Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Articolul discută despre schimbări fiscale care afectează companiile și despre aspecte legate de conducerea companiilor, cum ar fi demiterea unui CEO, care pot avea implicații legale și de conformitate cu reglementările.
Săptămâna asta vorbim despre Banca Transilvania, noi recorduri, despre demiterea lui Sam Altman, CEO-ul de la OpenAI, care este învăluită în mister, respectiv despre „Aterizarea lină” pentru economia SUA. Acestea și multe alte analize interesante, în sinteza bursieră a săptămânii, oferită de partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și noile obligații impuse de sistemul SGR, inclusiv înregistrarea punctelor de vânzare și semnarea contractelor.
RetuRO, entitatea responsabilă pentru administrarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, a lansat a doua etapă de înregistrare pentru comercianții care comercializează băuturi ambalate. Această etapă este esențială pentru actualizarea informațiilor despre punctele de vânzare ale comercianților și adăugarea de noi locații în sistem. Citește articolul
Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să se asigure că firma respectă legile privind protecția datelor și confidențialitatea. Articolul le arată importanța criptării pentru a proteja informațiile sensibile și cum anumite legi sau propuneri legislative pot afecta capacitatea companiei de a asigura confidențialitatea comunicărilor, ajutându-i să înțeleagă riscurile legale și obligațiile.
Împărtășim zeci, sute sau mii de mesaje pe zi cu prietenii (și cu străinii, câteodată) care conțin de la “bună dimineața”, lista de cumpărături sau “unde ești” până la, gânduri aleatorii, mesaje dornice, obscene, amuzante sau secrete, dar și poze jenante. Prezumția de la care plecăm e că aceste mesaje sunt doar ale noastre - ale mele și ale celui cu care vorbesc - și că nimeni altcineva, fără acces direct la dispozitivele mele, nu le poate vedea. Dar lucrurile pot fi altfel, în realitate. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate noile legi și reguli legate de facturare electronică, monitorizarea transporturilor și raportările fiscale, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va continua în 2024 cu trei etape majore, conform legislației în vigoare în momentul de față. Dincolo de extinderea obligativității de a folosi e-Factura, ne mai referim la noul sistem e-Sigiliu și la raportările SAF-T. Citește articolul
Articolul explică exact ce este permis și ce nu în solicitarea de informații de la angajați la angajare, ajutând compania să respecte legea și să evite problemele legale.
Culegerea unor informații, dintre care unele irelevante pentru angajator și intruzive în privința drepturilor lucrătorilor, sub forma unor declarații pe propria răspundere, date la angajare, este criticabilă chiar și acolo unde angajatorul este mânat de bună-credință. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor fiscale și de riscurile legale care apar dacă aceste legi nu sunt aplicate corect, precum și de cum pot fi formulate contractele pentru a preveni problemele.
Deși executa lucrări de construire în baza unui singur contract cu fiecare beneficiar persoană fizică, un dezvoltator imobiliar a „spart” artificial tranzacțiile în două pentru a aplica parțial TVA-ul redus de 5%. În această speță, prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în septembrie 2023, s-a considerat că a fost aplicată greșit cota redusă de TVA, astfel că s-au impus sume suplimentare de plată. Citește articolul
Discuțiile despre tezaurul României implică aspecte legale complexe, drepturi de proprietate și negocieri internaționale, fiind de interes pentru departamentele care gestionează conformitatea cu legile și drepturile companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul explică în detaliu obligațiile legale legate de evaluarea performanței angajaților, cum ar fi includerea criteriilor în contractul de muncă și informarea prealabilă, ajutând la asigurarea conformității cu legislația muncii și la prevenirea litigiilor.
Lipsa transparenței și a coerenței în ceea ce privește evaluările, precum și stabilirea unor obiective nerealizabile sau necorelate cu fișa postului sunt frecvent contestate de lucrători, însă pe lista nemulțumirilor angajaților se numără și manifestări ale angajatorilor ce nu reprezintă altceva decât exercitarea prerogativelor pe care legea însăși le oferă acestora. Citește articolul
Articolul explică noile legi despre cum trebuie trimise și păstrate facturile electronice (e-Factura), inclusiv ce format este considerat cel original. Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate reglementările legale pentru a evita amenzi sau probleme.
Regulile actuale privind arhivarea vor rămâne la fel și în 2024, atrag atenția specialiștii. Astfel, în contextul folosirii obligatorii a e-Factura în relația B2B, firmele vor trebui să se asigure doar că, în plus, păstrează fișierele XML sigilate de Ministerul Finanțelor după transmiterea lor în sistem. În același timp, e bine de știut că autoritățile lucrează la posibilitatea de a transmite automatizat și anexele facturilor. Citește articolul
Articolul explică regulile legale și fiscale pe care compania trebuie să le respecte atunci când face tranzacții cu alte firme din același grup, pentru a evita problemele legale și amenzile.
Extinderea unei afaceri peste granița statului în care a fost dezvoltată este un proces complex, cu multiple implicații, care presupune o planificare minuțioasă și atenție sporită la aspecte neîntâlnite anterior, cum ar fi regimul fiscal aplicabil tranzacțiilor realizate între compania-mamă și entitatea afiliată. Și, dacă aspectele de acest gen sunt relativ ușor de gestionat de către societățile mari, pentru cele mici ele pot reprezenta adevărate provocări. Mai mult, start-up-urile interesate să își extindă activitatea pe piețe externe avansate (în special cele din IT care vizează piața din Statele Unite) se confruntă cu dificultăți specifice, generate de faptul că desfășoară activități în jurisdicții cu regimuri fiscale complet diferite. Care sunt aspectele esențiale pentru conformare? Citește articolul