Chiar dacă se referă la aspecte financiare, departamentul SSM este interesat de recunoașterea și evaluarea condițiilor de muncă periculoase sau vătămătoare, deoarece aceste aspecte stau la baza acordării sporurilor și sunt direct legate de siguranța și sănătatea angajaților.
Printr-o decizie pronunțată în decembrie 2024 și apărută azi în Monitor, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat câteva aspecte ce țin de acordarea sporurilor în sectorul bugetar, în contextul plafonărilor decise succesiv prin ordonanțe de urgență: mai exact, deși la sporul pentru munca în condiții periculoase sau vătămătoare trebuie să se țină seama de plafonările decise de Guvern din cauza limitărilor bugetare, în cazul sporului de handicap dispozițiile legate de plafonare nu se aplică identic. Înalta Curte a adus clarificări în ceea ce privește aplicarea plafonului general de 30%, precum și în ceea ce privește posibilitatea acordării retroactive a unor sporuri. Citește articolul
Departamentul SSM este interesat de sănătatea și bunăstarea angajaților, iar informațiile despre controalele medicale preventive și serviciile de recuperare pot completa eforturile lor pentru un mediu de lucru sănătos.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a lansat recent o nouă ediție a Ghidului asiguratului, un instrument util care explică, printre altele, de ce servicii medicale pot beneficia persoanele asigurate. Acestea pot accesa o gamă variată de servicii, de la consultații la medicul de familie și specialiști, tratamente în ambulatoriu sau spital până la medicamente compensate și dispozitive medicale. Ghidul oferă și informații importante despre prevenție, îngrijiri paliative și drepturile și obligațiile asiguraților, astfel încât toți cei care sunt asigurați să știe exact ce beneficii au și cum pot accesa îngrijirea de care au nevoie. Citește articolul
Acest departament se ocupă ca angajații să fie în siguranță la muncă, atât fizic, cât și mental. Noile reguli despre hărțuire și violență sunt foarte importante pentru ei, pentru că trebuie să identifice și să prevină riscurile care afectează sănătatea psihică a oamenilor.
Propunerile recente de completare a legislației în zona prevenirii și combaterii faptelor de hărțuire la locul de muncă sunt un efort necesar în ideea atingerii scopului unor prevederi deja existente, dar aplicate problematic în practică. De pildă, faptul că nu va mai necesar să se dovedească gradul de repetare sau caracterul sistematic al faptelor pentru a putea vorbi de fapte de hărțuire morală la locul de muncă sau precizarea expresă a atribuțiilor inspectorilor de muncă în această zonă de reglementare. Citește articolul
Prevederile legate de zilele libere pentru controale medicale și posibilitatea reducerii vârstei de pensionare pentru cei care au locuit în zone poluate sunt direct legate de sănătatea și bunăstarea angajaților, precum și de potențialele riscuri de sănătate.
Cele două camere ale Parlamentului, respectiv Camera Deputaților și Senatul, îşi desfăşoară activitatea, potrivit Constituției, în două sesiuni ordinare pe an. Prima dintre ele a început odată cu luna februarie și urmează să se încheie în luna iunie. Pe agenda senatorilor și deputaților sunt mai multe proiecte de legi care vizează persoane fizice, iar măsurile conținute de acestea ar putea ajunge să se aplice până în vară. Citește articolul
Departamentul SSM este interesat de crearea unui mediu de lucru sigur și sănătos, iar prevenirea hărțuirii face parte din bunăstarea angajaților și din sănătatea psihologică la locul de muncă.
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă a fost modificată începând de azi, extinzându-se aplicabilitatea acesteia și în domeniul educației (prevederi exprese), pentru a crea un mediu sigur pentru elevi și studenți. Noile reglementări impun tuturor angajatorilor, inclusiv celor privați, să adopte proceduri de suport pentru victime și să ofere consiliere, iar victimele pot depune acum sesizări scrise fără a fi necesară semnătura olografă, aspect ce nu era prevăzut anterior. Citește articolul
Articolul menționează că inspecțiile vor verifica respectarea normelor de siguranță la locul de muncă, ceea ce este direct în sarcina acestui departament.
În 2025, inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) vor concentra parte dintre acțiunile de monitorizare asupra întreprinderilor mici, cu 10-49 de angajați, ca parte a unui program de evaluare a respectării legislației privind prevenirea riscurilor profesionale, similar cu cele desfășurate pentru microîntreprinderi în 2023. Conform Anuarului Statistic al României, există aproape 60.000 de astfel de întreprinderi la nivel național, în contextul în care totalul IMM-urilor depășește 1.200.000. Coroborând cu faptul că avem o țintă destul de grea în ceea ce privește gradul de acoperire la nivel național a negocierilor colective și amintindu-ne de faptul că întreprinderile mici sunt obligate prin lege să demareze negocieri colective (obligația se naște de la zece lucrători în sus), ne putem aștepta ca în 2025 să vedem mai multe sancțiuni pentru cei care nu s-au achitat de obligație. Luna aceasta, avocatnet.ro organizează două evenimente dedicate negocierilor colective, disponibile pentru abonații premium complet. Citește articolul
Articolul introduce noi obligații legate de sănătatea și siguranța în muncă, inclusiv identificarea riscurilor psihosociale și prevenirea violenței, domenii esențiale pentru echipa SSM.
Codul muncii, Legea sănătății și securității în muncă (SSM), precum și Legea ce guvernează activitatea Inspecției Muncii vor fi completate cu prevederi în contextul ratificării unei convenții în materie de prevenire a violenței și hărțuirii în relațiile de muncă. Vorbim de impunerea unor noi obligații, dar și de drepturi pe care angajații - victime ale diferitelor forme de hărțuire sau violență la locul de muncă le vor avea în curând, precum dreptul la modificarea locului/felului muncii ori la oferirea unor libere plătite. Angajatorii vor trebui să respecte noile prevederi, riscând altfel amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament pentru că se ocupă de siguranța șoferilor pe drum, de cum să prevină oboseala și accidentele, și de îmbunătățirea condițiilor lor de lucru.
Cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora, dar și regulile după care funcționează Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) au fost modificate, potrivit unei ordonanțe ce se aplică de azi. Modificările stabilite vizează clarificarea unor aspecte legate de gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, verificarea aparatelor de înregistrare a perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto, dar și finanțarea ISCTR. Citește articolul
Informațiile despre alerta epidemiologică de gripă și recomandările pentru angajatori sunt esențiale pentru a asigura un mediu de lucru sănătos și sigur pentru angajați. De asemenea, normele privind perioadele de condus ale șoferilor intră sub incidența siguranței muncii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 27 ianuarie - 2 februarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să cunoască și să implementeze recomandările Ministerului Sănătății privind prevenirea îmbolnăvirilor și asigurarea unui mediu de lucru sigur pentru angajați.
Având în vedere creșterea numărului de cazuri de îmbolnăvire prin gripă și depășirea mediei față de sezoanele anterioare, autoritățile sanitare au instituit starea de alertă epidemiologică determinată de gripă. De aceea, Ministerul Sănătății a publicat o serie de recomandări destinate angajatorilor, administratorilor de școli și populației, în general, pentru prevenirea și limitarea îmbolnăvirilor cu gripă și alte infecții virale respiratorii. Citește articolul