Departamentul IT și Protecția Datelor ar putea fi interesat de aspectele legate de gestionarea informațiilor medicale, în special mențiunea despre prescripțiile medicale electronice, pentru a înțelege și asigura securitatea și confidențialitatea datelor sensibile.
Potrivit unei noi ediții a Ghidului asiguratului, anumiți pacienți din țara noastră pot beneficia, printre altele, și de servicii de îngrijire la domiciliu. Astfel, după cum apare în documentul emis recent de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), îngrijirile la domiciliu, care pot fi medicale sau paliative, se acordă pe baza recomandării unor medici, inclusiv a celor de familie. Citește articolul
Articolul specifică nevoia urgentă de a adapta sistemele informatice de salarizare la noile reguli de calcul. Departamentul IT este responsabil cu actualizarea și buna funcționare a acestor sisteme pentru a reflecta modificările legislative.
Finalul anului 2023 a adus o serie de modificări fiscale nefavorabile pentru angajații și angajatorii din toate domeniile economice. După schimbările care au vizat restrângerea facilităților acordate salariaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, ce au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificări, prin intermediul OUG 115/2023, cu impact tot asupra salariaților, dar și a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urmă se numără modificarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și pentru voucherele de vacanță. Așadar, începând cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). Citește articolul
Acest departament este responsabil pentru dezvoltarea sau adaptarea sistemelor informatice care colectează, prelucrează și transmit datele necesare pentru aceste raportări, asigurând totodată siguranța informațiilor.
Raportarea fiscală nou-introdusă în contextul apariției sistemului european CESOP urmează să fie operaționalizată pe repede-nainte, după ce cadrul legal primar abia a fost stabilit prin lege. În acest sens, prestatorii de servicii de plăți online, adică cei obligați să facă raportarea CESOP, trebuie să înceapă rapid analizele interne pentru a vedea dacă sunt vizați de aceasta și, dacă da, să identifice informațiile de care au nevoie. Citește articolul
Echipa IT implementează și gestionează sistemele care generează și primesc facturile electronice, asigurându-se că detaliile tehnice (cum ar fi includerea PDF-ului în XML) sunt corecte și funcționale.
Sistemul e-Factura este o iniţiativă extrem de bună şi are nevoie doar de mici ajustări pentru a uşura semnificativ viaţa tuturor persoanelor juridice din România. Chiar dacă am putea să aducem anumite critici implementării făcute de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), diferenţa cea mai mare o pot face softurile şi platformele care generează facturile în format XML, inclusiv utilizatorii, solicitând softurilor să implementeze soluțiile de mai jos. Citește articolul
Este esențial ca acest departament să știe ce reguli stricte trebuie respectate pentru protejarea datelor personale ale clienților atunci când creditele sunt cesionate, pentru a asigura confidențialitatea și a preveni abuzurile.
Legislația europeană privind cesionarea de creanțe a fost transpusă în cea națională printr-o ordonanță de Guvern și impune respectarea unei serii de prevederi referitoare la drepturile consumatorilor. Citește articolul
Monitorizarea operaționalizării noului sistem vamal AES-RO și a înrolării în Spațiul Privat Virtual al ANAF, deoarece implică noi platforme digitale și aspecte legate de tehnologie și date.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul este responsabil cu respectarea legilor privind protecția datelor (GDPR). Articolul clarifică cine este considerat 'operator de date' și cum sunt afectate responsabilitățile legate de colectarea și publicarea informațiilor personale.
Într-o hotărâre dată pe final de 2022, CJUE invalida accesul nelimitat al publicului la datele beneficiarilor reali, subliniind astfel tensiunea între dezideratul protecției datelor și cel al prevenirii infracțiunilor financiare în Uniunea Europeană (UE) și arătând necesitatea unei abordări echilibrate. CJUE a concluzionat că accesul nelimitat al publicului la toate datele beneficiarilor reali constituie o încălcare a vieții private și a protecției datelor, deoarece expune detaliile financiare și personale ale beneficiarilor reali la un număr nelimitat de persoane, ceea ce poate duce la utilizarea abuzivă a informațiilor. Deși accesul la registrele de beneficiari reali este considerat un instrument pentru creșterea transparenței în UE, CJUE a sugerat că obiectivele de transparență pot fi atinse și prin limitarea accesului pe baza interesului legitim. Decizia din 2022 deschide însă întrebări importante despre necesitatea și scopul publicării unor date personale extinse în documente oficiale și despre echilibrul dintre publicitatea legală necesară și protecția vieții private. De pildă, ne întrebăm de ce e necesară publicarea atâtor date personale ale asociaților firmelor din România în Monitorul Oficial. Citește articolul
Articolul menționează în mod specific evoluția sectorului IT&C în România și la nivel european, ceea ce este direct relevant pentru a înțelege poziția companiei în piață și a identifica tendințele de creștere sau competiție.
Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele mai accentuate modificări structurale de la nivel european. Citește articolul
Se ocupă cu securitatea datelor și confidențialitatea informațiilor personale. Articolul arată riscul divulgării ilegale a datelor angajaților și importanța protejării acestora.
Un lucrător află că fostul angajator a înregistrat eronat în Revisal temeiul legal al încetării contractului său de muncă, generând astfel confuzie și potențiale consecințe negative în procesul de angajare ulterior al lucrătorului. În ciuda erorii inițiale, situația se complică odată ce un alt angajator solicită informații la ITM despre acel angajat și le și primește, ceea ce ridică un semn de întrebare cu privire la corectitudinea și respectarea literei legii de chiar cei care ar trebui să se asigure de respectarea ei. Citește articolul
Este esențial să înțeleagă cum trebuie protejate datele personale ale debitorilor conform normelor legale (GDPR) și să asigure că sistemele IT sunt conforme cu toate cerințele de securitate și confidențialitate.
Noua ordonanță privind administratorii și cumpărătorii de credit a fost publicată joi în Monitorul Oficial, asigurând, din 17 martie, adică cu ceva întârziere, transpunerea unei directive europene. Majoritatea obligațiilor puse în sarcina creditorilor, administratorilor sau cumpărătorilor de credite vor fi însoțite de amenzi ce ajung până la 100.000 de lei, urmând ca o direcție special înființată din ANPC, de până la 200 de posturi, să se ocupe de controale. Noul act normativ prevede și câteva modificări la ordonanțele privind contractele de credit cu consumatorii, cum ar fi obligarea creditorilor să comunice unele informații înainte de a modifica termenii și condițiile contractuale, precum și de a recurge la măsuri de restructurare rezonabile înainte de a demara executări silite contra debitorilor. Citește articolul