Ajută la prevenirea accidentelor și la promovarea siguranței angajaților la volan, mai ales a celor care folosesc mașina în interes de serviciu.
Guvernul a emis o ordonanță de urgență în vara acestui an care modifică procedura de testare a alcoolului la volan. Astfel, acum, dacă concentrația alcoolică în aerul expirat este de până la 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat inclusiv, șoferul poate solicita polițistului rutier o a doua testare, la o diferență de 15 până la 20 de minute de la primul test. În această situație, va fi luat în considerare rezultatul celei mai mici concentrații de alcool. Citește articolul
Informațiile despre orele de muncă și perioadele de repaus sunt importante pentru a preveni oboseala excesivă a angajaților și pentru a asigura un mediu de lucru sigur și sănătos.
Angajații care muncesc în weekend beneficiază, fără excepție, de două compensații importante din partea angajatorului: timp de repaus și spor la salariu. Este esențial ca aceștia să cunoască aceste drepturi, deoarece legea impune un număr maxim de ore lucrate pe săptămână și garantează că aceste compensații trebuie respectate întotdeauna. Aceste drepturi nu sunt opționale, ci sunt reglementate de Codul Muncii și trebuie acordate corect de angajatori. Citește articolul
Pentru că articolul evidențiază riscurile sporite legate de siguranța și sănătatea lucrătorilor de pe platforme, impunând companiilor să adapteze măsurile de prevenire și protecție.
Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul
Prezintă cerințele legale pentru desemnarea persoanei responsabile cu siguranța și sănătatea la locul de muncă, un aspect fundamental al activității lor.
Companiile trebuie să numească, potrivit legislației, o serie de responsabili, inclusiv unul cu investigarea hărțuirii, unul care se ocupă de securitatea și sănătatea în muncă, altul pentru investigarea hărțuirii ori un responsabil de mediu. Totuși, nu toți acești responsabili sunt trebuie să existe în toate firmele, ci, în funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe doar o parte dintre ei. Citește articolul
Se ocupă direct cu siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă, iar articolul vorbește despre persoana responsabilă cu aceste aspecte.
Companiile trebuie să numească, în funcție de profilul lor, mai mulți responsabili, printre care și unul cu securitatea și sănătatea în muncă, unul care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare sau un expert în egalitate de șanse și tratament. Numirea persoanelor în astfel de roluri trebuie făcută doar după consultarea lor, deoarece sunt cazuri în care nu doar angajatorii își asumă răspunderea, ci există și o răspundere personală a celui numit. Citește articolul
Articolul subliniază importanța timpului de odihnă și a limitării orelor de muncă pentru sănătatea și siguranța angajaților, prevenind epuizarea și riscurile de accidente la locul de muncă.
O zi are 24 de ore, însă nu și o zi de muncă, existând dispoziții legale suficient de clare care stabilesc această chestiune. La baza lor e protecția lucrătorilor, atât din punct de vedere al securității și sănătății în muncă, cât și pentru a asigura un echilibru între viața profesională și cea personală, iar nu o condiționare a angajatorilor care ar urmări exclusiv să nu fie amendați de inspectori sau să țină cheltuielile cu forța de muncă la un minim absolut. Citește articolul
Articolul menționează pe scurt că trebuie avute în vedere și regulile de siguranță și sănătate la locul de muncă, chiar dacă angajatul lucrează de la distanță dintr-o altă țară.
Devenite de mare actualitate și, în același timp, subiecte sensibile, reglementarea lucrului la distanță și, respectiv, impozitarea muncii transfrontaliere încep să preocupe din ce în ce mai mult, pe plan național, țările membre UE, dar și la nivelul Comisiei Europene. Chiar dacă pare că a fost ușor lăsată deoparte, este probabil ca, odată cu numirea noilor comisari europeni (care se va finaliza în cursul lunii noiembrie), analiza opțiunilor de impozitare a muncii transfrontaliere la distanță în țările UE să fie reluată. Fiind un subiect complex, aflat în continuă evoluție, și având în vedere creșterea popularității muncii la distanță și a telemuncii, autoritățile locale și europene sunt de acord că reglementările fiscale actuale trebuie completate, astfel încât au apărut inițiative recente menite să aducă clarificări necesare și obligatorii. Citește articolul
Acest departament se ocupă de siguranța angajaților la locul de muncă. Noile reguli privind conducerea fără permis și riscul de accidente sunt importante pentru ei, mai ales dacă angajații conduc vehicule în interes de serviciu.
O propunere legislativă care prevede înăsprirea pedepselor pentru conducerea fără permis și pentru încredințarea unui vehicul unei persoane fără permis ori aflată sub influența alcoolului sau drogurilor a trecut, recent, de votul senatorilor. Inițiativa vine ca răspuns la numărul în creștere de accidente grave produse de persoane care ignoră aceste limitări ale dreptului de a conduce un vehicul. Pedepsele propuse variază de la trei la șapte ani de închisoare, în funcție de gravitatea faptei și cresc cu o treime, în cazul în care accidentul se soldeaza cu pagube materiale ori vătămări corporale și cu jumătate, în cazul provocării unui deces. Citește articolul
Este util să știe ce modificări sunt legate de drepturile la despăgubiri pentru angajații care suferă accidente grave de muncă, în special pentru tipuri specifice de leziuni, pentru că asta poate evidenția importanța prevenției.
Extinderea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale pentru a include și indemnizațiile de șomaj tehnic restante, ca răspuns la creșterea insolvențelor angajatorilor, e una dintre măsurile cuprinse într-o ordonanță de urgență oficializată luni. Aceasta cuprinde și completări importante la Legea privind accidentele de muncă, introducând indemnizații de 100% pentru asigurații cu arsuri grave și dreptul la acordarea acestor indemnizații pe o perioadă mai lungă. Citește articolul
Informațiile despre riscul seismic al clădirilor în care își desfășoară activitatea compania (sau spații publice aferente) sunt cruciale pentru siguranța angajaților, vizitatorilor și clienților, aspect fundamental pentru sănătatea și securitatea în muncă.
Panourile de avertizare - cunoscutele ”buline roșii” - au rolul de a informa populația asupra riscului seismic al clădirii și de a contribui la siguranța cetățenilor. Îndepărtarea acestora înainte de începerea lucrărilor de consolidare poate pune în pericol viața și bunurile persoanelor care folosesc clădirea, iar amenzile pentru această contravenție sunt cuprinse între 25.000 și 35.000 de lei. Citește articolul