Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Se discută despre respectarea unor noi reguli legale de raportare fiscală obligatorii, ceea ce este crucial pentru a asigura că firma respectă toate legile în vigoare și evită problemele.
De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum să acționezi corect din punct de vedere legal în cazul unui furt, inclusiv despre relația cu autoritățile și respectarea legilor.
Furturile comise de angajați din patrimoniul companiei reprezintă un risc care poate afecta atât imaginea companiei, cât și profitabilitatea acesteia. Este important ca orice firmă să implementeze măsuri pentru a minimiza riscul de furt și a gestiona eficient situațiile în care acesta se produce, însă orice acțiune sau inacțiune a angajatorului poate avea consecințe de care acesta ar trebui să fie constient înainte de a întreprinde ceva. Despre aceste consecințe și implicații vom afla de la Cristina Filimon, avocat specializat în dreptul muncii, drept administrativ și comercial. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale și răspunde corespunzător la solicitările autorităților pentru a evita problemele legale și sancțiunile.
De la 1 ianuarie 2025, sistemul e-TVA urmează să fie complet operațional pentru contribuabili. Astfel, cei la care se depistează diferențe între decontul de TVA depus și decontul precompletat generat de e-TVA vor trebui să răspundă la notificările de conformare trimise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În caz contrar, vor exista riscuri deloc neglijabile. Citește articolul
Această decizie schimbă modul în care se interpretează o lege importantă și influențează cine poate primi despăgubiri și pentru ce. Departamentul trebuie să știe exact cum să gestioneze cazurile legale și să se asigure că firma respectă noile reguli.
La începutul lunii iulie, Curtea Constituțională a României (CCR) a admis excepția de neconstituționalitate a prevederilor din Codul Civil referitoare la despăgubirile pentru restrângerea posibilităților de viață familială și socială în cazul vătămării integrității corporale, stabilind că și victimele indirecte ar trebui să poată beneficia de despăgubiri, contrar a ceea ce stabilise anterior Înalta Curte. Decizia a fost publicată luni în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat să înțeleagă regulile și legile care stau la baza acestor programe de finanțare, pentru a se asigura că totul este conform și că angajații sau clienții pot beneficia corect, mai ales că implică garanții de stat și subvenții.
Într-un comunicat de presă emis de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES), instituția anunță creșterea plafonului programului guvernamental FamilyStart cu 45 de milioane de lei. Obiectivul principal al acestor fonduri este de a sprijini familiile tinere în diverse aspecte ale vieții, de la dezvoltarea personală și profesională a tinerilor, până la facilitarea integrării lor pe piața muncii. Citește articolul
Pentru că este vorba despre o modificare a unei legi și arată cum se schimbă regulile pentru finanțarea reabilitărilor, ceea ce este esențial pentru a respecta cerințele legale.
În cazul lucrărilor de izolare termică a blocurilor (și nu numai), asociațiile de proprietari vor putea fi exceptate de la plata cotei de contribuție, ce nu poate fi mai mică de 10% din costul lucrărilor, banii urmând să vină de la bugetul local, potrivit unei inițiative legislative adoptate luni la Senat. Citește articolul
Pentru a înțelege cum deciziile Curții Europene de Justiție influențează legislația națională și drepturile cetățenilor, mai ales în contextul recunoașterii actelor legale emise în alte țări. Este important pentru conformitatea legală a companiei în toate operațiunile sale.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat vineri o hotărâre importantă care clarifică drepturile cetățenilor UE în ceea ce privește recunoașterea schimbării prenumelui și a genului. Decizia a fost luată în urma unei cereri de decizie preliminară formulate din România, în cazul unui cetățean român care a obținut legal schimbarea identității sale de gen în Regatul Unit, dar care în România a fost pus să urmeze, de la capăt, o procedură internă în același scop. Vineri, Curtea a constatat că recunoașterea trebuia să aibă loc fără parcurgerea unei noi proceduri, care, teoretic, putea să conducă chiar la un refuz. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe mereu care sunt noile reguli și termene pentru sistemul e-TVA, ca să se asigure că firma respectă legea și evită amenzile.
În urma unor discuții recente ale reprezentanților Ministerului Finanțelor cu reprezentanții fiscaliștilor reiese că posibilitatea unei noi amânări a sancțiunilor aferente sistemului e-TVA se conturează tot mai mult. În același timp, au fost discutate și alte chestiuni de interes legate de deconturile precompletate de TVA. Citește articolul
Pentru a înțelege și respecta noile reguli legale privind transportul mărfurilor, impuse de sistemul e-Transport, evitând astfel amenzi sau alte probleme legale pentru companie.
În privința operațiunilor internaționale ce implică transporturi pe teritoriul României, specialiștii Deloitte România atrag atenția că autoritățile folosesc camere video pentru verificarea existenței codului UIT, în contextul folosirii sistemului e-Transport. Prin urmare, chiar dacă un camion „scapă” de control la trecerea prin vamă, verificările pot interveni oricum. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să se asigure că toate actele companiei, inclusiv facturile, respectă legile în vigoare, cum ar fi cele referitoare la datele firmei ce trebuie menționate. De asemenea, este important pentru a gestiona posibile litigii legate de conținutul facturilor sau comunicarea acestora, mai ales când este vorba de clauze contractuale.
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul