Lista documentelor financiar-contabile a fost completată cu un act nou, avizul de însoțire a mărfii pentru comerțul cash&carry, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Salariatul care pleacă din firmă este liber să ceară ștergerea datelor sale personale, iar firma trebuie măcar să-i răspundă acestei solicitări cu privire la măsurile luate, chiar dacă ștergerea datelor nu ar fi posibilă pentru că prelucrarea lor se face în virtutea legii. Pasivitatea operatorului de date, în speță, a angajatorului, nu este niciodată de dorit, întrucât poate antrena sancțiuni din partea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Citește articolul
Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul
Angajatorii folosesc statul de salarii pentru a calcula drepturile bănești ale salariaților. Acest document financiar-contabil, însă, mai este folosit și pentru calcularea contribuțiilor la sistemul de asigurări sociale, precum și la calculul altor sume datorate. Citește articolul
Trecem printr-o perioadă așa cum nu am mai trecut până acum, ca societate. Crize am mai avut, dar niciuna care să ne îndepărteze atât de mult, fizic, unii de ceilalți. Ceea ce ne ține aproape, însă, este chiar această îndepărtare socială: se vede din ce în ce mai clar cum oamenii vor să se ajute unii pe alții să se dezvolte și cum firmele își doresc să își dea, unele altora, câte o mână de ajutor. Citește articolul
Statul de salarii este documentul financiar-contabil care se folosește pentru a calcula drepturile bănești ale salariaților. Și nu numai. Acesta se mai folosește și pentru calculul contribuțiilor și al altor sume datorate. Citește articolul
Pentru a putea fi înregistrate în contabilitate, operaţiunile economico-financiare trebuie să fie justificate cu documente originale, întocmite sau reconstituite. În ceea ce privește procedura pentru reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, aceasta este prezentantă mai jos. Citește articolul
Dispoziția de plată sau încasare este un document realizat de departamentul financiar-contabil, ce servește ca dovadă pentru casierie că a fost făcută o plată în numerar sau a fost încasată o sumă ce nu reprezintă venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozițiilor legale. Dispoziția de plată/încasare rămâne document justificativ în arhivă, lucru foarte simplu când hârtiile sunt electronice, gestionate de un program de contabilitate. Citește articolul
Companiile trebuie să fie foarte atente atunci când pregătesc documentațiile necesare delegațiilor în țară, în condițiile în care, la control, Fiscul verifică aceste aspecte, iar lipsa unor acte îi poate determina pe inspectorii fiscali să reclasifice anumite cheltuieli cu deplasările ca nedeductibile. Citește articolul
Potrivit normelor în vigoare, pentru a putea fi înregistrate în contabilitate, operaţiunile economico-financiare trebuie să fie justificate cu documente originale, întocmite sau reconstituite. În ceea ce privește procedura pentru reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, aceasta este reglementată într-un act normativ în vigoare din 2016 și este prezentantă, detaliat, în cele ce urmează. Citește articolul