avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 625 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Reținerile salariale pentru sumele plătite în plus, din eroare, angajaților - cum procedăm?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Mai 2024 | 4804 | Timp de citire: 3 min.

Erorile de calcul salarial pot apărea în orice companie privată sau instituție de stat. Fie vorbim de sume în minus, sume ce nu au ajuns la salariat deși ar fi trebuit, pe care angajatorul trebuie să le restituie acestuia, fie vorbim de sume în plus pe care le-a încasat angajatul și pe care legea îl obligă să le dea înapoi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exprimarea opiniilor politice la locul de muncă: ce ar putea un angajator să limiteze în mod rezonabil

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Mai 2024 | 1759 | Timp de citire: 5 min.

Libertatea de exprimare a opiniilor, inclusiv a celor politice, nu este inactivată în mediul de lucru. Dar poate să comporte unele limitări. Exprimarea opiniilor politice în timpul pauzei de masă, discuțiile dintre angajați pe chat-ul comun, schimbul de idei în spațiul de lucru comun sau activitatea din social media a angajaților nu înseamnă automat o conduită de natură a afecta într-un fel angajatorul. Totuși, când un angajat care, prin exprimarea opiniilor sale politice la job, ajunge într-un conflict de natură să perturbe buna desfășurare a activității sau care, prin natura poziției sale în companie, ajunge să lase impresia că poziția sa din social media exprimă chiar „poziția companiei”, se poate discuta de necesitatea de a limita sau chiar sancționa un comportament. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Organizarea defectuoasă a muncii sau despre cum în unele unități, în weekend, timpul se dilată

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Mai 2024 | 2208 | Timp de citire: 3 min.

În cazul unor activități specifice, cum ar fi cele care asigură asistența medicală în regim de permanență, repartizarea programului de muncă trebuie să țină cont și de gradul de încărcare în anumite perioade și să asigure o funcționare eficientă a activității. Pornind de la un caz sesizat recent pe forumul avocatnet.ro, ne amintim ce înseamnă timpul de muncă și care sunt aspectele esențiale pe care niciun angajator nu le poate ignora. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Doi noi responsabili pe care angajatorii trebuie, mai nou, să-i aibă în companie

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Mai 2024 | 21374 | Timp de citire: 3 min.

Ultimele șase luni au adus în planul reglementărilor aplicabile raporturilor de muncă noi obligații. Ce au în comun Legea Whistleblower și metodologia privind prevenire hărțuirii e nu doar ziua de 17 a lunii în care a intrat în vigoare o obligație sau alta, ci și faptul că acele obligații vin la pachet cu necesitatea de a avea un responsabil desemnat. Dacă una dintre obligații nu vizează însă micii angajatori, cealaltă se aplică absolut tuturor angajatorilor din România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

”De ce muncim?” – o schimbare de paradigmă: Angajații din corporații și managerii lor – față în față într-un studiu făcut de UBB în centrul economic Cluj-Napoca

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
14 Mai 2024 | 742 | Timp de citire: 2 min.

Echilibrul dintre muncă și viața personală (life-work balance) devine un factor tot mai important în alegerea unui loc de muncă, în special în rândul generației tinere, în timp ce liderii vor un angajat dispus să depună efort pentru a se dezvolta – conform studiului ”De ce muncim?”, realizat de Centrul de Strategie, Leadership și Dezvoltare Inteligentă (CSLDI), din cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC), Universitatea Babeș-Bolyai. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date oficiale

La nivelul UE, 7.1% dintre angajați lucrează 48 de ore săptămânal sau mai mult. Pe hârtie, România stă bine la capitolul „orelor lungi” de muncă

avocatnet.ro în Resurse umane
11 Mai 2024 | 1278 | Timp de citire: 2 min.

Potrivit datelor Eurostat, în 2023, 7,1% dintre angajații din UE au avut programe lungi de muncă, petrecând peste 48 de ore pe săptămână la locul de muncă. În România, procentul de lucrători este mult sub media europeană. La noi, săptămâna de muncă poate ajunge la 48 de ore doar cumulând cu orele suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce măsură anumite concedii sau libere sporadice afectează dreptul la concediu de odihnă într-un an

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Mai 2024 | 6721 | Timp de citire: 5 min.

De principiu, dacă angajatul nu prestează activitate, nici dreptul său la concediul de odihnă „nu se acumulează”, întrucât acesta e acordat prin lege pentru refacerea capacității de muncă. Există, totuși, unele perioade în care, chiar dacă angajatul nu este la muncă, zilele sale de concediu nu sunt afectate. Se întâmplă frecvent ca angajatorii să nu țină seama la acordarea concediului de odihnă de specificul sărbătorilor legale când trebuie să acorde liber, de anumite medicale sau concedii la care are dreptul angajatul. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce drepturi și obligații ai dacă prestezi activități casnice pentru alții, din când în când

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
10 Mai 2024 | 1119 | Timp de citire: 4 min.

Prestatorii casnici sunt cei care efectuează munci necalificate în gospodării, remunerate exclusiv cu tichete de activități casnice, conform legii care reglementează expres aceste munci ocazionale. Legea asigură protecție acestor prestatori, garantând drepturi precum remunerația prin tichete (valoarea nominală fiind de 15 lei), respectarea demnității, protecție împotriva abuzurilor și informare corectă privind utilizarea ustensilelor și a aparatelor. În plus, prestatorii beneficiază de asigurări sociale, cu reținerea impozitului și contribuției la pensii la preschimbarea tichetelor. Obligațiile prestatorilor includ realizarea activităților casnice conform înțelegerii, păstrarea confidențialității, comunicarea oricăror impedimente în activitate și utilizarea adecvată a ustensilelor, alături de confirmarea drepturilor și obligațiilor printr-o semnătură pe tichet și respectarea legislației aplicabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

În secolul digitalizării accentuate, scrisul urât te poate băga în comisia de disciplină într-o instituție publică

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Mai 2024 | 1668 | Timp de citire: 3 min.

Să ai un scris lizibil, de ce nu chiar caligrafic, face parte din categoria calităților din ce în ce mai rar întâlnite, într-adevăr, însă în anul 2024 nu prea mai reprezintă o „competență cheie” pentru salariați, accentul fiind pus în special pe competențele digitale. Situația de față descrie adevărul trist care ne confirmă că inteligența artificială nu reușește să învingă rezistența la schimbare a unui sistem încremenit în secolul precedent.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prima minivacanță acordată de Guvern scoate în evidență un aspect care îi poate dezavantaja pe salariații din sectorul public, dacă dispozițiile legale sunt interpretate eronat de instituții sau autorități

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Mai 2024 | 2876 | Timp de citire: 3 min.

Privită inițial ca fiind o situație avantajoasă pentru salariații din sectorul public, acordarea unei zile libere între cele de sărbătoare legală se poate transforma, din cauza unei formulări mai puțin clare, într-o încălcare a dispozițiilor legale privind acordarea repausului săptămânal sau zilnic. Citește articolul