Departament: IT și Securitatea Datelor
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 1 - 7 septembrie 2025
Este interesat de implementarea și securitatea soluțiilor de digitalizare, cum ar fi parafa electronică, pentru a asigura integritatea datelor și conformitatea cu normele IT.
8 Septembrie 2025 | 2649 | Timp de citire: 2 min.
În perioada 1 - 7 septembrie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Interviu Autoexcluderea de la jocurile de noroc: Zece întrebări și răspunsuri esențiale
Articolul vorbește despre cum sunt colectate, stocate și accesate informațiile personale ale jucătorilor care se autoexclud, despre cum se asigură siguranța acestor date și despre sistemele informatice necesare pentru gestionarea lor.
Dependența de jocuri de noroc (numită și joc patologic) este o formă de adicție comportamentală care apare atunci când dorința de a juca devine compulsivă, scăpând de sub control și afectând viața personală, financiară, profesională și socială a unei persoane. Legislația română în această materie oferă celor care suferă de această dependență posibilitatea de a-și gestiona sau înceta participarea la astfel de activități adictive. În cele ce urmează, Vlad-Cristian Soare, președintele Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) oferă zece răspunsuri la întrebările avocatnet.ro legate de procedura autoexluderii de la jocurile de noroc. Citește articolul
SNI: Principalele aspecte de știut despre declarația predepusă, declarația simplificată, înscrierea în evidențele declarantului și vămuirea centralizată
Articolul menționează că Sistemul Național de Import (SNI) este o aplicație informatică ce presupune transmiterea electronică de date și semnătură electronică, iar departamentul IT trebuie să asigure buna funcționare, securitatea și integrarea acestui sistem.
4 Septembrie 2025 | 669 | Timp de citire: 15 min.
Normele pentru Sistemul Național de Import (SNI) reglementează inclusiv declarația predepusă, declarația simplificată, înscrierea în evidențele declarantului și vămuirea centralizată. Iată ce trebuie reținut despre ele din normele stabilite recent de Autoritatea Vamală Română (AVR). Citește articolul
Solicitarea codului de TVA trebuie făcută, mai nou, cel târziu la data la care este depășit plafonul de scutire. Schimbarea regulii vechi e controversată
Trebuie să modifice programele de facturare și de emis bonuri fiscale, astfel încât acestea să respecte noile reguli de TVA, care cer aplicarea imediată.
Plafonul în funcție de care un contribuabil este scutit sau nu de TVA a fost majorat recent, însă Guvernul a schimbat inclusiv termenul în care trebuie solicitat, acolo unde este cazul, codul de TVA. Cu toate că fiscaliștii au avertizat că schimbarea regulii vechi poate crea dificultăți majore în practică, aceasta tot a fost făcută. Citește articolul
Contabilii se digitalizează: Operaționalizarea e-parafei, e-legitimației și e-avizului, stabilită de CECCAR
Acest departament este responsabil cu implementarea tehnică a soluțiilor digitale (cum ar fi semnătura digitală și parafa electronică), cu asigurarea securității datelor și a documentelor electronice, precum și cu asigurarea că sistemele funcționează corect și sunt conforme cu normele de protecție a datelor.
Operaționalizarea e-parafei, e-legitimației și e-avizului, în cazul profesiei contabile, a fost stabilită recent de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Citește articolul
Interviu Despre majorările recente de TVA și la ce ar trebui să se aștepte afacerile și consumatorii în viitorul apropiat
Echipa IT trebuie să știe ce modificări sunt necesare la sistemele de facturare, contabilitate și vânzare pentru a aplica corect noile cote de TVA.
Din august 2025, TVA-ul a crescut diferențiat pentru o multitudine de livrări de bunuri și prestări de servicii, scopul urmărit de Guvern fiind să adune mai mulți bani la buget, pentru reducerea deficitului. Însă ce înseamnă acest lucru pentru mediul de afaceri și pentru consumatori? Dacă ne luăm după cel mai recent exemplu al unei majorări semnificative de TVA, cel din 2010, lucrurile ar putea lua o turnură complet nedorită. Citește articolul
Atenționare: extrasul descărcat din Reges are doar scop informativ, nu poate fi folosit în orice situație și nu trebuie confundat cu adeverința de vechime
Este interesat de modul în care funcționează platformele digitale precum Reges-Online, de validitatea semnăturilor electronice și de protejarea datelor personale ale angajaților, asigurându-se că accesul la informații este sigur și conform cu regulile de confidențialitate (GDPR).
2 Septembrie 2025 | 6207 | Timp de citire: 3 min.
Extrasele individuale sau de tip centralizator pe care le putem obține singuri, ca (foști) salariați, din Reges-Online, nu pot fi folosite pentru înscrierea la examene sau concursuri și nu au aceeași valoare odată ce sunt imprimate. Practic, extrasele nu înlocuiesc adeverințele de vechime. La ce ne pot folosi, totuși, aceste extrase: Citește articolul
Opinie Reges-Online nu este un simplu registru, este o oglindă a contractului de muncă
Acest departament se asigură că sistemul electronic funcționează bine, că datele angajaților sunt în siguranță de atacuri cibernetice și că respectă regulile de confidențialitate (GDPR).
2 Septembrie 2025 | 8412 | Timp de citire: 3 min.
Tranziția către Reges-Online, noul sistem electronic pentru înregistrarea contractelor individuale de muncă, reprezintă mai mult decât o simplă actualizare de software, fiind, în esență, o reconfirmare a modului în care înțelegem și gestionăm relațiile de muncă în era digitală. Deși orice schimbare vine cu provocările sale, este esențial să înțelegem de ce un astfel de registru nu doar că este necesar, dar funcționează ca o veritabilă „oglindă a contractului individual de muncă”. Citește articolul
Raport ANSPDCP: Dreptul locatarilor de a primi imaginile video în care apar trebuie respectat de asociațiile de proprietari
Acest departament este direct responsabil de securitatea datelor și de conformitatea cu GDPR. Articolul oferă exemple concrete despre cum trebuie gestionate imaginile din camerele de supraveghere (cum ar fi mascarea fețelor) și cum să se răspundă la cererile de acces la date, aspecte tehnice și procedurale esențiale.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a inclus în raportul de activitate aspecte legate de modul în care asociațiile de proprietari gestionează datele personale, instituția primind atât sesizări, cât și solicitări de puncte de vedere cu privire la aplicarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) și la respectarea drepturilor locatarilor. Citește articolul
Ultima lună de tranziție la Reges-Online. Angajatorii pot fi amendați dacă nu trec la noul registru și nu completează datele lipsă
Acest departament trebuie să înțeleagă cum funcționează noul sistem online, mai ales partea cu accesul individual al fiecărei persoane. Ei sunt interesați de aspectele tehnice, de securitatea datelor angajaților care vor fi stocate și de cum se integrează acest sistem în infrastructura existentă a companiei, conform normelor de protecție a datelor.
Septembrie este ultima lună în care utilizatorii Revisal mai pot face tranziția către Reges-Online în condițiile stabilite de Guvern în primăvară, depășirea termenului însemnând, în esență, riscul unor amenzi. De la 1 octombrie, Revisal nu va mai funcționa, avertizează autoritățile, iar la acest moment nu există vreo propunere în dezbatere privind extinderea termenului. Citește articolul










