Departament: Management Risc și Control Intern
UPDATE Directiva europeană privind salariul minim adecvat a fost validată, în cea mai mare parte, de CJUE. Ce porțiuni au fost anulate și cum afectează asta statele care au transpus-o
Deoarece situația juridică incertă a acestei directive europene (dacă va fi anulată sau nu) reprezintă un risc important pentru companie. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de respectarea legilor și de impactul financiar.
12 Noiembrie 2025 | 14721 | Timp de citire: 5 min.
Pe 18 ianuarie 2023, Regatul Danemarcei a introdus o acțiune la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) împotriva Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene, solicitând anularea Directivei (UE) 2022/2041, care reglementează salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. Această cerere a fost formulată în contextul unei dispute legate de competențele Uniunii Europene în stabilirea normelor privind salariile. Decizia Marii Camere a CJUE a venit marțea aceasta - directiva rămâne în vigoare, iar statele membre care au transpus-o (inclusiv România) rămân obligate să-i aplice ansamblul – mai puțin pasajele anulate prin hotărârea Curții. Citește articolul
Timpul „de gardă” sau „on-call” este timp de muncă? Ce trebuie să reținem dintr-o recentă decizie CJUE
Încadrarea greșită a timpului de lucru sau nerespectarea drepturilor angajaților, conform noilor clarificări, poate duce la litigii, amenzi și afectarea reputației. Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri.
12 Noiembrie 2025 | 1 | 6981 | Timp de citire: 5 min.
Diferența dintre timpul de lucru și timpul de repaus reprezintă una dintre pietrele de temelie ale dreptului muncii, fiind esențială pentru protecția securității și sănătății lucrătorilor. O recentă hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) aduce clarificări cu privire la ceea ce constituie „timp de lucru”, în special în situațiile de gardă sau permanență. Deși speța se referă la un magistrat din Croația, principiile stabilite de Curte au implicații profunde și directe asupra pieței muncii din România, vizând orice angajator care utilizează forme de „gardă la domiciliu” sau „on-call”, de la medici și personal IT, la personalul de mentenanță și nu numai. Citește articolul
Măsuri rapide prin care contabilii pot contracara riscurile de spălare de bani
Acest departament se ocupă exact cu identificarea și gestionarea riscurilor pentru companie, inclusiv riscurile financiare, și cu implementarea unor sisteme interne care să prevină problemele.
Specialiștii recomandă contabililor să pună în aplicare anumite măsuri pe termen scurt pentru a identifica și contracara riscurile de spălare a banilor la care sunt expuși. Așa cum reiese dintr-un raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), în colaborare cu Corpul Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR), acest domeniu de activitate este expus la riscuri. Citește articolul
Analiză Trecerea treptată la declarații fiscale precompletate de ANAF, din ce în ce mai aproape de realitate
Acest departament trebuie să înțeleagă cum capacitatea ANAF de a analiza mai bine datele (prin sistemul Big Data) poate crește riscul de controale sau amenzi pentru firmă. Aceste informații ajută la ajustarea sistemelor interne de control și la identificarea și gestionarea riscurilor fiscale.
Procesul multianual de digitalizare a relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se apropie de final, iar una dintre urmările așteptate ale acestuia, precompletarea declarațiilor fiscale, urmează să devină o realitate în viitorul apropiat. Însă ideea nu este nouă, ea fiind prezentă în discursul autorităților de mai mult timp. Citește articolul
Propunere de modificare a legislației din domeniul sănătății
Proiect de OUG: Se reglementează statutul de utilitate publică al cabinetelor medicale de familie și se clarifică condițiile pentru numirea în funcția de asistent medical-șef
Departamentul de management al riscului trebuie să analizeze impactul clarificării răspunderii solidare a unităților medicale pentru prejudiciile cauzate de personal. Această modificare influențează evaluarea riscurilor financiare și reputaționale, precum și strategiile de control intern pentru a preveni astfel de situații.
