Act normativ: LEGE nr 449/2003
ACCES GRATUIT
Reminder 11 lucruri pe care trebuie să le știi despre returnarea și garanția produselor cumpărate de Black Friday și nu numai
În câteva zile începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț din an, respectiv Black Friday. Dar dacă produsele pe care le primesc cei ce le cumpără cu această ocazie sau cu alte ocazii nu se ridică la așteptările lor, cumpărătorii trebuie să știe că sunt multe aspecte legale importante privind returul și garanția acestora. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Interviu Cum poți obține compensaţiile la care ai dreptul în cazul penelor de curent sau a variațiilor de tensiune din rețea
Mulți români nu sunt conștienți că au dreptul la compensații pentru pagubele cauzate de penele de curent prelungite, conform reglementărilor în vigoare, care prevăd acordarea automată a compensațiilor, fără solicitare din partea utilizatorilor. Despre procedurile de despăgubire pentru defecțiuni cauzate de variațiile de tensiune am discutat cu Gabriel Andronache, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cum să te pregătești pentru controalele ANPC și să eviți sancțiunile, indiferent de domeniul tău de activitate
Recentul ”desant” al inspectorilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) la diverse companii, de la cele din domeniul alimentar la operatorii de pe piața metalelor prețioase, s-a soldat cu amenzi sau chiar cu închiderea temporară a afacerilor respective. Multe dintre ”victimele” Protecției Consumatorului (evident, cele de bună-credință) ar fi putut evita aceste sancțiuni dacă ar fi respectat rigorile impuse de legislație în domeniul lor de activitate, cerințe prezentate de avocatnet.ro într-o serie de materiale dedicate acestui subiect. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Vânzarea de mașini noi și uzate: La ce nereguli ar trebui să fie atente firmele în caz de control al ANPC
Fișele de control pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le-a făcut publice pe pagina de internet a instituției pot fi folosite ca ghid de către comercianți, ele indicând nu numai direcțiile de control ale inspectorilor, ci și bornele de bune practici pe care firmele ar trebui să le atingă pentru a nu intra sub incidența sancțiunilor drastice pe care ANPC le poate aplica. Astăzi, despre modul în care se desfășoară controalele adresate comercianților de autovehicule. Inducerea în eroare a unui client îl poate costa pe comerciant de câteva ori mai mult decât valoarea mașinii vândute. Citește articolul
ACCES GRATUIT
CJUE: La vânzarea unor produse ale unor terți, pe platformele de comerț electronic, trebuie oferite informații privind garanția comercială, dacă aceasta determină cumpărătorul să facă achiziția
Un comerciant care oferă, pe site-uri precum Amazon, un bun pe care nu l-a produs el însuși trebuie să informeze consumatorul cu privire la garanția producătorului (comercială) în cazul în care face din aceasta un element central sau decisiv al ofertei sale este concluzia la care a ajuns recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza Victorinox. Altfel spus, dacă oferta, ce cuprinde referirea la garanția comercială îl convinge sau e de natură să-l convingă prin asta pe cumpărător, atunci el ar trebui să primească și informațiile necesare privind această garanție comercială. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Simona Voiculescu
în
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2022 | 3 | 5907 | Timp de citire: 6 min.
Garanția în cazul bunurilor inteligente: Ce obligații au vânzătorii în privința elementelor digitale și cum putem pierde garanția în cazul neactualizării
25 Ianuarie 2022 | 3 | 5907 | Timp de citire: 6 min.
Bunurile cu elemente digitale sau, informal, bunurile inteligente au devenit de multă vreme o parte importantă a achizițiilor pe care le facem cu toții în mod regulat, iar tocmai aceste elemente digitale care le diferențiază de celelalte bunuri pe care le cumpărăm reclamă o reglementare separată în privința garanțiilor. Conform unei ordonanțe care se aplică de la început de an, pentru aceste bunuri putem ajunge să beneficiem de garanții mai extinse pentru conformitate. Totodată, ordonanța vine cu obligații clare în privința disponibilității actualizărilor necesare pentru ca aceste produse să funcționeze, pe perioade rezonabile de timp, la fel ca atunci când le-am cumpărat. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Garanția legală 2022: Ce modificări a adus noua legislație de la 1 ianuarie pentru cumpărători
Acum, când ne uităm la drepturile noastre în calitate de consumatori în privința garanțiilor pe care comercianții trebuie să ni le ofere pentru unele bunuri produse pe care le cumpărăm, avem în vedere un nou act normativ. De la 1 ianuarie, legea garanțiilor s-a schimbat, iar modificările aduse în privința garanției legale sunt, în mare, favorabile consumatorilor. O analiză, pe scurt: Citește articolul
ACCES PREMIUM
Din 2022, obligația de garanție este în sarcina mai multor tipuri de vânzători decât până acum, inclusiv a meșteșugarilor și artizanilor neînregistrați
Noua reglementare a garanțiilor legale și comerciale pentru produsele vândute pe teritoriul României a adus de la 1 ianuarie și o definiție extinsă a noțiunii de vânzător, ceea ce va antrena calitatea de garant, cu toate obligațiile care decurg din lege, și în sarcina unora dintre persoanele care până acum, pe vechea reglementare, scăpau de obligații întrucât textul de lege nu le avea în vedere. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Simona Voiculescu
în
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Ianuarie 2022 | 8056 | Timp de citire: 3 min.
Garanția comercială 2022: Ce oferă în plus față de cea legală și care e termenul în care trebuie reparate sau înlocuite bunurile
18 Ianuarie 2022 | 8056 | Timp de citire: 3 min.
Garanția comercială este ceva asumat de producător sau comerciant în plus față de ceea ce reprezintă garanția legală la care avem dreptul (adică cei doi ani de garanție). Să zicem că producătorul și-a asumat față de noi, contractual, zece ani de durabilitate a produsului pe care l-am cumpărat, garantându-ne astfel reparațiile necesare ori înlocuirea produsului pe toată această perioadă. Ce condiții trebuie să îndeplinească însă această garanție și ce putem cere noi, consumatorii, de la comercianți și producători, conform noii reglementări a garanțiilor: Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE A fost publicat noul cadru legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite. Schimbările ce se vor aplica din 1 ianuarie, diferite față de ce se propusese inițial
După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul










