Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 242 soluții astăzi
Acest site folosește cookies. Informații aici
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Ștergerea datelor personale nu-i posibilă atunci când salariatul își părăsește angajatorul

Pentru desfășurarea relațiilor de muncă, angajatorul trebuie să prelucreze datele personale ale salariaților săi, obligație legală care se extinde uneori și după ce acestora le încetează contractele individuale de muncă. Deși orice persoană are dreptul să ceară ștergerea datelor care-i sunt prelucrate de o firmă, acest lucru nu-i posibil atunci când legislația obligă la păstrarea respectivelor date pentru o anumită perioadă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Munca la distanță în timpul epidemiei

Telemunca vs. munca la domiciliu: Care sunt principalele diferențe și asemănări

În ultimele luni, munca la distanță a devenit o necesitate pentru o bună parte a angajatorilor, pentru a-și putea continua activitatea în condiții mai sigure pentru salariații proprii. Cele două variante legale pe care le au la dispoziție angajatorii în timpul crizei epidemiei de coronavirus sunt telemunca și munca la domiciliu. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Șase neconformități de SSM pentru care riști să ai probleme la controalele ITM

Autoritățile din domeniul muncii au reînceput de ceva vreme controalele la angajatori, verificările fiind inclusiv pentru a vedea dacă firmele se adaptează cum trebuie la criza epidemiei de coronavirus. În urma unor verificări din primele zile ale lunii curente, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) din Harghita au atras atenția asupra principalelor neconformități întâlnite de ei pe partea de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Angajați în șomaj tehnic, rămași fără asigurare la sănătate: MFP face verificări, dar spune că unde s-au făcut erori, e nevoie de rectificative

Situația angajaților care au fost în șomaj tehnic și s-au trezit fără asigurare la sănătate a făcut înconjurul presei în ultimele zile. Deși pentru indemnizațiile de șomaj tehnic s-au plătit teoretic contribuții la sănătate (CASS), unii dintre beneficiari "au scăpat" din sistem. Casele de sănătate din teritoriu au sfătuit angajatorii să rectifice declarațiile 112 și, printr-un artificiu considerat de unii nelegal, să-i introducă în sistem prin modificarea datei angajării. Ieri, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a subliniat că, de fapt, de vină pentru situația aceasta e completarea greșită a formularelor 112 și situația se remediază doar prin rectificative. Azi, vine și poziția celor de la Finanțe: aceștia promit să cerceteze problema, dar insinuează că acolo unde s-au făcut erori de către firme ele trebuie corectate tot de ele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șase sfaturi pentru firme legate de prelucrarea datelor personale în contextul revenirii la birou

Pentru că restricțiile instituite acum câteva luni, în contextul extinderii epidemiei de coronavirus, încep să dispară rând pe rând, iar reînceperea activității este posibilă în cazul celor mai multe dintre afaceri, firmele ar trebui să țină cont, atunci când vine vorba de prelucrarea datelor salariaților, mai ales a celor medicale, de câteva aspecte, pentru a respecta prevederile actuale din domeniu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Decontarea salariilor la revenirea din șomaj tehnic: Unul dintre documentele folosite a fost modificat

Timp de trei luni, statul decontează, la cerere, 41,5% din salariile de bază brute pentru fiecare dintre angajații ale căror contracte de muncă, suspendate în perioada stării de urgență/alertă pe motiv de șomaj tehnic, sunt reactivate de acum încolo. Pentru a face asta, firmele vor face solicitări la agențiile de muncă, în baza unor documente speciale, dintre care unul a fost recent modificat - e vorba de lista cu salariații pentru care se face solicitarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de ordin

Pe viitor, e-mailul va fi principalul mijloc de comunicare cu agențiile de muncă, serviciile de asistență socială ori casele de pensii

În întreg procesul de rezolvare a unor situații precum obținerea drepturilor de asistență socială, de pensii sau de șomaj, pentru comunicarea pe care o au cetățenii cu autoritățile, de la depunerea cerererilor și până la primirea deciziei finale, se va folosi cu predilecție corespondența electronică, potrivit unui proiect de act normativ pus recent în dezbatere la Ministerul Muncii. Pentru a trimite documente către instituții, cei interesați să interacționeze cu acestea nu vor fi nevoiți să folosească semnătura electronică, având posibilitatea de a semna de mână toate actele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Suspendarea popririlor nu vizează toate tipurile de datorii, ci doar pe cele bugetare

Popririle fiscale și pentru alte creanțe bugetare sunt suspendate deja din timpul stării de urgență, iar Guvernul a decis recent să mai prelungească măsura pentru alte câteva luni. Planează însă o confuzie cu privire la popririle pe salarii, în sensul că s-a înțeles greșit că niciun fel de poprire nu poate opera la acest moment. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de lege

UPDATE Anumite firme private ar putea fi obligate să angajeze pensionari pe post de consilieri

Societățile comerciale private cu o cifră de afaceri mare ar putea fi nevoite să angajeze, cu titlul de consilier, persoane ieșite la pensie. Măsura se regăsește într-un proiect de lege ce a fost pus recent în dezbaterea senatorilor, dar ideea nu e chiar nouă, ea regăsindu-se și într-o inițiativă cetățenească apărută spre începutul lui 2019 și care, pentru că n-a parcurs tot traseul legislativ necesar pentru a intra în vigoare, nu a mai ajuns să se aplice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce e important ca salariatele să-și anunțe angajatorul despre starea de graviditate și cum ar trebui făcut acest lucru

Legislația în vigoare stabilește că femeile care-și anunță angajatorul că sunt însărcinate au o serie de drepturi suplimentare din acel moment, inclusiv reducerea programului de lucru sau modificarea condițiilor de muncă, astfel încât activitatea să nu le afecteze sarcina. Un alt lucru important de amintit este că, din momentul în care își anunță angajatorul cu privire la faptul că e însărcinată, o salariată nu mai poate fi concediată pe durata sarcinii și nici imediat după naștere. Citește articolul