Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Pentru a fi la curent cu noile legi care cer adaptarea spațiilor, precum și pentru a asigura că firma, dacă este cazul, respectă aceste cerințe legale.
Cu scopul de a crește accesul copiilor cu dizabilități la noi moduri de destindere și la interacțiuni cu alți copii de vârste similare, parcurile și locurile de joacă (existente sau viitoare) vor trebui să conțină și echipamente de joacă universale, ce pot fi folosite ușor și de către acești copii, după cum scrie într-un proiect legislativ aflat în dezbaterea Senatului. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli europene privind dreptul de ședere pe termen lung pentru cetățenii din afara UE, pentru a se asigura că firma respectă legile în vigoare și pentru a înțelege cum pot fi angajați și integrați legal specialiști străini.
Statele membre ale Uniunii Europene (UE) au decis să mandateze Consiliul pentru a discuta cu Parlamentul European să faciliteze obținerea statutului de rezident pe termen lung în UE, prin recunoașterea perioadelor de ședere în alte state membre în calculul celor cinci ani necesari. Propunerea de modificare a Directivei privind rezidenții pe termen lung în UE vizează să remedieze deficiențele existente în ceea ce privește slaba utilizare a acestui statut și obstacolele în exercitarea drepturilor de mobilitate în interiorul UE. Modificările legislative fac parte dintr-un efort mai larg al UE de a gestiona migrația legală și de a atrage competențe și talente necesare pentru economia europeană. Citește articolul
Acest departament e interesat de felul în care a fost rezolvat pe cale legală un conflict legat de un program al statului, pentru a se asigura că toate regulile sunt respectate și că drepturile sunt apărate.
Programul Casa Verde Fotovoltaice a fost suspendat începând din 26 septembrie, după ce Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a pierdut, în primă fază procesuală, o acțiune în justiție intentată de una dintre firmele de instalare de panouri solare, care nu fusese înscrisă în lista celor 500 de instalatori validați de către AFM. Programul intrase în antepenultima fază de derulare, în care solicitanții ar fi urmat să își aleagă unul dintre instalatorii validați, care să le analizeze și să le aprobe documentele depuse pentru înscrierea în program. Conform Ministerului Mediului, firma ce a contestat neînscrierea în program a renunțat la proces, iar programul se va relua în curând. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile, iar modificările fiscale pentru angajați și colaboratori IT sunt cruciale pentru asta.
Taxarea activităților IT este unul dintre domeniile pentru care Legea reformei fiscale aduce schimbări importante, acestea aplicându-se parțial din noiembrie 2023 și parțial din ianuarie 2024. În baza modificărilor legislative operate de autorități, prezentăm azi cum va arăta, în 2024, taxarea acestor activități, în funcție de statutul prestatorului - salariat, PFA sau microîntreprindere. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă și să implementeze noile legi referitoare la termenele de plată și penalități, pentru a se asigura că toate contractele și modul de lucru al companiei respectă cerințele legale. Este esențial pentru a evita amenzi sau litigii.
Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce reguli legale există despre informațiile fiscale confidențiale și când acestea pot fi împărtășite, pentru a se asigura că firma respectă legea.
Detaliem astăzi principalele categorii de informații fiscale ce pot fi furnizate de Fisc unor terțe persoane. De principiu, autoritățile trebuie să păstreze secretul informațiilor pe care le află despre contribuabili, însă există și unele excepții de la această regulă. Citește articolul
Articolul vorbește despre proiecte guvernamentale precum e-Factura, e-Transport și SAF-T, care impun noi reguli de conformitate fiscală. Departamentul juridic și de conformitate trebuie să se asigure că firma respectă aceste noi cerințe legale.
Proiectul e-Invoicing, la nivel european, reprezintă un pas semnificativ în direcția îmbunătățirii colectării taxei pe valoarea adăugată. Gap-ul de colectare a TVA la nivelul Uniunii Europene, care se ridică la aproximativ 100 miliarde de euro, reprezintă o problemă majoră care necesită soluții eficiente. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările privind hărțuirea la locul de muncă și că procedurile interne sunt conforme cu cerințele legale în vigoare.
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor să desemneze o persoană responsabilă sau să constituie o comisie responsabilă pentru primirea și soluționarea sesizărilor de hărțuire. Procedura prin care sunt analizate și soluționate sesizările poate fi atât informală, prin discuții cu superiorii ierarhici sau reprezentanții sindicali care să împiedice repetarea faptelor în viitor, cât și formală, prin înregistrarea sesizărilor și analizarea lor de către responsabilii desemnați, printr-o anchetă ce nu poate să se lungească prea mult în timp și ce presupune întocmirea cel puțin a trei documente cerute de lege. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi privind facturarea electronică și să înțeleagă riscurile în caz de nerespectare, cum ar fi amenzile.
E-Factura a devenit un subiect major pentru mediul de afaceri din România, mai ales în contextul noilor reglementări care vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2024. În acest context, avocații, ca și alte categorii de persoane impozabile, vor trebui să să transmită facturile către persoane juridice prin sistemul național RO e-Factura.
Citește articolulAcest departament trebuie să fie la curent cu toate legile noi și modificările legislative care pot afecta modul în care compania își desfășoară activitatea și respectă regulile impuse de stat.
Ca o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul