Acest departament este interesat de orice modificare a legilor și ordonanțelor, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și contractele sunt conforme cu noile prevederi, chiar dacă se referă la persoane nesalariate.
Modificările aduse în cazul indemnizațiilor de maternitate primite în baza contractelor încheiate de nesalariați cu casele de sănătate vor viza și unele dintre contractele semnate până la apariția ordonanței din 16 martie. În următoarea perioadă, casele de sănătate vor trimite notificări celor ce trebuie să facă acte adiționale la contractele deja existente, însă e bine de știut că indemnizațiile în plată până la 1 iunie nu vor fi afectate. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce legi noi ar putea fi adoptate în Parlament, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a pregăti compania pentru orice schimbări legislative.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Pentru a înțelege propunerile legislative noi privind agricultura urbană, etichetarea produselor și sancțiunile penale, precum și reglementările europene legate de ajutoarele pentru fermieri, asigurând că activitățile companiei sunt în conformitate cu legea.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile. Regulile controalelor fiscale sunt esențiale pentru a ști cum să se pregătească și să gestioneze vizitele inspectorilor de la agenția de taxe, asigurând astfel conformitatea legală.
Având în vedere multiplele modificări procedural-fiscale de la finalul anului trecut (OUG 188/2022), redacția noastră a scris pe larg despre regulile aplicabile în 2023 la toate tipurile de controale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În același timp, am prezentat tendințele așteptate la verificările fiscale din anul nou. Iată, în continuare, principalele repere din 2023 privind controalele ANAF. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască în detaliu legile muncii legate de concedii și ce rețineri pot fi făcute din salariu, pentru a se asigura că firma respectă legislația și evită procesele sau amenzile.
Pot exista situații în care angajatul beneficiază de tot concediul la care ar fi avut dreptul în acel an de muncă în prima parte a anului, iar apoi pleacă din firmă ori este dat afară. Cu toate că i se pune în vedere că a beneficiat de ceva mai mult concediu decât ar fi avut dreptul și, implicit, de o indemnizație de concediu la care în parte nu ar fi avut dreptul, la acel moment din an, angajatul ar putea să refuze ideea de a restitui vreun leu angajatorului. Există o singură soluție pentru angajatorii care vor să recupereze acei bani, iar aceea nu e reprezentată de reținerile salariale. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce drepturi și obligații are firma în timpul unui control fiscal, pentru a se asigura că totul este legal și conform legilor în vigoare.
Deoarece regulile emiterii deciziilor provizorii de impunere au fost modificate la finalul anului trecut, am întrebat specialiștii în ce situații recomandă firmelor să le ceară inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Pe scurt, ideea este că firmele ar trebui să ceară decizii provizorii, în cadul inspecțiilor fiscale, dacă își dau seama că au aplicat un tratament fiscal greșit. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate schimbările legislative privind traficul rutier și permisele de conducere, pentru a asigura că firma respectă legea și pentru a gestiona riscurile legale.
Regulamentul de aplicare a Codului rutier a fost modificat în februarie, una dintre schimbările apărute atunci vizând stabilirea circuitului pe care îl parcurg permisele de conducere reținute în funcție de faptele săvârșite de șoferi. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă legislația legată de angajare și sănătatea angajaților, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită potențialele sancțiuni sau litigii.
Momentul semnării unui contract individual de muncă este un moment important, atât pentru angajator, cât și pentru persoana care urmează să presteze o activitate în beneficiul și sub autoritatea acestuia, iar viitori parteneri în cadrul relației de muncă trebuie să cunoască o serie de aspecte importante care țin chiar de desfășurarea activității. Așa cum Codul muncii prevede o serie de informații cu caracter minimal care fac obiectul informării înainte de semnarea contractului de muncă și care trebuie să fie prezentate angajatului, așa și angajatorul trebuie să cunoască anumite aspecte care țin de persoana care solicită angajarea - de pildă, aspectele medicale. E important însă ca angajatul să fie conștient că ascunderea unor afecțiuni, unele chiar destul de grave, nu este neapărat în avantajul său. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum ar fi această Ordonanță de Urgență, pentru a înțelege noile reguli legate de ajutoarele sociale și alocații. Este important pentru a avea o imagine completă a cadrului legal din România.
O serie de modificări în legătură cu ajutoarele sociale și cu alte sume de care pot beneficia persoanele fizice au apărut joi, prin ordonanță. Schimbările vizează ajutoarele pentru perioada sezonului rece destinate persoanelor vulnerabile, alocația pentru susținerea familiei, dar și ajutoarele sociale ce se calculează în raport cu indicatorul social de referință (ISR). De pildă, în cazul ajutoarelor care depind de ISR, dacă în urma calculului rezultă fracțiuni în bani, sumele calculate se rotunjesc la leu în favoarea beneficiarilor. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de modul în care contractele de muncă (individuale și colective) sunt interpretate și aplicate conform legii, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită posibile litigii sau amenzi.
Clauzele contractului individual de muncă nu pot conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte colective de muncă, prevede Codul muncii. Dar dacă se întâmplă invers: la nivelul unității a fost negociat un contract colectiv de muncă ce prevede drepturi inferioare celor deja stabilite în urma negocierilor individuale, dintre angajator și unii angajați? De pildă, în contractele individuale sunt prevăzute mai multe zile de concediu de odihnă anual decât minimul prevăzut de lege, iar în contractul colectiv e prevăzut minimul din lege sau o zi, două în plus - drepturi inferioare, practic. Citește articolul