Companiile care activează în domeniul imobiliar sunt direct vizate de noile obligații pentru agenții imobiliari, care trebuie să aplice măsuri de cunoaștere a clientelei atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători. Acest departament trebuie să se asigure că aceste proceduri sunt respectate pentru tranzacțiile imobiliare.
Mai multe ajustări ale Legii prevenirii și combaterii spălării banilor au fost operate de autorități printr-o lege oficializată recent. Acestea se referă, în principal, la măsurile de cunoaștere a clientelei și la ONG-uri. Totodată, se pregătea o schimbare importantă legată de secretul profesional pe care trebuie să-l păstreze avocații, dar aceasta a fost scoasă până la urmă. Citește articolul
Este interesat de cum noua platformă digitală poate simplifica și accelera procesele administrative, reducând volumul de hârtii și efortul necesar pentru detașarea angajaților.
Consiliul Uniunii Europene (UE) a adoptat recent poziția sa de negociere în cadrul procedurii legislative privind adoptarea unui regulament european pentru crearea unei platforme online standardizate pentru transmiterea electronică a declarațiilor de detașare transfrontalieră a lucrătorilor. Sistemul propus ar simplifica procedurile actuale, permițând companiilor să încarce documentele direct online, cu verificare automată a datelor și comunicare facilă cu autoritățile. Deși participarea statelor membre la sistemul propus ar fi opțională, se estimează că implementarea ar reduce timpul de completare a declarațiilor cu 73% și costurile administrative cu 58%. Confederația Europeană a Sindicatelor avertizează însă că limitarea informațiilor solicitate ar putea îngreuna identificarea detașărilor fictive și că va duce la o deteriorare a protecției drepturilor angajaților detașați. Citește articolul
Dacă o companie deține terenuri mari unde se face vânătoare sau are de-a face cu autoritățile locale pentru diverse aprobări, acest departament ar fi interesat să știe despre regulile care afectează proprietatea și relația cu primăriile.
Un nou proiect legislativ înregistrat la Senat propune ca organizatorii partidelor de vânătoare să fie obligați să notifice cu două zile înainte autoritățile locale din zonele unde urmează să se desfășoare acțiunile de vânătoare. Nerespectarea acestei obligații ar putea atrage amenzi de până la 15.000 de lei. Citește articolul
Departamentul ar fi interesat de achiziția sau gestionarea terenurilor și a clădirilor necesare pentru construirea și funcționarea noilor capacități de producție a energiei.
Societățile comerciale, indiferent de vechimea sau mărimea lor, dar și regiile autonome pot obține, în perioada următoare, sprijin financiar nerambursabil pentru crearea unor noi unități de producție a energiei electrice din surse eoliene, solare sau hidro. Energia electrică astfel produsă trebuie să fie destinată în procent de cel puțin 70% nevoilor de autoconsum pe care solicitanții le înregistrează la o singură locație. Cererile de finanțare se vor depune până la data de 22 august 2025 prin intermediul platformei MySmis. Citește articolul
Acest departament gestionează utilitățile companiei, inclusiv facturile la energie electrică, și ar fi interesat de orice posibilă compensare sau schimbare în modul de calcul al acestora.
O propunere legislativă pentru completarea legii energiei electrice şi a gazelor naturale a fost depusă la Camera Deputaților. Măsura ar institui posibilitatea ca unitățile administrativ-teritoriale (UAT) care produc surplus de energie electrică să poată compensa facturile la energie electrică aparținând consumatorilor vulnerabili. Specialiștii susțin că propunerea este cel mult bine intenționată, dar imposibil de pus în practică. Citește articolul
Acest departament se ocupă de partea practică a instalării sistemelor de supraveghere, de gestionarea procesului de consultare cu părinții și angajații și de administrarea cererilor de acces la înregistrări.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut și pusă în aplicare printr-un ordin recent apărut oferă unităților de învățământ preuniversitar posibilitatea de a instala sisteme de supraveghere audio-video în incinta școlilor, în situațiile în care există un risc crescut de violență, documentat prin sesizări semnificative. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, ea implică prelucrarea datelor cu caracter personal și atrage obligații stricte din partea școlilor, în special în ceea ce privește stocarea și accesul la înregistrări. Citește articolul
Ajută la înțelegerea implicațiilor financiare și fiscale ale contractelor de închiriere pentru proprietăți, oferind o perspectivă utilă pentru companiile care dețin sau gestionează spații și doresc să înțeleagă mai bine cum sunt structurate costurile și veniturile din chirii.
Atunci când vorbim de declararea (prin D212) și taxarea veniturilor din chirii, cum este corect să se procedeze cu cheltuielile cu utilitățile: acestea se includ sau nu în chiria plătită de chiriaș? Iată ce răspunde un specialist: Citește articolul
Acest departament este relevant pentru că se ocupă adesea de înregistrarea prezenței angajaților (pontaj) și de asigurarea comunicării oficiale, cum ar fi trimiterea convocărilor sau notificărilor, aspecte cruciale în cazurile disciplinare.
O dispută juridică privind o concediere disciplinară a parcurs un traseu sinuos prin instanțele de judecată, culminând cu o decizie a curții de apel ce merită o atenție deosebită. Absența nemotivată a angajatului de la serviciu lovește chiar în „inima” raportului de muncă, iar cazul de față reconfirmă faptul că angajatorii nu sunt lipsiți de pârghii în fața abaterilor disciplinare ale angajaților, inclusiv a absențelor nemotivate. Citește articolul
Gestionează parcul auto al companiei și coordonează achiziția de noi vehicule, asigurându-se că sunt respectate cerințele programului Rabla.
Printre categoriile de beneficiari ai programului Rabla, prin care se poate primi sprijin de la stat pentru cumpărarea de mașini noi, se numără, potrivit noului ghid al programului, și primăriile sau instituțiile publice. Acestea nu trebuie să respecte una dintre condițiile importante ale programului pentru a obține finanțarea, respectiv nu trebuie să caseze mașini vechi, și pot solicita până la 25 de ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere. Citește articolul
Dacă o companie decide să înființeze un cabinet medical intern, acest departament va fi responsabil de găsirea, amenajarea și administrarea spațiilor necesare pentru funcționarea acestuia.
O lege apărută marți în Monitorul Oficial vizează completarea ordonanței privind înființarea și organizarea cabinetelor medicale prin includerea unor noi forme de furnizare a serviciilor medicale. Una dintre modificări vizează funcționarea cabinetelor în cadrul persoanelor juridice pentru angajații proprii, în cadrul serviciilor interne de prevenire și protecție, în contextul în care normele actuale prevăd această posibilitate doar pentru instituțiile publice. Citește articolul