Acest departament este interesat de noile reglementări legale privind evidența persoanelor, domiciliul și actele de identitate, pentru a se asigura că firma, precum și angajații săi, respectă legislația în vigoare și pentru a preveni riscurile de neconformitate.
Printr-o lege apărută acum câteva zile s-a stabilit că la aceeași adresă nu se mai pot înregistra mai mult de zece persoane, indiferent dacă este vorba despre domiciliu sau reședință. Totuși, noua regulă nu se aplică celor ce locuiesc în casa unei rude. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate acțiunile companiei respectă legile. Ei ar fi interesați de modul în care trebuie întocmite documentele interne sau contractele legate de teambuilding-uri, pentru ca totul să fie în conformitate cu regulile fiscale și legale.
Teambuilding-ul reprezintă o modalitate de interacțiune între persoanele care lucrează într-o organizație și un proces gândit să îmbunătățeasca relațiile și raporturile dintre membrii unui grup. Este o practică din ce in ce mai răspândită din dorința de a crește motivarea și retenția angajaților. Ca orice alte cheltuieli ale companiei, și aici vorbim despre un regim fiscal aplicabil de la caz la caz: „de ce organizăm teambuildingul” este întrebarea esențială la care trebuie să răspundem pentru a putea încadra corect cheltuiala. Dar ce documente trebuie să avem pentru a nu avea probleme cu organul fiscal? Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a se asigura că toate descrierile de posturi și contractele de muncă din companie respectă clasificarea oficială a ocupațiilor, evitând astfel probleme legale.
O nouă modificare a Clasificării ocupaţiilor din România (COR) a fost oficializată azi, opt noi ocupații fiind înscrise în listă și alte două deja existente fiind modificate. Citește articolul
Companiile trebuie să înțeleagă cum sunt formulate legile și dacă noile reglementări sunt clare și aplicabile, pentru a evita problemele legale.
La Ministerul Familiei vedem în dezbatere două proiecte de hotărâri pentru două programe intitulate „Concursul național de proiecte pentru familii” și „Cardul Familiilor Numeroase”. Propunerile sunt vagi și nu oferă detalii despre implementare sau finanțare, reflectând o abordare amatoristică asupra modului de redactare a unor acte normative ce, în final, vor presupune un micuț efort bugetar. Într-una, ministerul vrea să acorde reduceri în diverse domenii familiilor cu mulți copii, dar nu-și dă seama că din schemă lipsește un actor esențial. În cealaltă, se admite faptul că nu există specialiști în politici sociale angajați de stat, așa că e necesară acordarea de fonduri unor ONG-uri sau unități de cult care ar putea să știe mai bine ce e de făcut pentru familiile din România. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru înțelegerea și aplicarea noilor legi și directive europene, cum este cea prezentată, pentru a asigura că firma respectă cerințele legale privind egalitatea salarială și transparența, evitând astfel amenzi sau procese.
Chiar și după ce directiva europeană privind transparența salarială va fi transpusă, diferențe salariale vor putea exista între cei care ocupă același post. Salariul, primele și orice alte elemente ale remunerației vor putea să difere între salariați, atâta timp cât nu au la bază criterii de discriminare. Citește articolul
Se ocupă de interpretarea legilor muncii și de asigurarea că procedurile disciplinare sunt corecte și legale, evitând riscuri de procese și amenzi pentru companie.
Chiar dacă nu se află în mod efectiv la locul de muncă, adică în spațiul unde își desfășoară în mod normal activitatea, lucrătorul poate fi tras la răspundere pentru o faptă în legătură cu munca și prin care a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual sau colectiv de muncă aplicabil, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile fiscale, inclusiv cele legate de TVA, și înțelege riscurile juridice, cum ar fi pedepsele pentru fraudă. De asemenea, trebuie să fie la curent cu noile legi și decizii ale justiției care pot afecta modul în care compania calculează și raportează TVA-ul.
Ne apropiem cu pași repezi de mijlocul anului 2023 și deja putem spune că s-au strâns o multitudine de informații noi pe tema TVA-ului. Avem mai multe schimbări legislative oficiale și acestea nu vor fi singurele de care am putea auzi până la finalul anului. În același timp, specialiștii ne-au informat despre tot felul de chestiuni de avut în vedere la controalele fiscale, iar autoritățile au adus în discuție câteva dintre planurile de digitalizare ce vizează, într-un fel sau altul, domeniul TVA-ului. Iată imaginea de ansamblu pe care ne-am format-o după evenimentele lunilor recente. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum ar fi cele propuse la Codul fiscal legate de TVA, pentru a se asigura că firma respectă întotdeauna legile în vigoare.
Modificarea Codului fiscal este propusă din nou, printr-un proiect legislativ aflat de puțină vreme în dezbaterea senatorilor, astfel încât lista produselor pentru care se aplică o cotă redusă a taxei pe valoarea adăugată (TVA) să se extindă. Mai exact, pentru băuturile pe bază de plante, de pildă, cele pe bază de soia, să se aplice, de anul viitor, o cotă de TVA de 9%. Măsura ar veni în sprijinul celor ce au diverse alergii sau intoleranțe alimentare. Citește articolul
Se asigură că toate contractele sunt corecte și respectă legile în vigoare, mai ales cele legate de clienți, pentru a evita procese și amenzi.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis, joi, într-o cauză ce vizează clauzele abuzive, că în contextul anulării în totalitate a unui contract de împrumut ipotecar pentru motivul că acesta nu poate continua să existe după eliminarea clauzelor abuzive, consumatorul are dreptul să solicite instituției de credit o compensație care să depășească rambursarea ratelor lunare plătite și a costurilor suportate pentru executarea acestui contract, precum și plata dobânzilor de întârziere la rata legală de la data punerii în întârziere. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă toate legile legate de contractele colective de muncă și că angajații sunt informați corect, pentru a evita problemele legale.
Părțile au reușit să cadă la învoială, au decis asupra formei finale a contractului colectiv de muncă (CCM) și acesta a fost înregistrat așa cum prevede legea. Ce urmează, se întreabă un angajator? „Îl aduc la cunoștință angajaților, semnează că l-au citit, fac acte adiționale? Dar în privința noilor angajați?” Citește articolul