Această bonificație este reglementată prin legi și ordine guvernamentale. Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă exact condițiile legale de acordare și să se asigure că firma respectă toate normele pentru a beneficia de ea și pentru a evita probleme de conformitate.
Procedura de acordare a unei bonificații de 3% pentru contribuabilii bun-platnici, pentru impozitul pe profit și impozitul micro, a fost oficializată recent de Ministerul Finanțelor (MF). Vorbim de o măsură introdusă anul trecut prin Ordonanța amnistiei fiscale generale și care este valabilă o sigură dată, strict pentru impozitele aferente anului 2024. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Cum noul sistem Reges vine cu reguli clare și cu posibile amenzi mari pentru nerespectare, este esențial pentru ei să înțeleagă noile cerințe pentru a se asigura că firma este în legalitate.
Un pas important în materie de digitalizare în contextul raporturilor de muncă, implementarea Reges-Online, începând din această primăvară, reprezintă fără dubiu cel mai important eveniment legislativ al anului pentru angajatori. Trecerea la noul registru aduce obligații noi de raportare, sub imperativul înregistrării în timp real a informațiilor din contracte. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască foarte bine legile despre încetarea contractelor de muncă și drepturile angajaților, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită posibilele procese sau probleme legale legate de plecările angajaților.
Persoanele care își pierd locul de muncă pot beneficia de indemnizație de șomaj, însă doar în anumite condiții prevăzute de lege. Nu toate formele de încetare a contractului de muncă dau dreptul la acest sprijin financiar, iar temeiul legal al încetării raportului de muncă este decisiv în acest sens. În plus, stagiul de cotizare, modul în care a încetat contractul și vechimea în muncă influențează direct atât valoarea indemnizației, cât și perioada pentru care aceasta se acordă. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre toate noile legi și decizii ale guvernului care pot schimba modul în care funcționează organizația și să se asigure că totul este conform regulilor.
Cu scopul de a crește atractivitatea sistemului public de sănătate și de a reduce deficitul de personal medical, în contextul migrației multor specialiști în afara țării, Ministerul Sănătății vrea să introducă, printr-un proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică, un mecanism prin care să fie stimulată performanța din sănătate. Practic, se reglementează acordarea unor indemnizații de merit, de până la șase salarii minime brute, pentru personalul medical ce activează în spitalele de stat, dar și indicatorii de performanță ce vor sta la baza acordării acestui stimulent, metodologia de evaluare și categoriile de personal pentru care se va acorda indemnizația. Citește articolul
Articolul discută despre posibile modificări ale politicilor fiscale și creșteri de taxe, ceea ce ar putea duce la noi legi și reglementări pe care departamentul juridic trebuie să le înțeleagă și să se asigure că firma le respectă.
Oricât de des ar repeta guvernanții că pot reduce, în 2025, deficitul bugetar la 7% doar prin reducerea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea colectării veniturilor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru specialiști devine tot mai clar că vom vedea creșteri de taxe și impozite în acest an. Aceasta este concluzia desprinsă dintr-un eveniment recent care s-a axat pe efectele impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar în care s-a discutat inclusiv despre situația bugetară actuală a României. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind egalitatea de salarizare și evită problemele legale sau procesele. Articolul detaliază cadrul legal european și național.
Pe fundalul apariției Directivei 2023/970 (numită, popular, directiva privind transparența salarială), principiul egalității de remunerare între femei și bărbați și-a recâștigat un loc bine meritat în agenda publică a statelor membre, care trebuie să asigure transpunerea prevederilor directivei pana la data de 7 iunie 2026. În același timp, principiul egalității de remunerare a devenit un subiect din ce în ce mai discutat la nivelul tuturor companiilor, care se pregătesc să facă față provocărilor și oportunităților pe care le aduce această schimbare legislativă. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate noile legi și reguli legate de lucrul cu azbestul și siguranța angajaților, inclusiv obținerea autorizațiilor necesare și respectarea termenelor.
Recent, Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre care va aduce modificări normei care reglementează protecția sănătății și securității lucrătorilor față de riscurile expunerii la azbest. Propunerea vine în contextul transpunerii în legislația autohtonă a unei directive europene care modifică valorile-limită de expunere profesională, făcându-le mai stricte. Deși interzis în UE din 2007, azbestul este încă prezent în construcțiile realizate înainte de acest an. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate contractele de muncă și alte documente legate de angajați sunt întocmite și păstrate conform legii, mai ales când vine vorba de folosirea semnăturilor electronice și de cum sunt arhivate digital documentele.
Codul muncii permite utilizarea semnăturii electronice avansate sau calificate pentru documentele din relațiile de muncă, cu condiția ca ambele părți să utilizeze același tip de semnătură pe tot parcursul relației contractuale. Dacă se optează pentru semnătura electronică, angajatorii sunt obligați să țină dosarele de personal în format electronic, respectând prevederile legale privind arhivarea documentelor electronice. Citește articolul
Acest departament este interesat de detaliile programului, de condițiile de eligibilitate și de documentele necesare, pentru a se asigura că orice acțiune legată de acest program respectă legile și reglementările în vigoare.
Persoanele care vor să obțină ajutorul nerambursabil de până la 50.000 de euro prin intermediul celei de-a patra ediții a programului Start-up Nation trebuie să participe la cursuri de antreprenoriat, iar înscrierea va debuta în data de 15 aprilie (ora 10:00). Doar absolvenții acestor cursuri vor putea ulterior să solicite sprijin financiar în vederea demarării unor noi activități economice. Prin urmare, participarea la cursurile gratuite de antreprenoriat nu este doar utilă în vederea dobândirii unor competențe de conducere a afacerilor, ci și necesară pentru obținerea grantului de până la 250.000 de lei. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificare a legilor, mai ales de cele care stabilesc reguli clare despre ce este permis și ce nu în interacțiunea angajaților cu clienții sau pacienții, pentru a asigura respectarea tuturor normelor legale.
O lege ce se aplică de azi stabilește modificarea Legii drepturilor pacientului, astfel încât aceștia să poată oferi donații doar spitalului în care au beneficiat de tratament, nu și personalului medical, așa cum permitea legea înainte. De fapt, acum se “limpezește” o situație neclară în legătură cu dreptul la recunoștință, în condițiile în care, conform legii amintite mai sus, pacienții puteau oferi până acum medicilor plăți suplimentare sau donații, dar, așa cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție, aceștia nu le pot primi, deoarece ar răspunde penal pentru asta. Citește articolul