Departamentul Juridic & Conformitate trebuie să cunoască în detaliu legislația muncii privind concediul de paternitate pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită amenzile sau litigiile.
Concediul paternal se acordă în scopul de a asigura participarea efectivă a tatălui la îngrijirea copilului nou-născut şi de a facilita concilierea vieţii profesionale cu viaţa de familie în cazul lucrătorilor care sunt părinţi, potrivit legii. Astfel, în primele opt săptămâni de la naștere, tații își pot lua 10 sau 15 zile lucrătoare drept concediu paternal, primind în acest timp o indemnizație echivalentă cu salariul pentru acea perioadă. Din varii motive, e posibil ca lucrătorul să ceară concediul doar la unul dintre angajatorii la care lucrează. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu respectarea legilor și cu protejarea drepturilor companiei. Articolul explică în detaliu cum pot fi înregistrate și protejate legal mărcile, brevetele și desenele, beneficiind și de sprijin financiar.
Până pe 8 decembrie 2023, întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) cu sediul în țările membre ale Uniunii Europene pot solicita subvenții pentru derularea procedurilor necesare protejării drepturilor de proprietate intelectuală (mărci și desene sau modele, brevete și soiuri comunitare de plante). Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noua directivă europeană pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale legate de salarizare echitabilă și nediscriminare.
Pentru că segmentul „micilor angajatori”, adică sub 100 sau sub 50 de angajați, este cel care are ponderea cea mai mare, merită subliniat că Directiva privind transparența salarială nu va reprezenta neapărat încă o povară pentru acești angajatori, când vorbim de obligații noi. În fapt, pentru cei sub 50 de angajați, directiva le impune angajatorilor doar să pună la dispoziție angajaților niște informații pe care acum nu le oferă sau le oferă mai greu ori mai târziu decât ar fi necesar pentru angajați. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și modificările legislative legate de informațiile clasificate și de accesul public la date, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile.
Clasificarea informațiilor referitoare la cheltuirea banilor publici ar putea fi interzisă, potrivit unei propuneri legislative înregistrate la Parlament. Aceeași soartă ar putea-o avea secretizarea tuturor informațiilor de interes public sau privat, atâta timp cât prezentarea lor nu afectează siguranța națională. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de legile care permit companiilor să corecteze erorile minore fără a primi amenzi, asigurându-se că firma respectă regulile și evită sancțiunile financiare.
Sunt situații în care firmele controlate pot scăpa de amenzi, dacă se află la prima abatere, iar faptele contravenționale sunt din sfera comerțului, sănătății și securității în muncă (SSM), turismului sau protecției consumatorilor. Vorbim, mai exact, de un mecanism aplicabil de câțiva ani - Legea prevenirii. Cu toate că îl avem din 2018, mecanismul nu pare să țină pasul cu noutățile legislative. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale legate de prezența unei companii străine în România (sau a unei companii românești în străinătate) și la asigurarea respectării legilor fiscale pentru a evita amenzi sau probleme.
În anumite condiții, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot considera că activitatea unei firme din România, în cadrul unei colaborări cu o firmă străină, generează un sediu permanent aici, spun specialiștii. Asta înseamnă că ANAF poate impune plata de impozit pe profit în România. Citește articolul
Articolul explică drepturile și obligațiile legale ale angajatorilor conform Codului Muncii, sancțiunile pentru nerespectarea legii și cum se pot rezolva litigiile de muncă, aspecte esențiale pentru conformitate.
În presă a apărut săptămâna aceasta o investigație care arată cum sunt tratați salariații unei televiziuni din România, atunci când pretind respectarea unui drept de bun-simț ce decurge din raportul de muncă: plata la timp și integral a salariului. Tocmai pentru că vorbim și de angajați tineri, pentru care primele experiențe de muncă sau cu autoritățile, cărora le cer doar să-și facă treaba, pot pune o amprentă cenușie asupra întregului lor parcurs profesional, e necesar să înțeleagă ce drepturi au și că nu trebuie să ofere legitimitate încălcărilor legale ale angajatorului prin pasivitate în fața acestora. Citește articolul
Monitorizează schimbările de legi și reguli făcute de guvern, chiar dacă nu sunt direct despre afacerea noastră, pentru a înțelege cum se schimbă lucrurile în țară.
În contextul grevei profesorilor, ce este în desfășurare de mai multă vreme, Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin publicat joi, modificarea regulamentului școlar, astfel încât situația școlară anuală a elevilor să se poată încheia mai ușor. Mai exact, situația școlară anuală a elevilor, pe clase, se poate încheia în acest an școlar fără să fie validată de către consiliul profesoral din școală. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate este direct interesat de deciziile instanței privind falimentul unui asigurător, de valabilitatea contractelor (polițelor) și de implicațiile legale ale retragerii autorizației de funcționare, pentru a asigura respectarea legilor și reglementărilor.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a stabilit oficial, printr-o decizie apărută în martie, retragerea autorizației de funcționare a societății Euroins România, constatând starea de insolvență a acestui asigurător. Totodată, la acel moment, ASF a făcut o cerere pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) ca administrator interimar al firmei de asigurări. Tribunalul București a stabilit joi deschiderea procedurii de faliment a Euroins România, ceea ce înseamnă că polițele emise de acest asigurător mai sunt valabile doar până pe 8 septembrie 2023. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile noi impuse de Banca Națională a României, pentru a evita amenzi sau probleme legale. Noile cerințe de capital, solvabilitate și raportare sunt esențiale pentru conformitate.
Un regulament al Băncii Naționale a României (BNR) privind instituțiile financiare nebancare (IFN), intrat deja în vigoare, a modificat mai multe prevederi ce țin de funcționarea acestor entități. Noile reglementări vizează garanțiile, indicatorii de solvabilitate, gradul de expunere, capitalul minim sau modul și frecvența raportărilor care trebuie făcute către BNR. În plus, au apărut noi rigori privind monitorizarea lichidității IFN-urilor, dar și a nivelului minim la care aceasta poate fi menținută. Citește articolul