Angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă, însă raportările inspectoratelor teritoriale de muncă din țară arată frecvent că angajatorii nu sunt tocmai diligenți în această privință. Citește articolul
Pornind de la concepte și principii cu care angajatorii ar trebui deja să fie familiarizați, directiva privind transparența salarială, cea mai recentă reglementare europeană cu incidență deosebită în materia raporturilor de muncă, propune ridicarea standardului actual în materia egalității de tratament între femei și bărbați la locul de muncă. Asta înseamnă noi obligații pentru angajatori, inclusiv pentru întreprinderile mici. Citește articolul
Dreptul la concediu de odihnă plătit este recunoscut de legislația muncii, iar faptul că angajatorul recompensează orele prestate suplimentar de salariat cu ore sau zile libere plătite nu înseamnă că angajatul își pierde dreptul de a se bucura de zilele de odihnă sau numărul total al acestora se reduce. Acest drept al celor minim 20 de zile lucrătoare de concediu de odihnă nu poate fi pierdut nici dacă există prevederi contrare în contractul de muncă individual sau colectiv. Citește articolul
Angajatorii din privat au mai multe variante prin care pot suporta, dacă-și permit, cheltuielile de vacanță ale salariaților lor. Una dintre variante este acordarea voucherelor/tichetelor de vacanță, pentru care nu se datorează contribuții, ci doar impozit și care reprezintă un beneficiu inclusiv pentru turismul autohton. Citește articolul
Pentru telesalariați, firmele pot să acorde lunar până la 400 de lei, în regim de netaxare, bani care să acopere cheltuieli generate telesalariaților, precum cele ce țin de consumul de energie electrică, abonamentul de date sau cheltuieli pentru mobilier. În mod normal, între angajații part time și cel full time, legea nu permite diferențieri în materie de beneficii - cu toate acestea, în cazul particular al celor 400 de lei, în unele cazuri ar putea fi o problemă că toți angajații primesc aceeași sumă de bani. Citește articolul
Toți angajatorii au obligații în materia acordării primului ajutor, iar pentru acordarea acestuia în mod efectiv trebuie instruiți și desemnați lucrători din unitate, al căror număr ar trebui să fie adecvat dimensiunii și riscurilor specifice unității. Complementar, în fiecare unitate trebuie să se regăsescă cel puțin o trusă medicală. Citește articolul
Reprezentarea colectivă a angajaților dintr-o unitate se poate face în două modalități principale. Reprezentanții salariaților se aleg, conform legii, în mod subsidiar, dacă nu există reprezentare sindicală de niciun fel. Citește articolul
Vestea că partenerii de dialog social, organizațiile patronale, sindicale și Guvernul au stabilit prin negociere majorarea nivelului deductibil al tichetelor de masă în privința contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate este una care poate aduce bucurie în rândul salariaților și al angajatorilor, însă majorarea nu se aplică nici de drept și nici pentru toți salariații din sectorul privat. Citește articolul
Când interesele angajaților dintr-o unitate nu sunt reprezentate la nivel sindical, aceștia au dreptul să-și desemneze un reprezentant sau mai mulți. Uneori, angajații nu manifestă deloc interesul pentru a-și alege o astfel de persoană sau, dacă încearcă să o facă, eșuează ori alegerea nu este derulată conform legii. Chiar dacă angajatorul nu se poate implica în procesul de alegere a reprezentanților, legea îi „cere” totuși implicarea în anumite situații. Citește articolul
Legea învățământului preuniversitar aduce unele modificări în ceea ce privește răspunderea disciplinară a personalului încadrat în unitățile de învățământ preuniversitar. Noul act normativ intră în vigoare pe 3 septembrie și listează în detaliu abaterile disciplinare pentru care se poate acționa împotriva personalului didactic, stabilind în mod separat regulile pentru răspunderea personalului de conducere și îndrumare. Citește articolul