Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile legate de angajați și de documentele lor, cum ar fi contractele de muncă și regulile interne, pentru a evita amenzi sau procese.
Regulamentul intern trebuie întocmit în urma consultării colective a salariaților și trebuie comunicat fiecărui salariat. Lipsa comunicării regulamentului intern duce la imposibilitatea respectării acestuia, iar în practică se întâmplă frecvent ca angajații „să dea cu semnătura” pe un tabel și... cam atât. Echivalează asta cu o comunicare așa cum cere legea? Totodată, sunt angajații mereu în posesia regulamentului, ca să-l consulte, sau au mereu posibilitatea de a-l consulta cu ușurință? Să nu uităm că legea impune ca el să fie afișat la locul desfășurării activității, totodată. Citește articolul
Ei trebuie să înțeleagă cum vede fiscul tranzacțiile dintre firmele din același grup ca să se asigure că firma respectă legile și să o apere în cazul unor controale.
În urma inspecțiilor fiscale derulate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii de la NNDKP au identificat în practică mai multe tendințe de care ar trebui să știe firmele. De principiu, vorbim de situații în care ANAF profită pentru a face ajustări de prețuri de transfer fără a proceda întotdeauna „ca la carte”. Citește articolul
Vor fi interesați să înțeleagă noile legi fiscale propuse, pentru a se asigura că firma respectă întotdeauna regulile și pentru a anticipa cum aceste schimbări pot afecta operațiunile.
Contribuția la sănătate (CASS) ar urma să fie datorată, de către persoanele fizice care câștigă bani din mai multe surse, numai o singură dată, pentru cel mai mare venit dintre cele obținute, scrie într-un proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în acest fel ar putea fi eliminată situația actuală în care o persoană cu mai multe surse de venit datorează CASS de mai multe ori. Citește articolul
Se referă la reglementări și recomandări noi, precum un regulament european și o recomandare privind recunoașterea calificărilor, care pot schimba modul în care companiile angajează oameni din afara UE. Este important pentru a asigura respectarea legilor și a evita problemele legale.
Într-o Uniune Europeană (UE) în continuă schimbare, cu piețe naționale ale muncii avide de competențe și talente noi, Comisia Europeană a pus bazele unei noi inițiative menite să ajute angajatorii din UE. Prin Pachetul său privind competențele și mobilitatea talentelor, Comisia își propune să atragă și să faciliteze mobilitatea forței de muncă calificate din afara granițelor UE, o mișcare strategică în cadrul Anului european al competențelor. Mai exact, Comisia propune crearea unei rezerve de talente la nivelul UE pentru a facilita recrutarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă din țări din afara UE pentru ocupațiile cu deficit de forță de muncă din Uniune. Prima platformă din UE de acest tip, o inovație, practic, dar participarea la rezerva de talente nu va fi obligatorie pentru statele membre, cu toate că deficitul actual al forței de muncă din România ne demonstrează că și țara noastră ar trebui să participe. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care legile muncii sunt interpretate și aplicate, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale privind angajații și munca depusă de aceștia.
Norma de muncă este definită de Codul muncii, însă această secțiune, art. 129-132, a rămas „încremenită” la nivelul anului 2003, nefiind modificată, deși legiuitorul a intervenit asupra actului normativ de 65 de ori, existând și o republicare a acestuia, iar modul în care se desfășoară relațiile de muncă a evoluat semnificativ între timp. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, iar acest articol vorbește despre noi reguli și amenzi pentru activități economice făcute incorect sau incomplet.
Interdicțiile introduse recent de autorități în privința activităților economice ilicite fac posibilă sancționarea companiilor inclusiv pentru fapte aparent banale, care sunt destul de des întâlnite în practică, atrag atenția fiscaliștii. De exemplu, firmele pot fi amendate pentru nereguli ca neautorizarea codurilor CAEN, neînregistrarea punctelor de lucru sau neactualizarea obiectului principal de activitate. Citește articolul
Articolul explică noile reguli legale privind facturile electronice și ce documente sunt considerate oficiale de autorități. Este esențial să înțelegeți aceste schimbări pentru a vă asigura că firma respectă legea și evită amenzile.
Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele noi privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă, și pentru a actualiza regulamentele interne.
În episodul 2 din podcastul dedicat realităților din piața muncii ne oprim cam o jumătate de ceas asupra unei noutăți legislative destul de importante pe care a adus-o această toamnă: un model de ghid pe care angajatorii să-l folosească în prevenirea și sancționarea hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă. Grevată pe obligații deja existente, politica internă privind combaterea și sancționarea cât mai fermă a hărțuirii va fi, în mai puțin de șase luni, un alt punct pe lista documentelor pe care inspectorii le vor cere în control angajatorilor. Mergem puțin dincolo de hârtie și vorbim concret despre de ce noua reglementare nu se poate aplica la fel în toate companiile și la nici măcar la stat, dar și despre responsabilul desemnat. Citește articolul
Este esențial să înțeleagă noile legi și proceduri pentru înmatricularea și radierea vehiculelor companiei, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și evită probleme legale sau amenzi.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus săptămâna asta în dezbatere publică un proiect de ordin ce conține viitoare prevederi privind procedurile legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea și eliberarea autorizațiilor de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor. Adaptarea procedurilor existente e necesară în contextul în care, în ultima perioadă, au apărut mai multe schimbări legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea vehiculelor sau emiterea unor documente pentru acestea. Potrivit proiectului, termenul pentru soluționarea cererilor de înmatriculare este stabilit la 20 de zile lucrătoare, iar procesele de înmatriculare și radiere vor putea fi efectuate online, inclusiv programarea, trimiterea documentelor și plata taxelor, eliminând necesitatea deplasării la ghișeu. Citește articolul
Discuțiile despre noi măsuri de combatere a evaziunii fiscale, inclusiv ideea de a taxa veniturile nedeclarate, sunt importante pentru a asigura că firma respectă toate legile și reglementările în vigoare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul