avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 637 soluții astăzi
Acasă Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

ACCES GRATUIT

CNAS a publicat o nouă ediție a Ghidului asiguratului: Ce e important de știut despre sistemul de sănătate de la noi

Articolul menționează informații despre medicina muncii și alte servicii medicale, ceea ce ajută departamentul SSM să înțeleagă mai bine cum pot beneficia angajații de îngrijiri medicale pentru a-și menține sănătatea și siguranța la locul de muncă.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2025 | 2156 | Timp de citire: 1 min.

Cu scopul prezentării de informații utile legate de funcționarea sistemului de sănătate din țara noastră și serviciile acordate în cadrul lui, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat recent publicarea unei noi ediții a Ghidului asiguratului. Cea de-a treia ediție a ghidului prezintă informații legate de serviciile la care au dreptul atât asigurații, cât și cei neasigurați la sănătate, dar și domeniile de asistență medicală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un angajator nu poate decide unilateral dacă locul de muncă vacant poate fi sau nu ocupat de o persoană cu handicap

Acest departament se ocupă de siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă. Articolul subliniază importanța evaluării medicale a aptitudinii și a adaptării locurilor de muncă pentru a asigura siguranța persoanelor cu dizabilități, ținând cont de factorii de risc.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
31 Ianuarie 2025 | 1 | 7890 | Timp de citire: 4 min.

Deși legea impune angajatorilor cu peste 50 de angajați obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4%, nu ar trebui să scăpăm din vedere o condiție esențială: angajatorul ar trebui să dispună de locuri de muncă adecvate capacității de muncă a persoanelor respective. Începând cu 1 ianuarie 2025, angajatorii vor trebui să solicite sprijinul organizațiilor nonguvernamentale pentru a încerca să respecte acest procent și să transmită anual autorităților o situație a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități, împreună cu un inventar al competențelor necesare, chiar și dacă au zero persoane cu handicap angajate la momentul trimiterii situației. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce tipuri de indemnizații pentru concedii medicale se decontează integral de la stat în 2025

Deși articolul este despre indemnizații medicale, se menționează concediul pentru risc maternal care are ca scop protejarea sănătății mamei și copilului la locul de muncă, aspect ce intră în sfera acestui departament.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Ianuarie 2025 | 36981 | Timp de citire: 3 min.

Pentru o parte dintre indemnizațiile de medical reglementate de lege, angajatorul nu suportă nici măcar o zi din medical, urmând să ceară recuperarea integrală a indemnizațiilor de la stat. Iată care sunt acele tipuri de concedii: Citește articolul

ACCES GRATUIT
Procurori versus specialiști

Cât durează expertiza în cazurile de conducere sub influența substanțelor psihoactive și de ce e binevenită recenta decizie a ICCJ

Este crucial pentru siguranța angajaților care conduc vehicule sau operează utilaje, ajutând la adaptarea regulilor privind evaluarea capacității de muncă și la prevenirea accidentelor legate de medicamente sau alte substanțe.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 1 | 2950 | Timp de citire: 4 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis recent că, pentru a putea fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, trebuie demonstrată nu doar prezența substanței în organism, ci și afectarea concretă a capacității de conducere. Decizia nuanțează interpretarea legală care se dădea până acum unei asemenea situații, clarificând faptul că poate exista o contradicție între analizele toxicologice inițiale și examenul clinic. Această interpretare a trezit, însă, controverse - pe care vom încerca să le lămurim astăzi cu ajutorul a doi specialiști: Gabriel Ștefan Gorun, medic primar medicină legală, doctor în științe medicale, și Vlad Zaha, criminolog specializat în politicile publice din domeniul drogurilor și în criminologie publică intervenționistă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Conducerea sub influență

UPDATE Decizie ICCJ oficială: Trebuie să se verifice și dacă șoferului îi e afectată capacitatea de a conduce, nu doar prezența în sânge a substanței psihoactive

Acest departament este interesat deoarece se ocupă cu siguranța la locul de muncă și prevenirea accidentelor. Articolul clarifică ce înseamnă exact să conduci sub influența substanțelor, informație crucială pentru a stabili și aplica reguli de siguranță cât mai bune, în special pentru șoferi, și pentru a reduce riscul de accidente legate de consumul de substanțe.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 2817 | Timp de citire: 3 min.

