Acest departament este preocupat de siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă, iar orele excesive de muncă, așa cum sunt prezentate în articol (până la 20 de ore pe zi), pot avea un impact negativ major asupra stării de sănătate a lucrătorilor.
Un angajat are patru contracte de muncă - unul cu societatea și alte trei cu filialele - și este, peste noapte, pus în fața opțiunii de a semna un nou contract, de data asta „unificat”, cu salariul redus, sub amenințarea demisiei. Deși juridic angajatul are dreptul să aibă mai multe contracte atâta vreme cât ele nu se suprapun, realitatea conform căreia un angajat cumulează 20 de ore de muncă într-o zi e greu „de înghițit”, inclusiv pe termen scurt. Admițând, de dragul exercițiului, că lucrurile stau așa, ajungem la întrebarea: pot fi angajatorii sancționați? Citește articolul
Introducerea unor rase de câini pe lista celor periculoși și obligația de a face evaluări psihologice pentru proprietari sunt informații importante pentru siguranța la locul de muncă, mai ales dacă există interacțiuni cu publicul sau dacă angajații dețin astfel de animale și compania ar trebui să aibă politici clare pentru a preveni riscurile.
Mai multe acte normative din domeniu protecției animalelor și a gestionării câinilor ar putea fi modificate în următoarea perioadă, potrivit unei inițiative legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât atât abandonul animalelor, cât și comercializarea ilegală a acestora să se reducă, iar polițiștii să poată interveni mai ușor în cazurile ce privesc protecția animalelor. În 4 octombrie se sărbătorește anual Ziua Mondială a Animalelor, care este o zi de acțiune pentru drepturile animalelor și bunăstarea acestora. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe cum trebuie desemnat și ce responsabilități are persoana responsabilă cu siguranța angajaților la locul de muncă și cu situațiile de urgență.
Toate companiile din România se confruntă în ultimii ani cu o creștere semnificativă a obligațiilor legale privind numirea unor responsabili desemnați pentru conformarea în domenii esențiale. De la protecția datelor și egalitatea de șanse, la prevenirea hărțuirii, asigurarea integrității sau efectuarea corectă a cercetărilor disciplinare, legislația impune, sub riscul unor sancțiuni severe, din ce în ce mai multe roluri obligatorii pentru a asigura conformitatea organizațiilor cu cadre normative specifice. Citește articolul
Acest departament este interesat de sănătatea și bunăstarea angajaților, iar lucrul în timpul concediului poate duce la stres, epuizare (burnout) și probleme de sănătate, pe care SSM trebuie să le prevină.
În SUA, conceptul de „workation”, care se referă la cei care lucrează din vacanță, e tot mai des adus în discuție, dar legislația americană este considerabil diferită de cea din Europa, unde angajații beneficiază de dreptul la concediu anual plătit recunoscut tuturor. Cei care lucrează în concediu se confruntă adesea cu burnout și stres crescut, iar ideea în sine de a lucra atunci când se presupune că trebuie să-ți refaci capacitatea de muncă este o aberație. Cu toate acestea, angajații mai tineri și cei în funcții de conducere aleg să nu se deconecteze în vacanță. Angajații care refuză însă orice activitate în vacanță nu ar putea fi, conform legii române, nici sancționați, nici evaluați pe acest criteriu și cu atât mai puțin concediați pe acest unic motiv. Citește articolul
Este important pentru a monitoriza dacă orele lucrate peste program pot duce la oboseală sau probleme de siguranță pentru angajați, prevenind astfel riscurile.
Miile de ore suplimentare adunate într-o perioadă de 25 - 30 de luni de muncă reprezintă o chestiune (un abuz) cu care ne-am mai întâlnit, indiferent că vorbim de angajații de la privat sau din sistemul public. Reperele esențiale legate de timpul de muncă, de repaus, scopul și condițiile de efectuare a muncii suplimentare, cel mai adesea complet trecute cu vederea. În speța pe care o avem azi în față însă cel mai șocant aspect e chiar o prevedere din contractul colectiv de muncă, prin care părțile, cu încălcarea flagrantă a legii, au decis să legitimeze munca suplimentară în situații aproape absurde. Citește articolul
Este important pentru a ști cum trebuie evaluate condițiile de muncă și siguranța angajaților care lucrează de la distanță, mai ales dacă locul de muncă este la sediul unei alte companii, și ce implicații sunt în cazul unui accident de muncă.
