Acest departament este direct responsabil de siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă. Articolul detaliază exact ce presupune supravegherea medicală, rolul medicului de medicina muncii și cum trebuie protejați lucrătorii de riscuri, ajutându-i să aplice corect normele.
Chestiunile ce țin de medicina muncii nu pot niciodată să implice cheltuieli acoperite de angajați. Când în discuție este o angajată gravidă, importanța unei relații cu medicul de medicina muncii este cu atât mai evidentă. Citește articolul
Este important pentru a înțelege ce vaccinuri sunt disponibile și compensate, ajutând la planificarea și promovarea sănătății preventive și securității angajaților la locul de muncă.
Mai multe categorii de persoane beneficiază, potrivit legislației în vigoare, de vaccinuri compensate, folosite pentru producerea imunităţii active sau pentru prevenirea unor boli transmisibile. De pildă, în cazul vaccinului antigripal, de compensarea a jumătate din prețul acestuia pot beneficia persoanele cu vârsta cuprinsă între 45 și 65 de ani, iar de compensarea integrală pot beneficia copiii, gravidele, persoanele vârstnice sau cele cu diverse probleme de sănătate. Citește articolul
Articolul subliniază importanța pauzelor și a odihnei pentru sănătatea și siguranța angajaților, aspecte esențiale pentru echipa SSM în prevenirea oboselii și a accidentelor la locul de muncă.
Regulile privind acordarea perioadelor de repaus săptămânal impun nu doar respectarea numărului maxim de ore de muncă, ci și asigurarea a două zile consecutive de repaus în fiecare săptămână, conform Codului muncii. Chiar dacă angajatorul oferă două zile de repaus în perioada de referință de șapte zile, acestea trebuie să fie consecutive, altfel se încalcă dispozițiile legale. Citește articolul
Responsabil cu identificarea și prevenirea riscurilor care pot afecta sănătatea fizică și mentală a angajaților, cum ar fi stresul, epuizarea și alte probleme legate de mediul de lucru și volumul de muncă.
Pe 7 octombrie e Ziua internațională a muncii decente, ocazie cu care trebuie să ne reamintim că sintagma „muncă decentă” nu se referă exclusiv la un salariu care trebuie să reflecte valoarea muncii prestate, ci și la un mediu de muncă lipsit de orice pericol, inclusiv din sfera celor care produc, în liniște, efecte negative pe termen lung - cum ar fi stresul și epuizarea fizică. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil să se asigure că toți angajații, inclusiv zilierii și personalul temporar, sunt în siguranță la locul de muncă, au echipament de protecție și sunt instruiți corespunzător pentru a evita accidentele.
În perioada 1 aprilie - 27 septembrie 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și respectarea normelor legale în rândul angajatorilor care utilizează zilieri și salariați temporari, identificând numeroase nereguli și aplicând sancțiuni semnificative. Atât munca zilieră, cât și leasingul de personal reprezintă soluții importante pentru angajatorii care au nevoi temporare de personal, dar necesită o respectare riguroasă a reglementărilor legale pentru a evita penalitățile și a asigura un mediu de lucru sigur și eficient. Iar unul dintre aspectele uitate frecvent e chiar zona obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Acest departament este interesat de menținerea standardelor de siguranță alimentară și de alte aspecte legate de sănătatea și securitatea la locul de muncă în unitățile turistice, așa cum se menționează în strategie.
Strategia Națională a României pentru Dezvoltarea Turismului în următorii zece ani, al cărei proiect a fost pus la finele lui februarie în dezbatere la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial și include o serie de planuri guvernamentale și inițiative menite să sprijine și să dezvolte sectorul turistic. Strategia identifică nevoia de a spori calitatea și accesibilitatea zonelor turistice, încurajând inovarea în sectorul privat și îmbunătățirea experiențelor turistice. De asemenea, se pun accent pe digitalizare, marketing țintit și adaptarea la schimbările climatice. Citește articolul
Este esențial pentru identificarea și evaluarea riscurilor la locul de muncă și pentru implementarea măsurilor de siguranță, scopul fiind eliminarea sau reducerea pericolelor.
Un subiect discutat intens de către salariații statului, preluat și dezbătut superficial și în spațiul public, este cel legat de sporul (de până la 15%, dar nu mai mult de 1.500 de lei lunar) pe care personalul plătit din fonduri publice îl poate primi atunci când se constată că lucrează în condiții periculoase sau vătămătoare. Dacă în cazul angajaților de la stat vorbim de o sumă care se acordă pentru că asta prevede legea, în sectorul privat nu trebuie să uităm că vorbim de capacitatea părților de a negocia și decide cu privire la diversele prestații suplimentare ce pot fi acordate salariaților. Citește articolul
Noile reglementări privind timpul de odihnă al șoferilor și obligația de a se întoarce acasă sunt menite să îmbunătățească siguranța și sănătatea la locul de muncă, prevenind oboseala excesivă.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat vineri o decizie semnificativă în dosarele conexate reprezentând opozițiile mai multor state membre UE la adresa măsurilor din Pachetul Mobilitate. CJUE a confirmat în mare măsură valabilitatea reglementărilor adoptate de Parlamentul și Consiliul UE în 2020, dar a anulat o obligație esențială din pachetul de măsuri: aceea a întoarcerii vehiculelor la fiecare opt săptămâni la centrul operațional. Decizia afectează în mod direct companiile de transport rutier din statele membre ale UE, inclusiv România, care se află printre contestatarii pachetului. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu siguranța angajaților și a persoanelor care se află în clădire. Un plan de acțiune în caz de cutremur este esențial pentru prevenirea accidentelor și protejarea vieții.
Instituțiile publice din țara noastră vor trebui să elaboreze și să implementeze un plan de acțiune în caz de cutremur, care să conțină proceduri clare pentru evitarea pericolelor ce ar putea afecta persoanele aflate în interiorul sau în preajma clădirilor administrate de acestea în cazul unui seism, după cum este prevăzut într-un proiect legislativ aflat în dezbaterea parlamentarilor. Citește articolul
Acest departament este direct vizat, deoarece articolul detaliază riscurile pentru sănătatea și siguranța angajaților care lucrează de acasă (ex: probleme de postură, stres) și explică obligațiile angajatorilor privind evaluarea riscurilor și asigurarea unor condiții de lucru sigure, chiar și la distanță.
Modelul de muncă hibrid este probabil cel mai utilizat în actuala paradigmă de muncă, oricare ar fi proporția zilelor de muncă petrecute în afara sediului angajatorului. Deși pare cea mai avantajoasă formulă de lucru pentru a asigura flexibilitatea mult râvnită de angajați în prezent, munca în regim hibrid vine și cu unele provocări. Una dintre ele e chiar diluarea responsabilităților de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul