Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Sistemul e-Factura este electronic, iar orice modificare a regulilor înseamnă că programele informatice folosite de firmă pentru facturare trebuie actualizate sau adaptate. Departamentul IT se asigură că sistemele funcționează corect conform noilor cerințe.
Începând cu prima zi a anului viitor, facturile simplificate emise în relațiile business to business (B2B) și business to consumer (B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura, cu excepția bonurilor fiscale considerate facturi simplificate. Anterior, autoritățile exceptaseră în mod expres contribuabilii de transmiterea facturilor simplificate. Citește articolul
Articolul subliniază necesitatea digitalizării serviciilor, implementării platformelor de helpdesk și asigurării suportului IT, toate fiind responsabilități cheie ale departamentului de IT.
Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) a lansat un ghid care prezintă o analiză detaliată a serviciilor de relații cu publicul din autoritățile și instituțiile publice din România. Studiul evidențiază atât punctele forte, cât și lacunele existente în acest domeniu și oferă sugestii concrete pentru îmbunătățirea calității serviciilor. Citește articolul
Având în vedere că se introduce o platformă informatică națională ('rețea de mobilitate rutieră națională'), acest departament va fi implicat în gestionarea datelor și în asigurarea funcționării și securității sistemelor informatice ale companiei în legătură cu noua platformă.
O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul
Pentru a gestiona implementarea și buna funcționare a sistemelor digitale de raportare fiscală, cum ar fi e-Factura, e-TVA și SAF-T.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Articolul vorbește despre utilizarea necorespunzătoare a tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale, inclusiv publicitatea online netransparentă, aspecte importante pentru departamentele care gestionează date și tehnologie.
Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat întregul proces electoral cu privire la alegerea Președintelui României. Întregul proces electoral va fi reluat, iar Guvernul este obligat să stabilească o nouă dată pentru alegerile prezidențiale, precum și un nou calendar pentru realizarea acțiunilor necesare organizării acestora. Decizia CCR în acest sens a apărut vineri seară în Monitorul Oficial. Citește articolul
Sunt abordate teme precum registre digitale (RAR Auto Pass), accesul angajaților la datele personale din Revisal și, mai ales, reguli noi privind tranzacțiile cu criptomonede care impun colectarea de date despre utilizatori, toate având implicații majore pentru securitatea datelor și respectarea regulilor de protecție a informațiilor.
Ultima lună a anului 2024 vine cu chestiuni deloc de neglijat de către contribuabili. Printre altele, avem termenul anual de reclasificare a firmelor, intrarea în vigoare a unor noi regulamente europene direct aplicabile în România, dar și unele măsuri care expiră sau intră în vigoare în ultimele zile ale lunii. Iată ce e de știut: Citește articolul
Pentru că modificările aduc noutăți despre cum se gestionează datele personale (CNP-ul) în sistemul e-Factura și cum trebuie adaptate soluțiile informatice pentru a respecta noile reguli de transmitere a facturilor.
Guvernul a confirmat indirect că obligația de a folosi sistemul e-Factura inclusiv în relația business to consumer (B2C) rămâne aplicabilă de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, s-a clarificat oficial că firmele NU sunt obligate să colecteze CNP-urile persoanelor fizice pentru a transmite facturile B2C în sistem. Acolo unde nu se pune la dispoziție un CNP, se trece un număr cu 13 zerouri. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care tehnologia (apeluri video, semnături electronice) poate fi folosită în siguranță pentru procesele disciplinare și cum să se asigure protecția datelor personale în aceste situații.
Contractul de telemuncă reglementează relația dintre telesalariat și angajator, aplicându-se reguli de disciplină a muncii, chiar și în condiții de distanță geografică. Acesta permite desfășurarea cercetărilor disciplinare prin tehnologia informației, necesitând clarificări în regulamentul intern despre drepturile telesalariaților, inclusiv dreptul de a fi asistați. Semnătura electronică poate fi utilizată pentru documentele rezultate în cadrul cercetării disciplinare, dar nu și dacă nu există un cadru prestabilit legat de utilizarea sa în cadrul relațiilor de muncă, iar, în lipsa acesteia, se va recurge la semnătura olografă, menționându-se acest aspect în procesul-verbal. Citește articolul
Articolul detaliază cum trebuie gestionate evaluările online, înregistrările audio-video și, mai ales, cum trebuie protejate datele personale ale celor implicați, aspecte esențiale pentru acest departament.
Standardele minime pentru evaluarea din timpul anului și pentru cea de la final de semestru ori de an universitar a studenților au fost oficializate recent. Metoddologia care le cuprinde urmărește garantarea unui proces de evaluare echitabil, definind clar atât evaluarea continuă (teste, proiecte), cât și cea sumativă (examene). Documentul detaliază obligațiile instituțiilor de învățământ, inclusiv utilizarea tehnologiei și asigurarea integrității academice. Ordinul care instituie aceste măsuri impune, de asemenea, accesul echitabil la resurse pentru toți studenții, inclusiv pentru cei cu dizabilități. Citește articolul
Discută despre modul în care volume mari de date financiare sunt transmise electronic către ANAF (prin SAF-T) și cum sistemele IT interne trebuie să asigure acuratețea, integritatea și conformitatea acestor raportări și a fluxurilor de date.
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul