Începând din 11 aprilie 2025, angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție sau ale traficului de persoane pot primi lunar o subvenție de 2.250 lei timp de 12 luni, cu condiția menținerii raporturilor de muncă cel puțin 18 luni. Această categorie se adaugă celor existente (șomeri peste 45 de ani, părinți unici, șomeri de lungă durată, tineri NEET). Deși lista beneficiarilor s-a extins printr-o lege recentă, acordarea efectivă a subvențiilor depinde de existența fondurilor alocate - e puțin probabil însă ca vreo astfel de subvenție să fie plătită în acest an. Citește articolul
Înalta Curte s-a pronunțat luni în privința interpretării corecte a expresiei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu”, prevăzut de Codul administrativ în contextul îndeplinirii condițiilor pentru pensionare - mai precis, posibilitatea funcționarilor de a obține prelungirea raportului în detrimentul deschiderii dreptului la pensie. ICCJ a spus că durata prelungirii anuale este de un an, nefiind posibilă prelungirea raportului pe perioade de timp mai mici de atât. Citește articolul
În contextul unei ordonanțe date în 2023, care impunea o condiție suplimentară pentru acordarea sporului de doctorat în rândul bugetarilor, respectiv modificarea fișelor de post, Înalta Curte s-a pronunțat recent stabilind că angajatorii nu sunt obligați în toate situațiile să modifice fișele de post. Concret, obligația prevăzută de lege există doar în măsura în care specificul muncii permite identificarea unor atribuţii/criterii obiective care să prevadă în ce modalitate este sau poate fi valorificată suplimentar activitatea salariatului ce deţine acest titlu. Indemnizația pentru titlul de doctor se acordă însă numai după modificarea fișelor de post, iar nu și în lipsa acesteia. Citește articolul
Începând cu 2025, angajatorii din România care nu și-au respectat obligația de a angaja persoane cu dizabilități trebuie să solicite sprijinul a cel puțin trei ONG-uri și să transmită anual un raport către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Deși măsurile au ca scop facilitarea integrării acestora pe piața muncii, implementarea lor ridică unele semne de întrebare. Redacția avocatnet.ro a intervievat două ONG-uri și a descoperit că opiniile privind eficiența acestor reglementări sunt împărțite. Citește articolul
În cazul unei telesalariate sancționate pentru refuzul de a se prezenta la instruirile SSM și PSI la sediul angajatorului, instanțele au considerat că regimul de telemuncă nu exclude obligația participării la instruiri față în față atunci când angajatorul consideră această formă de instruire potrivită. Citește articolul
Noul Registru electronic de evidență a salariaților (Reges-Online) aduce noutăți în ceea ce privește unele termene și extinde informațiile ce trebuie transmise odată cu înregistrarea în noul registru. Citește articolul
Când vine vorba de sancționare disciplinară, angajatorii ar trebui să aibă o abordare echilibrată, evitând sancțiunile extreme în cazuri discutabile și respectând criteriile de legalitate, temeinicie și proporționalitate. O abatere disciplinară, chiar reală, nu justifică întotdeauna cea mai severă măsură, adică concedierea. Citește articolul
Deși Guvernul a impus o limită de 500 de lei pentru decontarea ochelarilor în sectorul bugetar, ea nu se aplică direct sectorului privat însă ar putea inspira angajatorii să o adopte, respectiv să modifice limitele de decontare stabilite până acum în politicile interne proprii. Un specialist ne explică însă că, în absența unor prevederi exprese în Codul fiscal, inspectorii fiscali nu ar trebui să ia ca reper această limită în controalele la angajatorii privați. Atâta timp cât decontările se fac cu respectarea prevederilor legale din reglementarea specială de sănătate și securitate în muncă (SSM), nu ar trebui să fie o problemă la aplicarea tratamentului fiscal prescris de lege. Citește articolul
Noul sistem informatic de evidență a salariaților, REGES-ONLINE, va înlocui actualul Revisal în mod definitiv pe 30 septembrie și va aduce mai multă transparență în relațiile de muncă prin introducerea unor date suplimentare și oferirea accesului direct pentru angajați. Printre noutățile importante se numără înregistrarea gradului și tipului de handicap pentru persoanele cu dizabilități, precizarea locului de muncă fix sau mobil, evidențierea duratei și repartizării timpului de muncă pentru toate contractele, precum și declararea medicalelor în sistem. Trecem astăzi prin noutățile esențiale: Citește articolul
Normele de aplicare ale Legii 156/2000 au fost modificate printr-o hotărâre de Guvern care a fost publicată luni în Monitorul Oficial și care vizează protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate, având în vedere o serie de modificări aduse legii în 2021. Noua hotărâre, în vigoare deja de luni, aduce noutăți în materie de digitalizare, dar și multe obligații noi pentru agenții de plasare și pentru furnizori. Contractele cu lucrătorii vor trebui, totodată, să includă mai multe clauze decât în prezent. Citește articolul