Acest departament ar fi interesat să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare atunci când vine vorba de plata taxelor de drum și să evite utilizarea unor servicii neautorizate care ar putea crea probleme legale sau financiare.
Așa cum a atenționat recent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), o aplicație de mobil neautorizată pentru încasarea rovinietei funcționează, în prezent, în România. Astfel, cei ce aleg să plătească rovinieta prin aplicația Aircash vor trebui să suporte costuri suplimentare față de prețul real al unei roviniete. Citește articolul
Se asigură că toate cerințele legale și de conformitate sunt respectate în procesul de obținere și utilizare a fondurilor europene.
După ce în mai 2023 a anunțat că sistemul informatic MySMIS2021 a devenit accesibil pentru antreprenorii care vor dori să ceară finanțări din fondurile europene pentru perioada de programare 2021 - 2027, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat joi că modulul sistemului pentru depunerea cererilor de finanțare a devenit, de asemenea, funcțional. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor și riscurilor legale legate de modul în care interacționează firma cu partenerii străini, pentru a se asigura că respectă legile fiscale și pentru a evita probleme cu autoritățile.
Practica din controalele derulate de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că aceștia se concentrează în mod special pe situațiile în care pot stabili sedii fixe în România, însă asta nu înseamnă că situațiile în care pot stabili sedii permanente trebuie neglijate. În acest context, avem și câteva recomandări de la specialiști pentru pregătirea firmelor pentru campania națională de verificări anunțată de ANAF. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările privind protecția angajaților, în special cele legate de condițiile de muncă în perioadele calde, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Protecţia sănătăţii lucrătorilor și eliminarea factorilor de risc sunt obligații importante ale angajatorilor. În unele domenii de activitate, majoritatea activității lucrătorilor se desfășoară în aer liber, ceea ce pe timpul verii înseamnă expunere prelungită la soare și temperaturi ridicate sau extrem de ridicate. În atare condiții, echipamentele de protecție sunt adaptate să acopere și riscurile implicate de radiațiile UV. Interesant e că sfera echipamentului individual intră și crema de protecție solară, de pildă. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate regulile fiscale noi și pentru a evita probleme legale.
Conform regulilor noi pentru ieșirea din regimul de impozitare micro în cursul anului fiscal, trecerea la impozit pe profit se face începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită o condiție anume a regimului micro. De exemplu, acest lucru se poate întâmpla dacă se depășește limita de venituri de 500.000 de euro, dacă firma rămâne fără salariatul obligatoriu sau dacă ponderea veniturilor din consultanță și/sau management este mai mare de 20% din totalul veniturilor. Citește articolul
Articolul explică noile reglementări legale privind suspendarea contractelor de muncă, oferind detalii despre cum acestea pot afecta obligațiile și drepturile companiei în relația cu angajații, aspecte esențiale pentru conformitatea legală.
Recent, Codul Muncii a fost modificat prin Legea 140/2023, care a introdus un nou caz de suspendare a contractului individual de muncă (CIM) din inițiativa salariatului: în cazul desfășurării, pe bază de contract încheiat în condițiile legii, a unei activități specifice în calitate de asistent maternal, asistent personal al persoanei cu handicap grav sau asistent personal profesionist. Pentru angajatorul confruntat cu o atare situație de suspendare apar însă două întrebări - una ce ține de durata suspendării, iar alta ce ține de nevoia de a substitui angajatul respectiv. Totodată, în cazul asistentului maternal, legea nouă pare să fie în contradicție cu alte prevederi legale, ce nu par să lase loc unei situații de suspendare a unui CIM. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul explică regulile legale pe care companiile trebuie să le respecte în tranzacțiile dintre ele și cum să evite amenzi sau probleme cu legea.
În contextul economic actual, când statele lumii fac eforturi pentru a combate erodarea bazei impozabile și migrarea profiturilor, mai mult ca niciodată, prețurile de transfer trebuie fundamentate și documentate corespunzător, pentru a evita consecințele negative ale neconformării. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli vamale, cerințele de raportare simplificate și cum să se asigure că firma respectă legislația europeană în operațiunile de import/export.
Confruntată cu schimbarea paradigmei și, prin urmare, cu provocări din ce în ce mai mari în ceea ce privește procedurile vamale la nivel european – un sistem depășit de realitățile economice, cooperarea deficitară între autoritățile vamale și alte autorități competente, lipsa unor sisteme informatice interoperabile care să evite duplicarea informațiilor similare privind produsele aparținând aceluiași lanț de aprovizionare, comerțul electronic care a schimbat natura tradițională a comerțului, faptul că infrastructura informatică vamală este descentralizată, ceea ce face ca supravegherea, analizele și controalele vamale să fie fragmentate, aplicarea în mod neunitar la nivelul fiecărui stat a practicilor vamale – Uniunea Europeană a demarat un amplu proces de modificare a legislației în domeniu, publicând, la 17 mai 2023, o propunere de regulament de instituire a Autorității vamale a Uniunii Europene și a Codului vamal al Uniunii Europene.
Citește articolulLegea europeană privind inteligența artificială (AI Act) reprezintă o nouă reglementare legală care impune cerințe stricte pentru dezvoltarea și utilizarea sistemelor AI, aspecte esențiale pentru conformitatea legală a companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile muncii și evită amenzi sau procese. Aceste modificări îi ajută să înțeleagă noile reguli și cum să le aplice corect în toate situațiile, de la adeverințe de vechime la conflicte de muncă.
În prima jumătate a anului, Codul muncii a fost modificat de patru ori: noi obligații pentru angajatori, două zile libere noi, prevederi în materia conflictelor individuale de muncă și concediului de îngrijitor. S-a modificat și Legea dialogului social, precum și Legea adopției, astfel că și salariații care adoptă au dreptul acum la doi ani de concediu, la fel ca în cazul concediului de creștere a copilului. Citește articolul