11 Noiembrie 2025 | 1321 | Timp de citire: 3 min.
Mai multe acte normative prin care este reglementat domeniul sănătății vor fi modificate în următoarea perioadă, după cum apare într-un proiect de ordonanță pus chiar astăzi în dezbatere publică la ministerul de resort. Printre schimbările propuse acum se numără reglementarea statutului de utilitate publică în cazul cabinetelor medicale de medicină de familie și al punctelor de lucru ale acestora, lipsa acestui statut împiedicându-le acum să acceseze diverse facilități și forme de sprijin financiar, și clarificarea condițiilor de studii și de vechime pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi numit asistent medical-șef. Citește articolul
Păstrarea IMCA îngrijorează multinaționalele: România riscă să alunge investitorii străini
Articolul evidențiază riscurile legate de instabilitatea și impredictibilitatea fiscală, care pot afecta negativ performanța companiei și necesită strategii de gestionare a acestor riscuri.
Deși era prezentat inițial ca o măsură temporară, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) se aplică deja de doi ani. Iar discuțiile recente contradictorii despre păstrarea sa nu fac decât să amplifice îngrijorările multinaționalelor, atrag atenția specialiștii. În acest fel, țara noastră riscă să alunge investitorii străini, iar oportunitățile ratate nu se vor întoarce prea curând. Citește articolul
Proiect: Angajatorii care încadrează mame cu minimum trei copii ar putea primi un stimulent de 2.250 lei
Departamentul de Managementul Riscului vrea să știe ce riscuri pot apărea dacă firma nu respectă condițiile pentru a primi aceste ajutoare (de exemplu, dacă nu menține angajarea pe termenul cerut sau dacă are datorii la stat) și cum pot fi prevenite aceste situații.
Angajatorii care angajează mame cu cel puțin trei copii sau persoane care au executat pedepse privative de libertate ar putea beneficia de un stimulent lunar de 2.250 de lei, potrivit unui proiect de lege emis recent de Ministerul Muncii. Citește articolul
Cercetările disciplinare - motive pentru care angajatorii pot pierde procesele cu angajații sancționați
Aplicarea incorectă a procedurilor disciplinare sau a unor sancțiuni disproporționate poate genera riscuri legale, financiare și de reputație semnificative pentru companie, iar acest departament are rolul de a identifica și minimiza aceste riscuri.
11 Noiembrie 2025 | 6349 | Timp de citire: 5 min.
Deși angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară, angajatorul sfârșește nu de puține ori să piardă un eventual proces cu angajatul sancționat - fie pentru că procedura de concediere nu îndeplinește condițiile legale, fie lipsește cu totul, fie pentru că sancțiunea este disproporționată, fie pentru că decizia de sancționare are lipsuri semnificative. Citește articolul
Facturarea electronică, un pilon de bază în digitalizarea fiscală și operațională
Ei trebuie să se asigure că, odată cu digitalizarea și noile metode de raportare, riscurile de erori sau de neconformitate sunt minimizate și că există controale interne solide.
Digitalizarea proceselor fiscale devine o necesitate strategică în contextul unei economii globale în continuă transformare, iar facturarea electronică (e-Invoicing) este un instrument-cheie în acest proces, redefinind modul în care companiile își gestionează tranzacțiile și raportările către autorități. Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Lucrătorii temporari și subcontractanții - cine răspunde pentru securitatea lor
Pentru că acest departament este interesat de identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor în cadrul companiei, iar înțelegerea responsabilităților de siguranță pentru lucrătorii temporari și subcontractanți este esențială pentru prevenirea incidentelor și a problemelor legale.
11 Noiembrie 2025 | 1 | 1061 | Timp de citire: 3 min.
Economia modernă este, în prezent, una extrem de flexibilă, bazată pe contracte temporare, externalizări de servicii și subcontractări. Deși acest modus operandi este aduce beneficii (de ordin economic), iar, în unele cazuri, reprezintă singura opțiune a unei companii, apare și o întrebare complexă și de importanță critică: atunci când un lucrător temporar sau un angajat al unui subcontractant se accidentează la sediul companiei-gazdă, cine răspunde? Citește articolul










