Dacă angajații folosesc mașina în interes de serviciu, acest departament este interesat de siguranța lor pe drum. O mai bună detectare a abaterilor rutiere înseamnă că se pot întări mesajele despre condusul preventiv, pentru a preveni accidentele de muncă care implică vehicule.
Mai nou, polițiștii rutieri pot sancționa conducătorii de vehicule și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau ale celor de supraveghere, nu doar când constată direct încălcarea regulilor de circulație. Dacă în baza înregistrărilor făcute cu camere de bord, polițiștii pot sancționa conducătorii doar pentru conducere agresivă, imaginile surprinse de camerele de supraveghere ale administratorilor drumurilor pot fi folosite la sancționarea mai multor abateri de la regulile Codului rutier, inclusiv în cazul depășirii vitezei maxime sau trecerii pe culoarea roșie a semaforului. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să știe ce tip de permis este necesar pentru anumite utilaje (cum ar fi tractoarele), pentru a se asigura că angajații care le operează sunt corect autorizați, reducând astfel riscurile de accidente la locul de muncă.
Un ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care modifică legislația referitoare la permisele de conducere a fost recent oficializat. Schimbările aduse de acesta vizează armonizarea legislației române cu cea europeană și modificarea procedurilor de examinare pentru obținerea unor categorii de permise de conducere. De asemenea, actul normativ introduce modificări la procedura de preschimbare a permiselor de conducere eliberate de autoritățile altor state. Citește articolul
Articolul folosește exemplul responsabilului SSM pentru a arăta că, deși se externalizează aceste servicii, responsabilitatea finală pentru siguranța angajaților rămâne la companie, iar acest departament trebuie să fie conștient de asta.
Externalizarea unor roluri din companie este permisă în majoritatea cazurilor, excepțiile fiind acelea în care legea stabilește clar, negru pe alb, că responsabilul X sau Y trebuie să fie din interiorul companiei. Un aspect important de reținut e că externalizarea nu scutește compania care e externalizat de responsabilitate legală în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor legale. La externalizare trebuie avute în vedere reglementerea clară a obligațiilor prestatorului prin contract, verificarea periodică a acreditărilor și autorizațiilor prestatorului, precum și monitorizarea constantă a îndeplinirii obligațiilor de către prestator. Citește articolul
Pentru companiile unde angajații conduc mașini (fie ale firmei, fie personale în scop de serviciu), starea tehnică a vehiculelor este crucială pentru siguranța lor. Acest departament trebuie să știe cum funcționează inspecțiile tehnice și ce se întâmplă dacă o mașină are defecte, pentru a se asigura că toate vehiculele folosite la muncă sunt sigure și respectă normele, prevenind accidentele.
Registrul Auto Român (RAR) a emis recent clarificări pentru șoferii care doresc să își recupereze certificatul de înmatriculare reținut din cauza lipsei ITP-ului sau a unor defecțiuni tehnice. Mulți conducători auto se prezintă la RAR în ideea că instituția este cea care le restituie talonul reținut, însă RAR subliniază că acest lucru intră în responsabilitatea poliției rutiere. Iată ce pași trebuie urmați și ce documente sunt necesare pentru a redobândi certificatul de înmatriculare. Citește articolul
Acest departament are rolul de a asigura un mediu de lucru sigur și sănătos, iar hărțuirea afectează bunăstarea psihologică a angajaților, deci trebuie prevenită și gestionată corespunzător.
Responsabilul cu prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă este obligatoriu în cazul tuturor angajatorilor din mediul privat și din mediul public deopotrivă și pentru selectarea căruia angajatorii trebuie să aibă în vedere competențele, imparțialitatea și capacitatea de a menține confidențialitatea, înainte de toate. Iată, în cele ce urmează, câteva aspecte importante de reținut în ceea ce privește desemnarea acestuia: Citește articolul
Este esențial pentru a preveni accidentele de muncă și pentru a se asigura că toți angajații au pregătirea necesară pentru a lucra în siguranță și a respecta normele de securitate.
Situația actuală de pe piața muncii, caracterizată de deficitul de forță de muncă calificată, e de natură să genereze riscuri semnificative în anumite domenii de activitate, unde angajatorii ajung să ignore necesitatea diplomelor de calificare în favoarea rezultatelor practice. Iar ca să putem vorbi de „furatul meseriei”, în anumite domenii poți să furi oricât ai vrea pentru că îți lipsește baza pe care să pui ceea ce ai furat, adică formarea pe care ar fi trebuit să o faci înainte. Astfel, dacă ți-aș spune să-ți lași mașina pe mâinile unuia care nu are calificare de mecanic auto și care doar „a furat meserie” de la alții, ai face-o? Citește articolul
Pentru a se asigura că vehiculele folosite de angajați sunt sigure și îndeplinesc standardele tehnice necesare, prevenind astfel accidentele, și pentru a monitoriza prezența substanțelor periculoase în vehicule.
Registrul Auto Român (RAR) le solicită șoferilor să se prezinte cu autovehiculele curate la inspecțiile din cadrul reprezentanțelor sale. Într-o postare recentă pe pagina oficială de Facebook, instituția a ilustrat recomandarea cu o fotografie a unei mașini murdare, deteriorate și pline de obiecte voluminoase, oferită ca exemplu a ceea ce ar trebui evitat. RAR avertizează că astfel de situații pot duce la întârzieri și chiar la reprogramarea vizitelor, fiind necesare pentru a asigura eficiența și promptitudinea inspecțiilor oferite șoferilor. Citește articolul
Pentru a înțelege cerințele de igienă și sănătate legate de producția alimentară, mai ales dacă firma are activități în acest domeniu sau colaborează cu producători mici, asigurând siguranța și conformitatea.
Un nou proiect de ordin al Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) va obliga gospodăriile țărănești care doresc să comercialize produse din producția proprie de legume și fructe să se înregistreze la direcțiile județene din subordinea instituției. De asemenea, producătorii locali vor putea vinde astfel de produse în limita a 800 kilograme anual sau vor trebui să se organizeze ca persoane juridice. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe că relocarea angajaților poate schimba riscurile la locul de muncă și că sunt necesare noi instruiri și controale medicale pentru a asigura siguranța acestora.
Interpretarea generală este că salariatul nu poate refuza delegarea sau detașarea, însă complexitatea relației de muncă impune nu numai lecturarea unui articol din Codul muncii, ci și interpretarea acestuia prin raportare la întreg ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă. Uneori, situația din practică nici nu este corect încadrată în rândurile legii, astfel că salariatul poate ajunge să aibă de pierdut, inclusiv financiar. Citește articolul
Este crucial pentru siguranța angajaților care utilizează vehicule pe două roți în scop de serviciu sau pentru drumul la și de la muncă, ajutând la respectarea normelor de siguranță rutieră și prevenirea accidentelor.
Deși săracă în prevederi referitoare la regulile pe care trebuie să le respecte pasagerii vehiculelor pe două roți, legislația rutieră impune, totuși, anumite reguli, limite și obligații pentru aceștia. Citește articolul