Departament: Asigurări și Reclamații
Ce limite au acum costul total al creditării și DAE pentru creditele non-bancare, după plafonarea din 2024
Acest departament trebuie să fie pregătit să gestioneze plângerile clienților care consideră că au plătit prea mult pentru credite, înțelegând drepturile lor și cum se pot rezolva aceste situații conform noilor legi, inclusiv prin intervenția legală.
27 August 2025 | 915 | Timp de citire: 2 min.
O lege care vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite se aplică din noiembrie 2024 și stabilește, printre altele, și plafoane zilnice pentru costul total al creditării, dar și o limită maximă pentru dobânda anuală efectivă (DAE), în cazul creditelor non-bancare. Citește articolul
Normele Legii Mirosurilor
Planul de gestionare a disconfortului olfactiv: Ce noi obligații vor apărea pentru companii
Dacă apar plângeri de la cetățeni din cauza mirosurilor, acest departament trebuie să le înregistreze și să le gestioneze, pentru a găsi soluții și a evita escaladarea problemelor.
În urmă cu cinci ani, legislația românească referitoare la protecția mediului era completată cu un nou act normativ, care introducea un cadru mai riguros în ceea ce privește prevenirea și reducerea disconfortului olfactiv: Legea Mirosurilor. Inaplicabilă de atunci din cauza lipsei de mobilizare a Guvernului în ceea ce privește elaborarea legislației subsecvente Legii Mirosurilor, actul normativ pare a se apropia, în sfârșit, de momentul aplicării, prin aparitia în dezbatere a acestor norme. Citește articolul
Utilizarea sistemelor de supraveghere audio-video: probleme identificate de ANSPDPC în 2024 și recomandări utile
În situația în care firma primește amenzi sau reclamații legate de supravegherea video care nu respectă legea, acest departament trebuie să știe cum să gestioneze aceste cazuri și dacă polițele de asigurare pot acoperi costurile.
26 August 2025 | 1051 | Timp de citire: 3 min.
Utilizarea sistemelor de supraveghere audio-video aduce riscuri juridice (amenzi și măsuri corective), operaționale, dar și reputaționale, amplificate când se captează date sensibile ori când nu se respectă drepturile persoanelor vizate (inclusiv furnizarea unei copii a înregistrărilor). Companiile trebuie să fie atente la definirea clară a scopului și temeiului prelucrării, realizarea unei evaluări de impact înainte de implementare, securitatea tehnică, perioadele de retenție bine justificate, precum și interdicția fermă a publicării în social media sau a utilizării dispozitivelor personale pentru captare/partajare a imaginilor. Citește articolul
Apartamentele din clădiri încadrate în U1, U2 și U3 - oportunitate reală sau capcană imobiliară? Ce spun băncile
Informații vitale despre dificultatea sau imposibilitatea de a asigura proprietăți cu risc seismic ridicat, ceea ce afectează protecția bunurilor companiei și gestionarea eventualelor daune.
Deși în anunțurile imobiliare sunt promovate ca „oportunități de investiție”, apartamentele din clădiri încadrate în U1, U2 sau U3 ridică probleme serioase. Aceste clasificări sunt vechi și lipsite de relevanță legală, iar imobilele vizate pot fi încadrate, după o expertiză tehnică actuală, în clasa de risc seismic Rs I, ceea ce înseamnă interdicții legale privind utilizarea și închirierea lor. Mai mult, contrar afirmațiilor agenților imobiliari, principalele bănci din România au confirmat că nu finanțează achiziția unor asemenea imobile prin credit ipotecar, tocmai din cauza pericolelor pe care le implică. Citește articolul
Cabinet medical, amendat de ANSPDCP pentru că a lăsat datele de conectare la contul de e-mail pe monitor
Acest departament ar putea fi interesat dacă asigurările companiei acoperă daunele legate de încălcări ale securității datelor sau dacă trebuie să gestioneze reclamații din partea clienților ale căror date au fost afectate.
O clinică medicală a fost amendată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru că a lăsat în văzul tuturor clienților datele de conectare la contul de e-mail a cabinetului. Citește articolul
Normele Legii mirosurilor, repuse în dezbatere publică după cinci ani
Este important să știe cum să gestioneze plângerile primite de la cetățeni din cauza mirosurilor și să evalueze posibilele implicații pentru asigurări sau despăgubiri.
