Acest departament este responsabil cu instalarea și întreținerea fizică a sistemelor de supraveghere în clădiri și proprietăți, asigurându-se că toate operațiunile respectă reglementările legale privind plasarea camerelor și modul de funcționare a acestora.
Sistemele de supraveghere în unitățile de învățământ pot fi instalate doar în situații excepționale, cu acordul majorității părinților, elevilor majori și salariaților, și doar când există un risc crescut de violență documentat prin sesizări semnificative - asta a stabilit anul trecut Guvernul pe calea unei ordonanțe de urgență. Cu o oarecare întârziere, un ordin de ministru pentru punerea în aplicare a măsurilor din iulie anul trecut a fost publicat recent în Monitorul Oficial. Supravegherea trebuie să fie esențialmente temporară (maximum un an), iar înregistrările se păstrează maximum 30 de zile, de principiu. Camerele pot fi amplasate în săli de clasă, holuri, exterior, dar nu în vestiare sau grupuri sanitare. Datele pot fi folosite exclusiv pentru cercetarea cazurilor de violență și protecția bunurilor, fiind interzisă utilizarea lor pentru evaluarea activității cadrelor didactice sau elevilor. Citește articolul
Modificările legislației privind securitatea la incendiu afectează direct gestionarea proprietăților și a spațiilor companiei. De asemenea, regulile privind transportul public și nevoile speciale pot avea implicații pentru accesibilitatea și facilitățile companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Noile reguli din domeniul urbanismului și construcțiilor simplifică mult obținerea autorizațiilor, ceea ce este esențial pentru gestionarea și dezvoltarea spațiilor și proprietăților companiei.
În perioada 28 aprilie - 4 mai 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Gestionează proprietățile și clădirile firmei și trebuie să știe cum să le asigure corect împotriva incendiilor și a altor riscuri, pentru a proteja activele companiei și a preveni pierderile financiare.
Protejarea locuinței împotriva incendiilor ar trebui să îi preocupe pe proprietari, în condițiile în care statisticile indică o semnificativă creștere a acestor incidente. Prin urmare, în acest context, trebuie să înțelegi cum funcționează sistemul de asigurări și în ce măsură ești acoperit într-o astfel de eventualitate: polița obligatorie PAD nu va acoperi pagubele decât în anumite situații, astfel încât ar trebui să iei în considerare încheierea unei polițe facultative. Citește articolul
Pentru companiile care dețin sau gestionează proprietăți (cum ar fi hoteluri sau resorturi) pe litoral, aceste modificări legislative influențează direct modul în care pot folosi zonele de plajă adiacente, inclusiv facilitățile necesare și accesul public. Afectează valoarea și utilizarea activelor imobiliare.
Regulile utilizării plajei Mării Negre s-ar putea schimba, dacă un proiect legislativ aflat, de puțină vreme, în dezbaterea senatorilor va ajunge să se aplice, astfel încât în fiecare localitate de la malul mării să existe plaje publice, cu acces liber pentru oricine dorește. În plus, proiectul stabilește restricții clare legate de închirierea integrală a plajelor. Citește articolul
Acest departament se ocupă de proprietățile companiei, inclusiv de construirea de noi clădiri sau renovări. Noile reguli simplifică și scurtează procesul de obținere a autorizațiilor, ceea ce este esențial pentru planificarea și execuția proiectelor imobiliare.
Modificând două legi-pilon în domeniul urbanismului și autorizării lucrărilor de construire, o ordonanță pusă în dezbatere acum o săptămână și publicată recent în Monitorul Oficial vizează direct cele mai costisitoare blocaje administrative din urbanism și construcții, potrivit inițiatorului ordonanței. Concret, beneficiarii autorizațiilor au acum în față un calendar clar și plafonat la maximum câteva luni pentru obținerea tuturor avizelor și aprobărilor necesare. Un aspect important e că avizele și acordurile necesare se vor considera aprobate tacit dacă autoritățile responsabile nu se exprimă în termenul legal, mai puțin în cazul avizelor de oportunitate emise în baza Legii urbanismului. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de cum pot fi gestionate și folosite terenurile și clădirile companiei. O nouă modalitate de a obține drepturi asupra proprietăților, cum este dreptul de superficie, le oferă noi opțiuni pentru dezvoltarea sau administrarea activelor imobiliare.
Superficia sau, așa cum e definită în Codul civil, dreptul de a avea sau de a edifica o construcție pe terenul altuia va fi conținută și de Codul administrativ, dacă o propunere legislativă înregistrată recent în Parlament va ajunge să se aplice. Mai exact, conform propunerii, bunurile ce aparțin statului sau primăriilor vor putea fi valorificate prin constituirea unui drept de superficie. Citește articolul
Se ocupă de administrarea clădirilor și spațiilor firmei, fiind interesat de respectarea noilor norme de siguranță la incendiu pentru proprietăți și facilități.
În afară de termenul important pentru declarația unică și raportarea taxei pe stâlp, luna mai 2025 vine și cu alte chestiuni de interes pentru mediul de afaceri. De exemplu, majorarea salariului minim diferențiat pentru sectorul bancar, noi reguli în relația cu consumatorii sau unele schimbări de procedură fiscală. Citește articolul
Acest departament este adesea implicat în aspectele practice ale deplasărilor, cum ar fi rezervarea cazării sau a transportului. Înțelegerea diferențelor între tipurile de deplasări îi ajută să sprijine eficient angajații și să gestioneze bugetele alocate acestor activități.
Indemnizațiile de delegare și de mobilitate au regimuri distincte, fiind esențială încadrarea corectă a situațiilor de deplasare a salariatului. Delegarea presupune un loc de muncă fix, cu deplasare temporară dictată de angajator, care trebuie să acopere cheltuieli precum transportul și cazarea, alături de o indemnizație specifică. Clauza de mobilitate, integrată în contractul de muncă, implică deplasarea constantă a salariatului, oferindu-i acestuia prestații suplimentare, acordate permanent. Citește articolul
Este util pentru a înțelege un document cheie de identificare, folosit în diverse proceduri administrative zilnice (acces, înregistrare, etc.), și pentru a asigura o verificare corectă și sigură a identității persoanelor.
În spațiul public au circulat diverse informații despre noua carte electronică de identitate (CEI), generând o serie de temeri, speculații, mituri și teorii conspiraționiste. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) încearcă să răspundă acestora printr-un clip lansat pe rețelele de socializare și platformele de streaming, scurtul mesaj al ministerului concentrându-se pe clarificarea și combaterea percepțiilor eronate legate de noul document de identitate. Citește articolul