la locul de muncă trebuie să își informeze „în scris” angajatorul despre starea lor de graviditate. Notificarea scrisă nu doar că le asigură accesul la beneficii, dar le oferă și protecție pe perioada sarcinii. În urma acestei informări, angajatorii au obligația de a respecta anumite reglementări, iar nerespectarea acestora poate atrage amenzi de până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea I

Articolul atinge subiectul sănătății și siguranței angajaților care lucrează de acasă, menționând legătura dintre locul de muncă și instruirea privind siguranța.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Ianuarie 2025 | 1170 | Timp de citire: 6 min.

În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce a adus nou 2024 pentru proprietarii de imobile cu risc seismic ridicat

Acest departament se ocupă de siguranța angajaților la locul de muncă. Este esențial să știe dacă clădirile în care își desfășoară activitatea angajații prezintă risc seismic și ce interdicții există, pentru a preveni accidentele.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2025 | 871 | Timp de citire: 1 min.

Proprietarii clădirilor cu risc seismic ridicat se numără printre categoriile de contribuabili cele mai afectate de modificări legislative a căror aplicare a debutat anul trecut și, evident, continuă și în 2025. În cele ce urmează, prezentăm o trecere în revistă a acestor schimbări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Folosirea AI în gestionarea lucrătorilor: implicarea oamenilor în prevenirea riscurilor de SSM, esențială pentru a preveni alte riscuri, inclusiv în materie de prelucrări excesive de date

Articolul descrie cum tehnologia (AI, GPS, vehicule semi-autonome) este folosită pentru a îmbunătăți siguranța lucrătorilor la locul de muncă și pentru a reduce pericolele la care sunt expuși aceștia.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2025 | 777 | Timp de citire: 2 min.

Evoluția tehnologică rapidă din ultimele decenii a adus cu sine noi oportunități, dar și provocări în gestionarea resurselor umane. Sistemele de management bazate pe inteligență artificială promit eficiență sporită, însă, utilizate necontrolat, pot genera riscuri psihosociale semnificative, inclusiv în materie de prelucrări excesive de date personale. Într-un raport publicat anul trecut, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) a explorat unele dintre aceste riscuri, oferind celor interesați un studiu de caz din Suedia, care evidențiază rolul esențial al participării lucrătorilor în prevenirea acestor riscuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care sunt amenzile pe care le pot primi acum șoferii, în funcție de abatere, după majorarea punctului-amendă

Pentru siguranța angajaților care conduc în interes de serviciu, acest departament trebuie să cunoască regulile de circulație și abaterile care pot duce la incidente sau amenzi, pentru a preveni accidentele și a asigura condiții sigure de muncă.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2025 | 5457 | Timp de citire: 5 min.

Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ți s-a oferit un job prin agent de muncă temporară? Zece lucruri pe care să le ai în vedere

Articolul menționează obligațiile privind siguranța la locul de muncă, instruirea, echipamentele de protecție și raportarea accidentelor pentru lucrătorii temporari, aspecte direct gestionate de acest departament pentru a asigura un mediu de lucru sigur.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Ianuarie 2025 | 1357 | Timp de citire: 7 min.

Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ITP 2025: Ce trebui să știi despre inspecția tehnică în acest an

Preocupat de siguranța angajaților care folosesc mașinile companiei sau personale în interes de serviciu, asigurându-se că vehiculele sunt sigure din punct de vedere tehnic pentru a preveni accidentele.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2025 | 8094 | Timp de citire: 4 min.

Registrul Auto Român (RAR) a emis un comunicat prin care dezminte o serie de informații false apărute recent în spațiul public. Conform acestor ”știri”, legislația ar fi fost modificată astfel încât inspecția tehnică periodică (ITP) pentru anumite categorii de mașini să se efectueze la intervale diferite, iar reparațiile vehiculelor mai vechi de 15 ani ar fi interzise. RAR atrage atenția că aceste afirmații sunt complet neadevărate. În acest context, va prezentăm în cele ce urmează o serie de informații referitoare la acest subiect. Citește articolul