Acest departament are ca misiune să se asigure că angajații lucrează în siguranță, fără riscuri pentru sănătate, și că sunt respectate toate normele privind securitatea la locul de muncă, inclusiv instruirea și echipamentele.
Putem vorbi de dreptul lucrătorilor de a refuza sarcini atunci când angajatorul nu respectă obligațiile de instruire în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM)? Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să explicăm responsabilitățile legale ale angajatorilor și riscurile asociate pentru angajați, pornind de la importanța instruirii adecvate de SSM. Inevitabil, refuzul de a executa o sarcină de lucru constituie premisa ideală a unui conflict între angajat și angajator. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece pensia de invaliditate poate fi acordată în urma unor accidente de muncă sau boli profesionale, iar înțelegerea procesului ajută la prevenirea acestora și la gestionarea cazurilor apărute în cadrul companiei.
Deoarece noua lege a pensiilor, ce se aplică din septembrie, a adus schimbări inclusiv în legătură cu gradele de invaliditate, iar criteriile şi normele de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele de invaliditate, ce dă dreptul la o pensie temporară, erau depășite, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, înlocuirea acestora cu unele adaptate la prevederile actuale ale legislației primare din domeniu. Citește articolul
Acest departament se ocupă de siguranța angajaților și a vizitatorilor. Îndepărtarea zăpezii și gheții este importantă pentru a preveni accidente precum căzăturile în jurul clădirii companiei.
Căderea primei zăpezi mai consistente a determinat atât îngreunarea traficului rutier, cât și al celui pietonal. Dacă degajarea străzilor intră în sarcina autorităților, curățarea trotuarelor nu cade exclusiv în seama lor, legislația obligând persoanele fizice și pe cele juridice să participe la această activitate. Cetățenii care nu își curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau imobilelor pe care le au în folosință riscă amenzi, valoarea acestora fiind stabilită de autoritățile locale. Citește articolul
Articolul menționează lucrări de prevenire și stingere a incendiilor. Acest departament este interesat să știe dacă instalațiile specifice siguranței la incendiu necesită sau nu autorizație de construire, pentru a asigura respectarea normelor de siguranță la locul de muncă.
Ca regulă generală, lucrările de construcție sau demolare trebuie făcute în baza unei autorizații emise în acest sens de către primăria competentă, potrivit legislației în vigoare. Sunt însă și lucrări exceptate de la deținerea unei autorizații de construire sau de desființare. Citește articolul
Articolul menționează legi direct legate de sănătate (infecții medicale, alergii) și siguranța rutieră, care sunt esențiale pentru protejarea angajaților la locul de muncă și pe drum, prevenirea accidentelor și bolilor profesionale.
O serie de acte normative, cu un larg spectru de reglementare, ar putea facilita rezolvarea unei la fel de largi game de probleme, dacă ar îndeplini (măcar) două condiții. Prima ar fi aceea ca actele normative în sine să existe. A doua, ca ele să poată fi aplicate. Pentru aceasta, trebuie să. Citește articolul
Acest departament se concentrează pe sănătatea și siguranța angajaților, iar informațiile despre consultațiile medicale gratuite sunt relevante pentru promovarea sănătății preventive în rândul personalului.
În fiecare duminică, facem o scurtă recapitulare pentru tine a celor mai interesante lucruri despre care am scris. Săptămâna aceasta, am analizat mai multe subiecte importante pentru antreprenori și cetățeni: limitele plăților în numerar impuse de Legea 70/2015, o nouă propunere legislativă privind creșterea valorii minime pentru amortizarea mijloacelor fixe, și clarificări esențiale despre e-Factura B2C. De asemenea, am abordat facilitățile medicale gratuite pentru persoanele peste 40 de ani, drepturile angajatorilor de a verifica CV-urile candidaților, stabilitatea salariului minim și sprijinul pentru persoanele cu dizabilități în 2025. Citește articolul
Sindromul impostorului poate duce la stres, anxietate și epuizare (burnout) la locul de muncă. Departamentul Sănătate și Securitate în Muncă este interesat de acest tip de conținut pentru a identifica și preveni riscurile psihologice, asigurând un mediu de lucru sănătos din punct de vedere mental pentru toți angajații.
Te-ai simțit vreodată ca un străin în propria ta carieră? Ca și cum, în ciuda muncii și efortului depus, ai ajuns acolo dintr-o pură întâmplare, iar într-o zi cineva îți va descoperi lipsa de experiență sau competență? Această nesiguranță nu este doar o senzație trecătoare, ci un fenomen bine cunoscut în psihologie: sindromul impostorului. Citește articolul
Reprezentanții angajaților au un rol important și în aspectele legate de siguranța și sănătatea la locul de muncă, inclusiv în raportarea problemelor și participarea la elaborarea regulilor SSM.
Responsabilitatea de a fi vocea angajaților în dialogul cu angajatorul nu este una mică și nu ar trebui subestimată. E nevoie de anumite calități și de o cunoaștere minimală a legislației pentru a înțelege care sunt drepturile și obligațiile celor pe care-i reprezintă. În limitele mandatului oferit, reprezentantul trebuie inclusiv să poată să-și aloce timpul necesar pentru a se achita de responsabilitățile trasate de cei care l-au ales. Citește articolul
Deși accentul principal al articolului este pe siguranța produselor alimentare, acest departament este interesat de cerințele privind echipamentul de protecție obligatoriu pentru angajați (halate, mănuși, bonete) și de condițiile generale de igienă care îi afectează și pe ei în timpul lucrului.
Procedurile de evaluare a conformității, precum și sancțiunile pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în cazul abaterilor de la reglementările specifice spațiilor de gătit, pot fi regăsite în conținutul fișei de control pe care angajații instituției o folosesc în cadrul inspecțiilor. Documentul poate oferi o imagine clară asupra obligațiilor restaurantelor, cantinelor, hotelurilor care au astfel de incinte și asupra consecințelor nerespectării acestora. Citește articolul
Oferă informații utile despre pachetele de prevenție care pot contribui la menținerea sănătății angajaților și la reducerea riscurilor medicale pe termen lung, aspecte importante pentru un mediu de lucru sigur și eficient.
Persoanele ce au trecut de 40 de ani pot beneficia de o serie de consultații și analize, destinate prevenirii apariției unor boli grave, potrivit unei noi ediții a Ghidului asiguratului. Documentul, publicat recent de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), conține o serie de informații utile legate de sistemul național de sănătate și de serviciile medicale ce pot fi obține în cadrul acestuia. Citește articolul