Deși subiectul principal este intimitatea, articolul face referire la cerințe de sănătate și siguranță în muncă legate de vestiare și spații personale securizate, aspecte aflate în responsabilitatea acestui departament.
Respectul pentru intimitatea angajaților este esențial, însă în 2024 încă discutăm despre cum unii lucrători se confruntă cu situații de genul controlului vestiarelor în lipsă. Conform legislației, angajatorii trebuie să asigure condiții adecvate și securizate pentru bunurile personale ale angajaților, iar intervențiile asupra acestora fără consimțământ pot fi considerate încălcări ale vieții private. Citește articolul
Acest departament este principalul beneficiar al informațiilor, deoarece articolul detaliază principalele domenii și tipuri de controale pe care Inspecția Muncii le va efectua în 2025 în domeniul siguranței și sănătății în muncă, ajutând la prevenirea accidentelor și la respectarea normelor.
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Acest departament este interesat de drepturile și prestațiile angajaților în cazul accidentelor de muncă sau bolilor profesionale, pentru că articolul reglementează modul în care aceste beneficii sunt acordate la nivel internațional.
Aranjamentul administrativ pe care România l-a semnat în vara acestui an cu Albania, referitor la abordarea similară a celor două țări în probleme legate de pensii, ajutor de deces, boală și maternitate, precum și accidente de muncă și boli profesionale a fost oficializat ieri. Practic, este pasul final pentru aplicarea acordului existent între cele două țări în domeniul securității sociale. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care feedback-ul și consultarea angajaților pot contribui la îmbunătățirea condițiilor de siguranță și sănătate la locul de muncă.
Pentru buna desfășurare a relațiilor de muncă, participanții la raporturile de muncă se vor informa și se vor consulta reciproc, prevede Codul muncii. Uneori, din cauza situațiilor neconforme care tind să fie mediatizate mai intens, lucrătorii au rețineri atunci când angajatorul le solicită punctul de vedere sau opinia în legătură cu modul în care se desfășoară relația de muncă, pornind de la prezumția că angajatorul „nu se bucură” atunci când sunt luate în discuție aspectele care pot influența negativ relația de muncă. Mai mult, chiar simpla completare în mod anonim a unui chestionar poate provoca stare de neliniște în rândul lucrătorilor care și-au exprimat sincer părerea, așa cum relatează un utilizator al forumului avocatnet.ro: Citește articolul
Acest departament se ocupă de siguranța angajaților și a spațiilor de lucru, iar siguranța la incendiu este o parte foarte importantă a responsabilităților lor.
Anul acesta, România a implementat o reformă importantă în domeniul asistenței sociale, printr-o lege care introduce condiții mai stricte pentru acreditarea și licențierea serviciilor sociale și care obliga furnizorii care nu au autorizație de securitate la incendiu să depună eforturi să o obțină până la final de an, cu riscul retragerii licenței. La acest moment însă, arată datele Ministerului Muncii, o cincime dintre serviciile licențiate nu dețin autorizația de securitate la incendiu, inclusiv 662 de centre rezidențiale cu peste 21.000 de beneficiari. În contextul provocărilor financiare și logistice cu care se confruntă furnizorii, ministerul propune o extindere a termenului pentru obținerea autorizației, astfel încât dosarele de licențiere și relicențiere să poată fi soluționate fără această autorizație până la 31 decembrie 2025. Responsabilitatea privind securitatea la incendiu revine, până la obținerea autorizației, beneficiarilor investițiilor. Citește articolul
SSM este interesat de modul în care angajații pot accesa servicii medicale preventive și de diagnostic, deoarece sănătatea generală a angajaților contribuie la un mediu de lucru sigur și productiv.
Persoanele asigurate în sistemul public de sănătate din România pot beneficia de servicii de prevenție, de depistare, confirmare și monitorizare a bolilor cronice, decontate de sistemul asigurărilor sociale de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Iată ce pași trebuiesc urmați pentru a beneficia de aceste servicii. Citește articolul
Este interesat de siguranța șoferilor și a celorlalți participanți la trafic, iar respectarea timpilor de odihnă și a limitelor de viteză, verificate prin tahograf și limitator de viteză, ajută la prevenirea accidentelor.
Printr-un ordin apărut miercuri, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a stabilit noi reglementări cu privire la condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și în ceea ce privește limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule. Astfel, au apărut mai mult schimbări, inclusiv în legătură cu valabilitatea inspecției tahografelor sau a limitatoarelor de viteză, dar și cu atestarea persoanelor care efectuează inspecția tahografelor. Citește articolul
SSM se ocupă cu siguranța la locul de muncă. Când angajații conduc pentru firmă, este important să știe că au dreptul legal să facă asta, iar aceste modificări pot afecta siguranța lor și a celorlalți pe șosea, precum și responsabilitatea firmei.
Modificările Codului rutier din 2024 includ și unele referitoare la prelungirea dreptului de a conduce și după reținerea permisului, extinzând această posibilitate și la încălcări grave. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru siguranța și sănătatea angajaților, indiferent de locul unde își desfășoară activitatea. Articolul oferă detalii esențiale despre clasificarea accidentelor și măsurile de prevenire, mai ales în cazurile specifice de telemuncă sau muncă la domiciliu.
Relațiile de muncă, indiferent de tipul contractului, sunt guvernate de principii generale care se adaptează în funcție de specificul activității desfășurate. Analizând situația unui telesalariat implicat într-un accident auto în timpul programului de muncă, trebuie subliniată importanța unei evidențe corecte a timpului de muncă și a formalizării „învoirilor”, deoarece absențele nejustificate pot duce la neclasificarea accidentului ca fiind de muncă. În cazul telesalariaților, angajatorii au obligația de a monitoriza periodic lucrătorii care lucrează în condiții de izolare, pentru a preveni eventuale absențe și a asigura securitatea și sănătatea acestora. Chiar dacă un accident nu îndeplinește condițiile legale pentru a fi considerat accident de muncă, acest lucru nu minimizează necesitatea de a aborda situațiile de risc și de a lua măsuri preventive. Citește articolul
Departamentul este interesat de orice aspect legat de sănătatea și capacitatea de muncă a angajaților, precum și de disponibilitatea specialiștilor care evaluează aceste aspecte, mai ales în contextul medicinei muncii și al expertizei medicale.
O propunere legislativă adoptată marți la Senat urmărește să rezolve problema lipsei medicilor specializați în expertizarea medicală a capacității de muncă. Propunerea se concentrează pe modificarea legislației privind statutul profesional specific al medicului de medicina a muncii și a celei privind sistemul public de pensii. Scopul este de a facilita accesul persoanelor cu incapacitate de muncă la cabinetele de expertiză medicală, prin stimularea formării de noi specialiști și prin extinderea modului în care medicii de medicina muncii pot obține această calificare. Citește articolul