Întrebarea din titlu indică un aspect adesea ignorat în cazul celor care lucrează de acasă - alegerea locului desfășurării activității. Deși sintagma din Legea telemuncii („în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator”) oferă flexibilitate, în realitate, acest „alt loc” nu ar putea fi chiar oriunde; mai precis, n-ar putea fi biroul/sediul altui angajator. Citește articolul
Veghează la sănătatea angajaților și se asigură că programul de lucru și pauzele sunt organizate astfel încât să prevină oboseala și riscurile de accidente.
Relația de muncă trebuie să asigure, printre altele, predictibilitate și echilibru lucrătorului și angajatorului deopotrivă, iar în general vorbim de o repartizare uniformă a timpului de muncă, câte opt ore pe zi și 40 de ore pe săptămână, zilele de sâmbătă și duminică fiind, tot ca regulă generală, ceea ce numim repaus săptămânal. Doar că nu toate activitățile permit o astfel de repartizare uniformă, iar Codul muncii prevede și o serie de excepții, creionate însă tot cu respectarea dispozițiilor cu caracter minimal prevăzute de normele europene - mai exact, Directiva 2003/88/CE. Citește articolul
Contribuie la siguranța pe drumuri și la bunăstarea șoferilor, prin asigurarea înregistrării corecte a orelor de muncă și a perioadelor de odihnă, prevenind oboseala excesivă și riscurile asociate accidentelor.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat recent hotărârea într-o cauză ce privește timpul de lucru în cazul conducătorilor auto, în care o companie ungară a contestat sancțiunea primită pentru neînregistrarea corectă a timpului de lucru al șoferilor, referitor la deplasările către și de la parcările externe. CJUE a decis că aceste parcări externe pot fi considerate „sediul angajatorului” dacă șoferii își desfășoară activitatea acolo regulat, fără instrucțiuni speciale de la angajator, iar prezența facilităților nu este neapărat necesară. Într-o altă cauză, CJUE a clarificat aplicabilitatea Regulamentului european 883/2004 pentru lucrătorii cu activități în mai multe state, dintre care doar unul membru al Uniunii Europene (UE), stabilind că cum se determină legislația de securitate socială aplicabilă. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru siguranța și sănătatea angajaților, iar informațiile despre un gaz periculos cum ar fi radonul și modul de prevenție sunt esențiale pentru a proteja personalul la locul de muncă.
Ministerul Sănătății vrea să stabilească, printr-un proiect de hotărâre pus recent în dezbatere, o strategie de informare, educare şi comunicare pentru sensibilizarea populaţiei şi informarea factorilor locali de decizie, a angajatorilor şi a angajaţilor cu privire la riscurile prezentate de radon, gaz radioactiv natural, ce se acumulează în spațiile închise, atât în locuințe, cât și în spațiile de lucru, și care poate genera o serie de probleme de sănătate. Citește articolul
Consumul de droguri poate afecta direct siguranța și capacitatea de muncă a angajaților, iar legile mai stricte pot duce la o atenție sporită pentru prevenție și control în cadrul companiei pentru a asigura un mediu de lucru sigur.
O propunere legislativă pentru modificarea legii privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri a fost recent depusă spre dezbaterea Senatului. Măsura urmărește să îmbunătățească eficacitatea luptei împotriva traficului de droguri prin reducerea termenului pentru înscrierea unor noi substanțe cu efecte psihoactive, diferențierea sancțiunilor pentru consumul de droguri față de traficul de droguri și introducerea unor prevederi specifice pentru prevenirea eludării legii. Citește articolul