Acest departament trebuie să știe ce legi și reguli noi ar putea apărea sau dispărea, cum ar fi această propunere de a afișa adaosul comercial, pentru a se asigura că firma respectă tot ce este cerut de autorități. De asemenea, îi interesează aspectele legate de concurență și protecția secretelor firmei.
Proiectul de ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) referitor la informarea consumatorilor privind adaosul comercial aplicat produselor a fost retras. Instituția susține că a decis să renunțe la această inițiativă după ce a primit reacții negative din partea mediului de afaceri, dar și pentru a evita ”posibilitatea scăderii competitivității României în raport cu alte state”. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi trebuie respectate și cum să se asigure că firma face totul corect în privința înregistrării concediilor medicale, pentru a evita problemele legale și amenzile din partea autorităților.
Începând cu 2025, angajatorii vor trebui să înregistreze în Reges-Online și suspendările contractelor individuale de muncă bazate pe concediile medicale, dar e important de reținut că nu toate concediile medicale duc la suspendarea contractului și, astfel, nu toate medicalele trebuie transmise în Reges. Citește articolul
Se ocupă cu legile, regulamentele și asigurarea faptului că firma respectă toate normele. Articolul este despre un proiect de lege (OUG) care va schimba reguli importante pentru spitale și care trebuie să respecte un plan național (PNRR), având implicații legale majore.
Ministerul Sănătății propune introducerea plății pe bază de performanță în spitalele publice, printr-un proiect de OUG aflat în transparență decizională, care reprezintă un jalon restant din PNRR. Conform proiectului, spitalele vor putea acorda recompense din veniturile proprii, în limita a 2% din cheltuielile cu salariile, iar cuantumul individual nu poate depăși șase salarii minime brute. Principalele provocări rămân metodologia de măsurare a performanței între cele 49 de specialități medicale distincte și definirea clară a criteriilor de evaluare, însă în contextul uriașelor probleme structurale cu care se confruntă sistemul de sănătate publică, întrebarea e dacă este realmente posibilă măsurarea performanței. Citește articolul
Articolul detaliază o nouă lege care impune reguli stricte privind cadourile și conflictele de interese pentru oficialii publici. Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să înțeleagă aceste legi pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările atunci când interacționează cu autoritățile sau oficialii statului, evitând situații ilegale.
Un nou set de reguli privind etica și conduita în funcțiile de demnitate publică a fost introdus în Codul administrativ, printr-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Actul normativ vine ca urmare a unui angajament asumat de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și este aliniat recomandărilor formulate de organisme internaționale precum Grupul de State împotriva Corupției (GRECO) și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Noile reguli stabilesc obligații clare pentru membrii Guvernului și alți înalți demnitari în ceea ce privește primirea cadourilor, declararea intereselor personale și transparența întâlnirilor oficiale cu reprezentanți ai unor entități private sau organizații neguvernamentale, inclusiv prin înregistrarea acestora într-un registru public. Citește articolul
Acest departament este direct impactat de orice modificare a legilor procedurale legate de pregătirea și depunerea documentelor în instanță, cum ar fi certificarea copiilor.
Certificarea autenticității unei copii a unui act se face, de cele mai multe ori, prin menționarea pe document a textului “conform cu originalul” și aplicarea unei semnături de mână. După cum apare într-un proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor, Codul de procedură civilă s-ar putea modifica, astfel încât certificarea copiilor actelor să se poată face și în baza unei semnături electronice. Citește articolul
Este important pentru a se asigura că firma respectă noile legi privind înregistrarea angajaților și pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Procedura de acces în Reges-Online este încă așteptată de angajatori și prestatorii de servicii, chiar dacă ea poate fi conturată deja, în mare parte, cu informațiile pe care le avem la acest moment. În lipsa ei, a unei comunicări coerente pe acest subiect, dar și în contextul unor prevederi din hotărârea de Guvern ce sunt deja contestate în rândul profesioniștilor, au apărut nenumărate nelămuriri în ceea ce privește tranziția la noul registru. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și decizii ale Ministerului Justiției legate de asistența juridică gratuită și despăgubirile acordate victimelor infracțiunilor, deoarece se ocupă cu asigurarea respectării tuturor reglementărilor legale și cu informarea corectă în privința drepturilor și obligațiilor.
Două ordine ale ministrului Justiției, care vizează aprobarea unor modele de cereri pentru asistență juridică gratuită și despăgubiri civile pentru victimele infracțiunilor, au fost recent oficializate. Documentele au ca scop aprobarea unor modele standardizate de cereri pentru ca victimele infracțiunilor să poată accesa mai ușor asistența juridică gratuită și sumele necesare executării hotărârilor judecătorești de despăgubire. Citește articolul
Legea introduce noi reguli și obligații pentru companiile de stat, iar departamentul juridic trebuie să se asigure că acestea sunt respectate și că toate procesele sunt conforme.
Legea ce vizează îmbunătățirea guvernanței corporative, creșterea profitabilității și a transparenței în cadrul întreprinderilor publice a apărut azi în Monitorul Oficial. Documentul a fost elaborat în baza modelelor de bune practici aplicate de statele membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), precum și a ghidurilor privind guvernanța corporativă privind anti-corupția, integritatea, controlul intern, etica și conduita responsabilă în afaceri. Citește articolul
Departamentul trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative și noile reglementări, cum este această procedură de reevaluare, pentru a asigura că firma respectă legea și evită problemele legale.
După ce, la finalul iernii, s-a stabilit că șoferii care au un certificat de încadrare în grad de handicap emis pentru o afecțiune ce i-ar putea împiedica să conducă o mașină vor fi reevaluați pentru a se vedea dacă mai au această capacitate, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) a publicat chiar azi procedura necesară reevaluării. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă regulile fiscale și obligațiile legale legate de contribuțiile de sănătate (CASS) pentru a se asigura că firma, precum și persoanele cheie din companie (asociați, administratori), respectă toate legile în vigoare.
În cazul veniturilor din dividende și din dobânzi, ce sunt încadrate de Codul fiscal la categoria veniturilor din investiții, persoanele fizice trebuie să depună declarația unică și să achite CASS numai dacă depășesc un anumit plafon de venituri (plafonul se poate atinge inclusiv dacă se obțin și alte tipuri de venituri extrasalariale). Astfel, cei care au depășit plafonul de șase salarii minime brute cu veniturile încasate în 2024 trebuie să depună declarația unică la 26 mai 2025 și, tot până atunci, să achite contribuția. Impozitul pe aceste venituri este reținut la sursă, declarat și achitat direct de către entitățile care plătesc persoanelor fizice dividendele și dobânzile. Citește articolul