Majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2022 cu aproximativ 11% este o măsură care acoperă practic inflația și păstrează în mare măsură puterea de cumpărare pentru cel puțin 1,3 milioane de salariați, însă nu îi ajuta pe cei care aveau și anterior acestei majorări un salariu cel puțin egal cu cel minim din prezent (2.550 de lei brut). Citește articolul
Potrivit Codului muncii, nicio reţinere din salariu nu poate fi operată, în afara cazurilor şi condiţiilor prevăzute de lege. Totodată, angajatului nu i se poate lua tot salariul sau cea mai mare parte din el într-o lună, lăsându-l pe acesta fără mijloace de a supraviețui și de a-și permite plata esențialelor în luna respectivă. Tocmai de aceea, angajatorii trebuie să fie foarte atenți atunci când dau curs solicitărilor de poprire venite de la executori. În același timp, dacă fac rețineri în mod direct, există un singur caz în care le poate face, ca despăgubiri pentru prejudiciile aduse, iar asta înseamnă la rându-i anumite reguli de respectat. Citește articolul
PFA-urile datorează la stat contribuția la pensii (CAS) și contribuția la sănătate (CASS) în situația în care estimează sau obțin efectiv venituri ce ating un plafon de 12 salarii minime brute pe țară. Astfel, creșterea salariului minim brut pe țară din ianuarie 2022 mărește inclusiv acel plafon ce impune plata CAS și CASS. Citește articolul
Noua interdicție de a plăti unui angajat salariul minim mai mult de 24 de luni a fost nuanțată recent de Guvern pentru ca termenul de doi ani să se calculeze de la 1 ianuarie 2022 atât pentru contractele aflate în derulare la acel moment, cât și pentru contractele noi. Citește articolul
Guvernul a stabilit încă din octombrie 2021 că salariul minim brut pe țară se majorează, de la 1 ianuarie 2022, de la 2.300 la 2.550 lei, conform Hotărârii 1.071/2021. Însă această decizie va fi resimțită de afaceri din mai multe puncte de vedere - de la creșterea costurilor cu forța de muncă la modificări contractuale interne și nu numai. Citește articolul
Salariul minim brut pe țară pentru anul 2022 a fost stabilit, în octombrie 2021, la valoarea de 2.550 de lei, față de 2.300 de lei, cât a fost în anteriorul an. Totodată, salariul minim diferențiat pentru studii superioare nu a mai figurat în planurile Guvernului, acesta dispărând din această lună. Citește articolul
Din cauza unei rectificări a Guvernului în privința prevederilor unui alineat din Codul muncii introdus tot de Guvern în urmă cu peste o săptămână, s-a creat impresia în rândul populației că cei care sunt plătiți cu salariul minim pe economie nu vor mai beneficia de majorarea stabilită pentru 1 ianuarie 2022. De fapt, cei care, în prezent, sunt plătiți cu salariul minim brut de 2.300 lei vor avea parte, de la începutul anului viitor, de o majorare până la valoarea brută de 2.550 lei. Citește articolul
Perioada de 24 de luni în care un angajat poate fi ținut pe salariul minim brut pe țară va începe să curgă de la 1 ianuarie 2022, potrivit unei ordonanțe de urgență apărute aseară în Monitorul Oficial. Astfel, abia din ianuarie 2024 se va aplica efectiv obligația angajatorilor de a majora veniturile acestor salariați. Citește articolul
Al doilea an de pandemie a adus o accelerare a procesului de digitalizare a relațiilor și documentelor de muncă. Legea telemuncii a fost adaptată nevoilor actuale, contractele de muncă au putut fi încheiate de la distanță, cu ajutorul semnăturii electronice, dar au fost și majorate sau introduse noi amenzi care vizează angajatorii. Le prezentăm pe toate în acest top al modificărilor din acest an. Citește articolul
OUG 130/2021 a schimbat, pe neașteptate, într-o zi nelucrătoare, o serie de prevederi ale Codului muncii legate de acordarea salariului minim timp de doi ani, care se aplică și situațiilor apărute înainte de oficializarea actului normativ, fapt ce ar putea fi declarat ca fiind neconstituțional de către Curtea Constituțională a României. Totuși, potrivit ultimelor intenții ale Guvernului, aplicarea schimbărilor se va face din viitor, majorarea salariului minim urmând să fie obligatorie din 1 ianuarie 2024. În acest caz, mai era necesară adoptarea unei OUG - al cărui scop este reglementarea imediată a măsuri legislative -, dacă modificarea introdusă se va aplica abia peste doi ani? Citește articolul