Decizia Înaltei Curti de Casație și Justiție (ÎCCJ) – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală privind infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive a fost oficializată marți, la o zi după pronunțare. Instanța supremă a motivat că este esențial ca, pentru a fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, să se demonstreze nu doar prezența substanței în organism, ci și aptitudinea acesteia de a afecta capacitatea de conducere a autovehiculului, în acord cu definiția din limbajul comun a ”influenței” și cu datele științifice privind efectele substanțelor psihoactive detectate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Normele privind decontarea ochelarilor vor ajunge pe masa Guvernului, dar legiuitorul pare că circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți

Acest departament are ca principal scop asigurarea siguranței și sănătății angajaților la locul de muncă, inclusiv prin furnizarea echipamentelor de protecție necesare pentru vedere și prevenirea riscurilor profesionale menționate în articol.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Ianuarie 2025 | 1 | 2291 | Timp de citire: 3 min.

Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Obligația companiilor mari de a angaja persoane cu handicap: De la calcularea pragului și necesarului de angajați, până la raportările anuale

Menționează necesitatea de a asigura condiții de muncă adecvate și adaptate pentru persoanele cu dizabilități.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 2 | 7880 | Timp de citire: 7 min.

Modificarea Legii 448, spre final de 2024, precum și un ordin recent publicat, care vine să pună în aplicare acea modificare, a făcut puțin mai complicată situația angajatorilor care sunt obligați prin lege să angajeze persoane cu handicap, în sensul că aceștia nu se mai pot repezi atât de ușor la varianta achitării lunare a contribuției la fondul de handicap pentru a bifa obligația. De anul acesta, angajatorii trebuie să și demonstreze că au încercat să angajeze persoane cu handicap. Discutăm azi, pas cu pas, despre ce trebuie să facă angajatorii care aveau cel puțin 50 de angajați la 1 ianuarie 2025: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Detașările transfrontaliere nu presupun suspendări de contracte în Revisal

Articolul menționează că responsabilitatea pentru sănătatea și securitatea angajaților rămâne la angajatorul din România chiar și pe durata detașării, informație crucială pentru acest departament.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
28 Ianuarie 2025 | 786 | Timp de citire: 2 min.

În cazul detașărilor transfrontaliere, contractul de muncă nu se suspendă pe durata detașării - este unul dintre aspectele care o diferențiază de „detașarea clasică” din Codul muncii. În cazul angajaților care se întorc în țară pentru efectuarea concediului de odihnă sau, în orice caz, părăsesc țara de detașare, misiunea încetează, iar eventuala revenire în acel stat presupune o nouă misiune de detașare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de ordin

Ghidul fermierului privind condiționalitatea socială 2025: Anumite plăți către agricultori sunt condiționate de cerințe specifice legislației muncii și SSM

Este direct legat de siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă, explicând că respectarea acestor norme este obligatorie pentru a primi anumite subvenții, ceea ce este un punct cheie pentru acest departament.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Ianuarie 2025 | 1 | 1229 | Timp de citire: 3 min.

Din acest an, țara noastră aplică mecanismul condiționalității sociale. Astfel, pentru a se asigura că fondurile europene nu sunt alocate unor beneficiari care nu respectă standardele minime de protecție socială, de muncă şi de sănătate şi securitate în muncă, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) introduce, printr-un proiect de ordin aflat în dezbatere publică, un ghid al fermierului privind condiționalitatea socială pentru 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Schemă de minimis oficială

UPDATE Firmele și PFA-urile care au spații în clădirile cu risc seismic ridicat vor putea cere curând un ajutor financiar pentru consolidare și eficientizare energetică

Acest departament este responsabil pentru siguranța angajaților la locul de muncă, iar o clădire consolidată reduce riscurile pentru sănătatea și securitatea lor.

avocatnet.ro în Finanțări
27 Ianuarie 2025 | 1925 | Timp de citire: 2 min.

Dacă dețin spații în clădirile cu risc seismic ridicat, ce sunt incluse în Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, firmele și PFA-urile vor putea cere curând un ajutor nerambursabil de până la 300.000 euro, conform unui ordin oficializat recent. Sprijinul va putea fi folosit pentru consolidarea seismică și creșterea eficienței energetice. Citește articolul