avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 842 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Departament: Fiscal-Financiar-Contabil

Departament: Fiscal-Financiar-Contabil

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Care e procedura pentru șomajul tehnic. Angajatorii trebuie să anunțe autoritățile dacă iau această măsură

Calculează și plătește indemnizațiile de șomaj tehnic, se ocupă de taxele și contribuțiile aferente și de declarațiile fiscale, precum și de implicațiile fiscale ale inactivității firmei.

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Martie 2020 | 4 | 25121 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorii își pot întrerupe temporar activitatea din motive economice, tehnologice, structurale sau altele asemănătoare, trimițând, practic, salariații în șomaj tehnic. Din moment ce asta implică o suspendare a contractelor individuale de muncă, firmele sunt obligate să notifice autoritățile. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Ce variante legale ai ca să îți poți păstra angajații, chiar dacă ai probleme financiare în această perioadă

Acest departament trebuie să calculeze și să înregistreze corect toate plățile, impozitele și contribuțiile legate de salarii și concedii, gestionând eficient banii companiei.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Martie 2020 | 5 | 7585 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu șomajul tehnic, dar fără să ne rezumăm la el, întrucât nu știm încă ce planuri are Executivul pentru a ajuta companiile să suporte o parte din indemnizația plătită celor trimiși acasă din cauza restrângerii activității, angajatorii trebuie să știe ce spațiu de manevră și ce avantaje financiare/fiscale le pot aduce trimiterea în concediu a salariaților (neapărat cu acordul lor). De asemenea, avantajoase pot fi și acele libere plătite de stat pentru statul acasă cu copiii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Firmele afectate de epidemie au trei variante pentru a justifica neexecutarea contractelor comerciale

Dacă o companie nu-și poate respecta contractele, pot apărea costuri neașteptate, penalități sau chiar pierderi. Departamentul financiar trebuie să înțeleagă aceste situații pentru a pregăti bugetul și a gestiona banii companiei.

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
18 Martie 2020 | 1 | 6267 | Timp de citire: 3 min.

În această perioadă, multe firme pot să se afle în dificultăți serioase de a-și executa obligațiile contractuale pe care le au (de exemplu, livrarea unui bun sau prestarea unui serviciu). Pentru ele există o serie de mecanisme ce ar putea fi invocate pentru a le ajuta să explice neexecutarea sau să obțină o ajustare care să facă situația mai tolerabilă. Voi prezenta, mai jos, cele mai importante trei mecanisme în acest sens, pornind de la cel mai accesibil și terminând cu cel mai greu de justificat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Comisia Europeană va aloca României peste 500 milioane euro pentru asigurarea accesului la apă curată și asistență medicală

Urmărește impactul economic general al unor investiții atât de mari, care pot influența bugetele companiei, oportunitățile de finanțare sau previziunile economice la nivel european.

StirileProTV.ro în Știri & Revista presei
18 Martie 2020 | 496 | Timp de citire: 1 min.

Comisia Europeană a aprobat, astăzi, un pachet de investiții în valoare de peste 1,4 miliarde de euro din fonduri UE în 14 proiecte mari de infrastructură din 7 state membre, și anume Croația, Cehia, Ungaria, Polonia, Portugalia, România și Spania. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de urgență pentru coronavirus: Concediile medicale, de odihnă, fără plată și cele pentru copii acordate în această perioadă

Furnizează informații despre cum se calculează și cine plătește indemnizațiile pentru diferite tipuri de concedii, despre obligațiile financiare în caz de șomaj tehnic sau absențe nemotivate, dar și despre posibilele amenzi, fiind esențial pentru o contabilitate corectă și o planificare financiară adecvată.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Martie 2020 | 1 | 48646 | Timp de citire: 6 min.

