Noile reguli privind facturarea electronică (e-Factura) și raportările pentru platformele online (DAC7) afectează modul în care sunt emise facturile și cum sunt raportate vânzările, fiind crucial pentru activitatea comercială.
Anul 2024 va fi marcat, cu siguranță, de digitalizarea accelerată a activității Fiscului (în principal, e-Factura). Însă contribuabilii mai trebuie să fie atenți și la alte chestiuni importante, precum noi obligații declarative, termene importante modificate temporar sau trecerea la deconturi de TVA precompletate. Citește articolul
Echipele de vânzări emit facturi către clienți, iar odată cu obligativitatea e-Factura, trebuie să înțeleagă cum să trimită corect aceste facturi prin noul sistem pentru ca plățile să se facă și vânzările să fie înregistrate corespunzător.
De la 1 ianuarie 2024, facturile emise în relația dintre operatorii economici trebuie raportate în cinci zile lucrătoare în sistemul e-Factura. În acest context, în spațiul public au apărut deja utilizatori care au semnalat probleme cu modulul e-Factura, dar Marcel Boloș, Ministrul finanțelor, spune că nu autoritățile sunt de vină pentru ele. Citește articolul
Ajută la înțelegerea modului în care facturile emise către clienți (B2B) trebuie raportate și transmise prin e-Factura, mai ales că sistemul devine obligatoriu și unic de la 1 iulie.
După ce a stabilit un termen de raportare a facturilor electronice în sistemul e-Factura de cinci zile lucrătoare, Guvernul a venit la scurt timp și cu un termen de cinci zile calendaristice, măsură care a generat confuzie în spațiul public. În aceste condiții, e necesară o clarificare. Citește articolul
Acest departament ar trebui să înțeleagă cum practicile comerciale, strategiile de vânzare sau informațiile oferite clienților ar putea duce la procese colective mari, pentru a se asigura că vânzările sunt făcute corect și nu atrag riscuri legale.
România a adoptat, la finalul anului trecut, legislația privind desfășurarea acțiunilor în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Legea nr. 414/2023) prin transpunerea Directivei Uniunii Europene 2020/1828, care are potențialul de a schimba paradigma derulării litigiilor dintre consumatori şi companii. În esenţă, noua reglementare permite posibilitatea ca un număr foarte mare (teoretic, nelimitat) de consumatori să formuleze în același litigiu, în mod colectiv şi coordonat, pretenții identice sau similare față de aceeaşi companie. Acest tip de litigii este inspirat de celebrul model american al acţiunilor colective, astfel că poate genera îngrijorare cu privire la impactul pe care noua reglementare l-ar putea avea asupra companiilor active în comerţul către consumatori (B2C). Însă, prin comparație cu modelul american, UE a optat pentru un model care să pună în echilibru încurajarea gestionării colective, în instanţă, a intereselor consumatorilor cu protejarea companiilor faţă de demersuri judiciare abuzive. Citește articolul
Departamentul de Vânzări trebuie să știe dacă serviciile sau produsele lor pot fi încă oferite în anumite locații sau dacă evenimentele planificate nu mai pot avea loc, pentru a evita probleme cu clienții și a ajusta strategiile de vânzare.
Legea prin care au fost stabilite, în 2022, unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată anul acesta, potrivit unei legi publicate recent în Monitorul Oficial, astfel încât interdicția de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în imobilele cu risc seismic să fie reintrodusă. Citește articolul
Pentru departamentul de Vânzări, modificarea cotelor de TVA înseamnă că prețurile finale ale produselor pot să se schimbe. Ei au nevoie de aceste informații pentru a stabili prețurile corecte pentru clienți și pentru a-și ajusta strategiile de vânzare și promoțiile, în special pentru produsele alimentare vizate de aceste schimbări.
Laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică a fost exceptat de Guvern de aplicarea cotei standard de TVA pentru alimentele cu mult zahăr adăugat, potrivit unui act normativ recent. În același timp, autoritățile au ajustat ușor definiția zahărului adăugat. Citește articolul
Dacă activitatea noastră implică închirierea de spații sau organizarea de evenimente cu public, trebuie să știm ce clădiri nu mai putem folosi pentru a nu pierde oportunități sau a nu avea probleme cu legea.
Cu toate că a apărut acum aproape doi ani, mai exact, în vara lui 2022, legea prin care au fost stabilite unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor va fi modificată în această săptămână, după cum reiese dintr-o lege apărută curând. Cea mai importantă modificare stabilită acum la legislația din domeniu este interzicerea închirierii locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic, cunoscute și sub numele de clădiri cu bulină roșie. Citește articolul
Echipa de vânzări trebuie să știe cum se aplică TVA-ul la produsele vândute (mai ales la alimente sau pachete de servicii), pentru a putea stabili prețurile corecte și a informa clienții.
O hotărâre a Guvernului care vizează actualizarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal a apărut recent în Monitorul Oficial. Modificările vizează vânzarea locuințelor proprii (impozitul pe venit), dar și anumite noutăți din sfera TVA-ului și accizelor. În parte, vorbim de noutăți impuse de apariția Legii 296/2023 și a OUG 115/2023. Citește articolul
Articolul menționează că AI ar putea reduce costurile serviciilor, făcându-le accesibile unui număr mai mare de clienți. Acest lucru deschide noi oportunități de vânzări și strategii pentru a ajunge la noi piețe.
În contextul actual, este absolut firească întrebarea privind viitorul: încotro, la modul general, în zona de servicii profesionale precum fiscalitate și consultanță? În ce măsură oamenii vor fi înlocuiți de inteligența artificială și care sunt domeniile în care roboții vor determina reducerea forței de muncă umane? Evident, zona de consultanță fiscală nu este mai puțin frământată de această întrebare, pentru că, mai devreme sau mai târziu, și aici soluțiile de inteligență artificială vor deveni parte din rutina de zi cu zi. Sigur, pe diferite paliere de lucru și în proporții diferite de utilizare, fiind probabil că o înlocuire totală a omului-consultant fiscal, dacă e să luăm doar acest exemplu, nu se va produce în curând. Citește articolul
Reglementările noi privind casele de marcat, mai ales pentru transport alternativ și automate comerciale, pot afecta modul în care sunt înregistrate vânzările și colectate plățile.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 25 - 31 decembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul