Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Măsurile impuse de evoluția riscurilor coronavirusului în România se reflectă în mod direct în activitatea companiilor din țară, din toate punctele de vedere: în primul rând, din perspectiva resursei umane, care fie trebuie protejată, fie este deja afectată; în al doilea rând, din perspectiva financiară, unde efectele sunt deja resimțite de unele companii. În cele ce urmează, am sintetizat discuțiile ultimelor zile referitoare la aspectele importante pentru firme în această perioadă: Citește articolul
Având în vedere că riscul infectării cu coronavirus la locul de muncă poate fi destul de ridicat, angajatorii ar putea să se simtă nevoiți să ia măsuri pentru a preveni astfel de situații - pe cât posibil. Însă aceștia trebuie să știe că, din cauză că discutăm de aspecte de sănătate ale salariaților, angajatorii nu pot, pur și simplu, să colecteze și să divulge orice astfel de date, cu privire la cei care lucrează pentru ei. De aceea, prezentăm mai jos ce poate face un angajator și ce nu poate face, prin raportare la legislația privind protecția datelor. Citește articolul
Șomajul tehnic reprezintă, mai precis, întreruperea temporară a activității unei companii din motive economice, tehnologice, structurale sau altele asemănătoare. În acest caz, contractele de muncă ale salariaților sunt suspendate la inițiativa angajatorului, care însă e obligat să le plătească acestora o indemnizație lunară. Citește articolul
Admițând că nu le aveau deja programate, concediile odihnă cerute peste noapte de angajați în această perioadă și care ar putea afecta desfășurarea activității firmei pot fi refuzate. Legislația le dă angajatorilor dreptul să se opună unor plecări masive în concediu de odihnă a celor care le asigură desfășurarea activității. Citește articolul
Programul de lucru al salariaților poate fi flexibilizat de către angajatori, în contextul răspândirii coronavirusului în România, din moment ce legislația o permite. O asemenea schimbare poate interveni atât dacă vrea firma, cât și dacă vrea salariatul, dar ambele părți trebuie să fie de acord. Citește articolul
Instituțiile publice trebuie să analizeze, în aceste zile, dacă anumiți bugetari pot trece de la munca la birou la munca de acasă, pentru a evita răspândirea coronavirusului, conform unor măsuri anunțate marți de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență. Citește articolul
În această perioadă, din rațiuni de prevenție și nu numai, firmele sunt puse în fața unor situații diverse de gestionare a resursei umane: preferabil este ca salariații să poată lucra de acasă, dar dacă acest lucru nu e posibil, e de datoria firmei să asigure condiții de igienă și sănătate la locul de muncă; autoritățile pot impune măsuri de izolare, iar anumite firme ar putea fi serios afectate de acest lucru. În cele ce urmează, am făcut o scurtă trecere în revistă a unor chestiuni pe care redacția avocatnet.ro le-a tratat în ultima perioadă în contextul coronavirusului și raporturilor de muncă. Citește articolul
Deoarece răspândirea coronavirusului începe să capete amploare în România, angajatorii pot lua în calcul, ca măsură de protecție a propriilor salariați, trecerea temporară pe munca de acasă. Conform specialiștilor Radu și Asociații, această modificare temporară a locului muncii poate fi făcută de firme fără a încheia acte adiționale la contractele individuale de muncă (CIM). Citește articolul
O serie de autorități publice au început să-și suspende programul cu publicul la ghișee, în contextul răspândirii coronavirusului. Din acest motiv, companiile și persoanele fizice ar trebui să știe că au căi alternative pentru a lua legătura cu reprezentanții instituțiilor de stat sau pentru a transmite și primi documente. De principiu, vorbim de diverse aplicații și portaluri online, dar și de folosirea serviciilor poștale sau de asistența telefonică. Citește articolul
În contextul economic actual, afectat de măsurile impuse în pandemie, capabile să afecteze serios activitatea și situația financiară a firmelor, nu este exclus ca acestea să opteze, ca salvare, pentru reduceri salariale și chiar disponibilizări. Nicio variantă nu se poate face însă în mod abuziv sau fără măsuri interne, iar pentru reducerile salariale nici nu se poate vorbi de lipsa unui acord cu salariații. Citește articolul