Termenul de 18 luni pentru obligația angajatorului de a acorda, în natură, concediul de odihnă corespunzător anului 2020 salariaților care nu l-au efectuat integral sau parțial a expirat la finalul lunii iunie. Angajatul însuși are o responsabilitate în privința efectuării concediului de odihnă - acesta trebuie să-și ia concediul, anual, așa cum prevede legea, în perioada programată cu angajatorul. Teoretic, „pe lege”, ar exista patru situații în care angajații nu pot efectua integral și în natură concediul anual de odihnă. Cât despre situația în care vorbim de un abuz din partea angajatorului, salariații nu ar trebui să aștepte să treacă ani de zile ca să-și ceară dreptul. Citește articolul
La încetarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de modalitatea în care s-a făcut aceasta, angajatorul are obligația să îi plătească salariatului care pleacă și zilele de odihnă neluate, pe lângă drepturile salariale care i se cuvin. Important este ca, atunci când calculează indemnizația de concediu de odihnă, să ia în calcul și indemnizația de concediu medical, dacă a existat cel puțin un certificat eliberat în acest sens în ultimele trei luni înainte de încetarea CIM. Citește articolul
Codul administrativ stabilește că funcționarii publici care urmează programe de formare și perfecționare cu o durată de peste trei luni, ce sunt finanțate integral sau parțial de stat, sunt obligați să-și ia angajamentul că vor lucra în administrația publică între doi și cinci ani de la finalizarea cursurilor. Acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării, sunt stabilite normele metodologice privind formarea și perfecționarea profesională a funcționarilor publici, ce conțin inclusiv duratele cursurilor în funcție de care se stabilește perioada pe care vor trebui s-o petreacă aceștia ca angajați ai statului. Citește articolul
Începând cu 2023, statele de salarii emise de angajatori vor trebuie păstrate doar pentru cinci ani, nu 50 ani, ca și până acum. Schimbarea se regăsește într-o lege oficializată luni, care introduce o excepție de la regula actuală și va viza doar situațiile în care angajatorul depune în paralel anumite declarații fiscale. Citește articolul
Angajatorii din agricultură și din industria alimentară au primit, începând cu veniturile lunii iunie 2022, un set de facilități fiscale care să-i ajute cu problemele pe care le au la găsirea și păstrarea salariaților. Concret, este vorba de plata la stat a unor taxe salariale reduse, în paralel cu acordarea unui salariu minim diferențiat de 3.000 de lei brut, ambele măsuri fiind prinse în Legea 135/2022. Acum că legea are și normele de punere în aplicare, cadrul legal este aproape complet, tot ce mai trebuie fiind actualizarea declarației 112. Citește articolul
Din rațiuni de simplificare, Ministerul Finanțelor a inclus cele două proceduri vechi pentru aplicarea facilităților fiscale din construcții într-un singur ordin. Actul normativ inițiat în acest sens a fost publicat vineri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Facilitățile fiscale din domeniul agroalimentar, ce au fost introduse recent în Codul fiscal, necesitau o procedură specială pentru a putea fi puse în aplicare de către angajatori. Această procedură a fost publicată vineri în Monitorul Oficial și conține mai multe clarificări importante pentru companii. Citește articolul
În situația un salariat este declarat inapt, fizic sau psihic, pentru ocuparea funcției pentru care a fost angajat, în urma unui control medical, angajatorul nu trebuie să dispună imediat concedierea acestuia pe motive ce țin de persoana lucrătorului. Procedura este mai complexă, iar respectarea termenelor prevăzute de legislația în materie este importantă dacă se ajunge ca disponibilizarea să fie contestată în instanță. Citește articolul
Salariații au dreptul de a putea transmite sesizări și reclamații firmei, însă pentru ca acest drept să fie pus în practică, angajatorul trebuie să stabilească, în urma consultării cu subordonații, o procedură clară și ușor de parcurs. Lipsa unor astfel de dispoziții din cadrul regulamentului intern va duce la restrângerea sau chiar înlăturarea dreptului salariaților de a se adresa angajatorului, ce poate duce chiar la un conflict de muncă în instanță. Citește articolul
Procedura de acordare a facilităților fiscale (reduceri și scutiri de taxe salariale) în domeniul agroalimentar a fost publicată de Ministerul Finanțelor în Monitorul Oficial pe 1 iulie. Asta înseamnă că angajatorii au reglementate nu doar regulile pentru raporturile de muncă, ci și pentru altele similare. Citește articolul