Articolul menționează că autoritățile fiscale vor folosi inteligența artificială și vor cere mai multe date, subliniind importanța gestionării corecte și a standardizării informațiilor. Acest lucru implică direct sistemele și infrastructura IT necesare pentru a procesa și transmite aceste date.
Valul de modificări legislative care lovește peisajul fiscal la nivel mondial redefinește modul în care sunt percepute și gestionate prețurile de transfer, mai ales în contextul unor preocupări majore legate de posibilitatea apariției, din ce în ce mai frecvent, a situațiilor de dublă impunere în cadrul grupurilor de companii. Transformările la care asistăm modelează strategiile, schimbând fundamental modul în care acestea integrează nevoia de certitudine în privința prețurilor de transfer cu nevoile operaționale concrete ale companiilor. Citește articolul
Acest departament este responsabil de respectarea regulilor GDPR în cadrul companiei și trebuie să înțeleagă cum se aplică aceste reguli la toate tipurile de prelucrare a datelor, inclusiv comunicarea orală a informațiilor sensibile.
Printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că comunicarea orală a datelor privind condamnările penale reprezintă o formă de prelucrare a datelor personale și, ca atare, intră sub incidența GDPR. Mai mult, Curtea a subliniat că prelucrarea astfel de date sensibile este permisă numai dacă se efectuează sub controlul unei autorități de stat sau dacă este autorizată de legislația națională, care trebuie să ofere garanții adecvate pentru drepturile și libertățile persoanelor vizate. Citește articolul
Menționarea unui Registru Electronic Național al Intermediarilor Imobiliari (RENII) implică gestionarea datelor, ceea ce necesită o atenție deosebită la securitatea informațiilor și la modul în care sunt prelucrate datele personale, conform regulilor GDPR.
O nouă propunere legislativă ce vizează reglementarea activității de intermediere imobiliară în România a fost înregistrată recent la Parlament, iar inițiatorii cer adoptarea acesteia în procedură urgență. Propunerea are scopul de a organiza și reglementa în mod expres profesia de intermediar imobiliar într-un mod care să asigure exercitarea acesteia în condiții de profesionalism, transparență și protecție a consumatorilor. Se dorește instituirea unui cadru legal care să condiționeze exercitarea profesiei de intermediar imobiliar de obținerea unui titlu profesional, respectiv a calităților de broker imobiliar sau agent imobiliar, în funcție de nivelul de competențe profesionale și calificări. Citește articolul
Noile reglementări implică colectarea, stocarea și transmiterea electronică a unor date financiare sensibile. Departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele sunt pregătite, iar datele sunt procesate și protejate corespunzător, conform cerințelor.
Autoritățile au introdus o nouă raportare fiscală ce vizează indirect activitatea comercianților online, care se aplică începând cu activitatea din 2024, conform unei legi recent oficializate pentru transpunerea unei directive europene. De această dată, obligația de raportare revine prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Primul termen este la finalul lunii aprilie, astfel că este așteptată o implementare rapidă a măsurii și specialiștii atrag atenția că e nevoie de o analiză rapidă a situației la nivelul firmelor vizate. Citește articolul
Deoarece se vorbește despre o platformă online nouă și despre procese de identificare digitală, departamentul IT este interesat de aspectele tehnice, de securitatea datelor și de modul în care informațiile sunt gestionate online.
În acest an e programată apariția unei platforme electronice, care va permite celor interesați să înmatriculeze sau să radieze vehicule din fața calculatorului. Totuși, potrivit actualelor reguli, ei vor trebui să se prezinte, o singură dată, la autorități, pentru a obține datele de logare în platformă. Pentru a elimina acest drum la autorități, se propune, printr-un proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor, ca autoritățile din domeniu să vină cu proceduri ce vor asigura crearea conturilor de utilizator pe această platformă exclusiv online. Citește articolul
Acest departament este implicat în configurarea și buna funcționare a sistemelor informatice care generează și transmit datele SAF-T, asigurându-se că informațiile sunt corecte și în formatul cerut de autorități.
Specialiștii vin cu câteva observații utile pentru companiile mari, în contextul în care au trecut mai bine de doi ani de la momentul la care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat implementarea raportărilor SAF-T la acești contribuabili. Practic, politica de clemență pe care a avut-o ANAF vizavi de marile firme se oprește și urmează să vedem controale, iar, acolo unde este cazul, aplicarea de amenzi. Citește articolul
Acest departament este esențial pentru gestionarea sigură a datelor colectate prin camerele de supraveghere (imagini, sunete), asigurarea accesului securizat al părinților și respectarea regulilor de protecție a datelor personale (GDPR), chiar și în absența consimțământului.
Pe fondul creșterii violenței în mediul școlar, la Camera Deputaților a fost înregistrat marți un proiect legislativ, care prevede obligativitatea instalării, în creșe și grădinițe, a unor sisteme de monitorizare audio-video. În plus, părinții vor putea accesa imaginile pe care le transmit camerele de filmat pe toată perioada în care copiii sunt la creșă, respectiv la grădiniță. Citește articolul
Echipa de IT este responsabilă cu implementarea și buna funcționare a sistemelor informatice, inclusiv a celor pentru e-Factura, asigurând că datele sunt transmise corect și în siguranță.
O aplicație simplificată de emitere a facturilor electronice în format XML a fost pusă la dispoziție pentru firmele mici, conform unui comunicat de presă recent al Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, de-acum există o aplicație simplificată și o aplicație complexă pentru generarea fișierelor XML care trebuie transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul
Acest departament este direct impactat de reglementările privind inteligența artificială, mai ales în ceea ce privește protecția datelor personale, securitatea cibernetică și prevenirea folosirii greșite a tehnologiei (ex: deepfake).
În aprilie 2021, Comisia Europeană a prezentat un proiect ambițios de regulament privind inteligența artificială (IA), care urmărește să stabilească norme clare pentru utilizarea IA în Uniunea Europeană și care urmează să fie implementat și aplicat în toate statele membre ale UE. Acest proiect de regulament face parte din strategia digitală a UE, componentă esențială a eforturilor de susținere a tranziției verzi și de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu sistemele informatice ale companiei, inclusiv cele de facturare (EDI, ERP), și trebuie să găsească soluții tehnice pentru a asigura că acestea funcționează conform noilor cerințe legale privind e-Factura.
De principiu, contribuabilii pot folosi sistemele EDI („electronic data interchange”) și după momentul la care singurele facturi ce vor mai produce efecte fiscale vor fi cele transmise prin e-Factura, sunt de părere specialiștii. Totuși, este nevoie de unele adaptări tehnice interne în acest sens. Citește articolul