Cu o întârziere de nu mai puțin de cinci ani, Ministerul Mediului a pus în dezbatere publică normele de aplicare a Legii mirosurilor, cadrul normativ menit să gestioneze și să reducă impactul mirosurilor neplăcute asupra calității vieții. Documentul vizează evaluarea, monitorizarea și controlul surselor de disconfort olfactiv. Citește articolul
UPDATE Oficial: Șoferii ce fac transporturi rutiere pot fi sancționați de-acum mai aspru în cazul refuzului de a permite cântărirea camionului sau sustragerii de la control
Amenzile mărite și riscurile asociate nerespectării regulilor de transport pot influența polițele de asigurare ale companiei sau ale partenerilor, crescând eventual costurile sau modificând acoperirea în cazul unor incidente.
25 August 2025 | 9986 | Timp de citire: 2 min.
Pentru a reduce cazurile în care transportatorii nu respectă limitele legale de încărcare a camioanelor, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță ce se aplică de azi, sancționarea mai dură a șoferilor care refuză să permită cântărirea sau măsurarea dimensiunilor vehiculului ori care se sustrag sau obstrucționează controlul. În cazul sustragerii de la control, șoferii riscă amenzi de cinci ori mai mari decât cele vechi. Pentru ca aceste măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să vină, în următoarea lună, cu norme metodologice pentru efectuarea automată a controlului. Citește articolul
UPDATE Oficial: Valoarea ajutoarelor pentru cei afectați de inundațiile din județele Neamț și Suceava depinde de existența unei autorizații de construire și a unei asigurări PAD
Acest departament este direct interesat deoarece articolul explică în detaliu cum interacționează ajutoarele de la stat cu despăgubirile plătite de firmele de asigurări în cazul dezastrelor. Este esențial să înțeleagă aceste reguli pentru a gestiona polițele și reclamațiile legate de pagube și pentru a ști cum se completează ajutoarele publice cu polițele private.
Guvernul României a stabilit, printr-o hotărâre publicată marți în Monitorul Oficial, care sunt condițiile de acordare a ajutoarelor de urgență în bani pentru persoanele și familiile grav afectate de inundațiile produse în județele Neamț și Suceava în perioada 27-28 iulie 2025. Măsura are ca scop sprijinirea populației în refacerea locuințelor și achiziționarea bunurilor de strictă necesitate, ameliorând astfel riscul de excluziune socială în care se află sinistrații. Citește articolul
Interviu Unde găsim psihoterapeuți care lucrează cu CNAS și de câte ședințe gratuite putem beneficia ca asigurați
Acest departament este interesat de modul în care funcționează decontarea serviciilor de sănătate prin CNAS, în special pentru psihoterapie. Informațiile sunt utile pentru a înțelege acoperirea asigurărilor de stat, limitele acesteia și pentru a gestiona beneficiile de sănătate sau posibilele reclamații legate de servicii.
Asigurații la sănătate din România pot beneficia de ședințe de psihoterapie decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), pe baza unei trimiteri de la medicul de familie către un medic de specialitate, care poate recomanda terapia. Deși numărul ședințelor nu este limitat prin lege, accesul real este restrâns de plafonul zilnic impus furnizorilor. Dr. Constantin-Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, ne-a explicat de ce, în practică, sprijinul psihologic gratuit rămâne adesea greu accesibil. Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Rolul crucial al consultării și participării lucrătorilor (și a reprezentanților lor) în luarea deciziilor privind SSM
Prin prevenirea accidentelor, așa cum sugerează dialogul activ despre siguranță, se reduce numărul de incidente și, implicit, costurile cu asigurările și despăgubirile pentru companie.
19 August 2025 | 1 | 924 | Timp de citire: 4 min.
Consultarea și participarea lucrătorilor în deciziile privind securitatea și sănătatea în muncă (SSM) reprezintă atât un drept fundamental al angajaților, cât și o obligație legală pentru angajatori. Citește articolul










