avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 388 soluții astăzi
Acasă Subiect: administrator firma
Subiect: administrator firma
ACCES PREMIUM

Ce beneficii „extrasalariale” pot fi acordate administratorilor companiei

Orlando Surugiu-Pânzaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
2 Iunie 2023 | 1 | 3458 | Timp de citire: 2 min.

Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, de avantaje, în bani sau în natură, altele decât veniturile salariale, pot beneficia și administratorii unor societăți. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Controale ANAF

Risc de impuneri suplimentare: Avansuri acordate acționarilor sau administratorilor ce rămân nejustificate

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Mai 2023 | 6750 | Timp de citire: 2 min.

În cadrul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii se pot lega de avansurile de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, care rămân nejustificate la finalul unei perioade fiscale sau la finalul anului financiar, pentru a face impuneri suplimentare. Specialiștii au atras atenția asupra chestiunii în contextul în care firmele pregătesc în perioada asta situațiile financiare pe 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Risc fiscal

Dacă lipsește numerar din casierie la finalul anului financiar, inspectorii ANAF pot face impuneri suplimentare. Speța, întâlnită tot mai des la controale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Mai 2023 | 1 | 19860 | Timp de citire: 3 min.

Un aspect căruia inspectorii fiscali îi acordă tot mai des atenție este soldul numerarului din casierie la finalul exercițiului financiar, atrag atenția specialiștii. Atunci când se descoperă că lipsește numerar, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că este vorba fie de dividende date acționarilor, fie de remunerații date administratorilor, astfel că se ajunge la impuneri suplimentare (și poate chiar la amenzi). Chestiunea trebuie avută în vedere mai ales pentru că în această perioadă se pregătesc situațiile financiare pe 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Angajatorii pot avea dificultăți la raportarea obligatorie, prin declarația 112, a beneficiilor sub formă de acțiuni

Deloitte România în Contabil și fiscal
24 Februarie 2023 | 4945 | Timp de citire: 3 min.

Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tratamentul fiscal al remunerațiilor administratorilor, care de obicei e același cu cel al salariilor, devine neclar în anumite situații

EY Romania în Contabil și fiscal
12 Februarie 2023 | 5802 | Timp de citire: 4 min.

Din perspectiva impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, legislația fiscală din România încadrează, fără niciun dubiu, remunerațiile primite de către persoane fizice în calitate de administratori, reprezentanți în adunarea generală a acționarilor și în consiliile de administrație, directori, membri ai directoratului sau ai consiliului de supraveghere, dar și de manageri în baza contractului de management ca venituri asimilate salariilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre contractul de mandat, în contextul aplicării condițiilor de la impozitarea micro, din 2023

Oana Velea în Aspecte juridice
avocat,
13 Decembrie 2022 | 2 | 21070 | Timp de citire: 3 min.

Potrivit modificărilor aduse Codului Fiscal prin OG 16/2022, pentru ca o societate să aplice, din 2023, regimul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, între alte condiții, va trebui ca aceasta să aibă și un angajat. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care societatea are încheiat un contract de mandat, dacă remuneraţia este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pentru indemnizațiile directorilor, administratorilor și membrilor CA s-ar putea datora (și) TVA? Schimbare de paradigmă la nivelul UE

EY Romania în Taxe și impozite
25 Noiembrie 2022 | 2709 | Timp de citire: 5 min.

Activitățile de tipul remunerațiilor administratorilor, directorilor și membrilor consiliilor de administrație (CA), persoane fizice, sunt taxate similar contractelor de muncă. La nivelul UE, însă, lucrurile s-ar putea îndrepta într-o nouă direcție. Deciziile recente ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) par să indice o schimbare de abordare privind aplicabilitatea TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Administratorii și directorii au obligații noi atunci când firma lor e în dificultate financiară

avocatnet.ro în Aspecte juridice
16 August 2022 | 8283 | Timp de citire: 2 min.

Recent, administratorii și directorii societăților au primit noi obligații pe care trebuie să le respecte, în caz de dificultate financiară, pentru a evita intrarea în insolvență. Deși nu există sancțiuni exprese pentru încălcarea acestora, tragerea la răspundere este posibilă prin mecanismul răspunderii solidare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit micro 2023: Se poate încheia un contract de mandat pentru administrator, pentru a bifa condiția existenței unui salariat

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Iulie 2022 | 4 | 54887 | Timp de citire: 2 min.

Fiscaliștii recomandă, pentru microîntreprinderile care n-au salariați, încheierea unui contract de mandat pentru administrator. Asta în condițiile în care, din 2023, plătitorii de impozit micro sunt obligați să aibă cel puțin o persoană remunerată în cadrul firmei. Avantajul contractului de mandat, față de contractul individual de muncă, este că scapă compania de obligațiile specifice relațiilor de muncă și de eventualele controale ale inspectorilor muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit micro 2023: Condiția de a avea cel puțin un salariat e îndeplinită dacă acesta are normă întreagă, dar sunt și alternative

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Iulie 2022 | 16114 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre condițiile obligatorii, din 2023, pentru a aplica impozitul micro va fi de a avea cel puțin un salariat, iar acesta va trebui să fie angajat cu normă întreagă. Cu toate acestea, există și alte modalități prin care firmele să bifeze legal condiția. Citește articolul