De la concediile medicale pentru carantină și izolare impusă, până la concediile fără plată, situația actuală din țara noastră ne forțează să avem o perspectivă mai amplă asupra tuturor tipurilor de concedii în care salariații pot sau sunt forțați să intre în această perioadă. Cum sunt afectate, de pildă, concediile de creștere a copilului sau cele medicale ori în ce condiții pot fi forțați salariații să-și ia zile libere sau să intre în perioade fără plată. O sinteză a tuturor acestora, în cele ce urmează: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Formularul de TVA 390 VIES și o altă declarație fiscală folosită de companii, modificate oficial

Acest departament se ocupă direct cu pregătirea și trimiterea declarațiilor fiscale către autorități. Modificările aduse formularelor 390 VIES și 120 sunt esențiale pentru a completa corect aceste documente, a calcula și a plăti taxele potrivite (TVA, accize) și pentru a evita amenzi.

Dragoș Niculescu în Contabil și fiscal
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Martie 2020 | 1 | 8919 | Timp de citire: 2 min.

Formularul 390 VIES, utilizat de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare, a fost modificat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru a se alinia la modificările aduse în ultima perioadă Codului fiscal. Totodată, ANAF a modificat și modelul formularului 120, prin care se transmit informații privind sumele deduse în cursul anului din valoarea accizelor datorate, noile variante ale ambelor formulare fiind publicate recent în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Impreviziunea, o alternativă pentru firmele care au dificultăți în executarea contractelor, dar care nu pot invoca forța majoră

Deși nu este direct despre fiscalitate, articolul avertizează asupra unor potențiale creșteri semnificative de costuri sau pierderi financiare generate de executarea contractelor în condiții dificile, esențial pentru bugetare și previziuni economice.

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
18 Martie 2020 | 2347 | Timp de citire: 5 min.

Multe firme se pot confrunta cu dificultăți în perioada aceasta generată de criza coronavirus, ceea ce ar putea avea efecte și asupra posibilității lor de a-și executa contractele. Unele ar putea să invoce forța majoră, pentru a scăpa de consecințele negative ale unei neexecutări. Din păcate, forța majoră nu acoperă toate situațiile de dificultate, ceea ce înseamnă că multe firme nu ar putea recurge la o astfel de justificare. Din fericire, pentru ele, mai există o instituție legală ce le-ar putea ajuta - e vorba de mecanismul impreviziunii sau „hardship”, cum mai este cunoscută instituția. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Știrile dimineții

Coronavirusul poate aduce și vești bune. Ce domenii s-ar putea îmbunătăți odată cu această criză

Pentru a evalua impactul economic al crizei asupra prognozelor financiare, bugetelor și strategiilor de investiții, având în vedere sectoarele în creștere și cele în scădere.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
18 Martie 2020 | 749 | Timp de citire: 2 min.

avocatnet.ro și Digi24.ro vă prezintă cele mai importante știri ale dimineții. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Starea de urgență a oprit curgerea termenelor de prescripție și de decădere sau le-a suspendat

Acest departament trebuie să știe cum sunt afectate termenele pentru recuperarea datoriilor companiei sau pentru achitarea diverselor obligații financiare, precum și cum se pot desfășura acțiunile de executare silită în această perioadă, pentru a gestiona corect fluxurile financiare și contabilitatea.

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 Martie 2020 | 3883 | Timp de citire: 2 min.

Una din măsurile impuse prin decretul președintelui de instituire a stării de urgență a fost oprirea sau suspendarea curgerii termenelor de prescripție și de decădere, pe perioada în care este stabilită starea de urgență. Ce este interesant, însă, este că acest lucru nu a avut nicio consecință asupra efectuării actelor de executare silită, atât timp cât ele sunt posibile în contextul actual. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus - stare de urgență

Se amână și plățile, odată cu declarațiile fiscale din 25 martie? MFP va da un ordin cu clarificări

Acest departament este direct interesat de orice modificare a termenelor de depunere a declarațiilor fiscale (cum ar fi impozitul pe profit, TVA) și de plată a obligațiilor fiscale, fiind responsabil de gestionarea financiară și fiscală a companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Martie 2020 | 3 | 10498 | Timp de citire: 2 min.

Din moment ce România este în stare de urgență începând de luni, din cauza coronavirusului, autoritățile au anunțat că declarațiile fiscale cu termenul-limită de depunere 25 martie 2020 se amână cu o lună. Totuși, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) n-a precizat în mod expres dacă asta înseamnă și o amânare a plăților ce trebuie făcute în baza respectivelor declarații. Citește articolul