Departament: Management Risc și Control Intern
România evită infringementul pe ultima sută de metri
Guvernul a stabilit mai multe măsuri privind energia regenerabilă și comunitățile de energie
Orice modificare legislativă sau operațională, cum ar fi implicarea în comunități energetice, introduce noi riscuri (legale, operaționale, financiare) pe care acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Executivul a adoptat recent o ordonanță de urgență care modifică și completează legislația existentă în domeniul energiei. Scopul principal al acesteia este alinierea cadrului legal național la prevederile unei directive europene, care urmărește creșterea ponderii energiei din surse regenerabile în consumul final. Actul normativ impune autorităților eliminarea barierelor administrative și obligă operatorii de distribuție să instaleze cu prioritate contoare inteligente pentru membrii comunităților de energie. Citește articolul
Soluționarea disputelor în zona prețurilor de transfer: Aspecte practice în România și alte state din Europa Centrală și de Est
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și operaționale la care este expusă compania. Nerespectarea regulilor de prețuri de transfer poate duce la amenzi mari și la plata unor taxe suplimentare, deci este important să știe cum se pot preveni aceste situații și ce mecanisme (precum APA și MAP) există pentru a gestiona și reduce aceste riscuri.
Aspectele fiscale legate de prețurile de transfer sunt extrem de complexe, astfel că autoritățile fiscale din Europa Centrală și de Est, inclusiv cele din România, derulează controale frecvente și, deseori, prelungite la companiile care derulează operațiuni transfrontaliere. Însă procedurile de control diferă de la țară la țară și la fel și mecanismele pe care le au la dispoziție contribuabilii pentru a se proteja de potențiale interpretări nefavorabile ale autorităților fiscale. În privința soluționării disputelor, în cele mai multe țări, inclusiv în România, cazurile ajung în instanță. Citește articolul
Proiect de lege
Se propun controale mai dese și amănunțite în cazul produselor alimentare provenite din afara UE, pentru a verifica nivelul de pesticide, metale grele și micotoxine
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile noi, cum ar fi oprirea importurilor, costurile neașteptate sau produsele neconforme, pentru a proteja compania.
10 Noiembrie 2025 | 557 | Timp de citire: 2 min.
Pentru a preveni introducerea pe piața locală a unor produse agroalimentare provenite din țări care nu sunt membre ale Uniunii Europene (UE), ce prezintă un potențial pericol pentru sănătatea consumatorilor, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect de lege pus recent în dezbaterea Senatului, reguli mai stricte pentru controlul acestor produse alimentare. Citește articolul
Proiect: Tinerii NEET ar putea primi o primă de stabilitate de până la 1.250 lei lunar, la prima angajare
Condițiile de plată, dar mai ales cele de restituire a primelor (în caz de demisie, abateri disciplinare etc.), pot genera riscuri financiare sau legale. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste aspecte pentru a evalua și gestiona riscurile potențiale legate de personal și de respectarea reglementărilor.
Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de lege care prevede acordarea unei prime de stabilitate pentru tinerii NEET înregistrați la agențiile teritoriale de ocupare a forței de muncă, la primul lor contract de muncă. Dacă proiectul va intra în vigoare, sprijinul financiar propus va fi acordat lunar, în cuantum de 1.000 de lei/lunar în primul an de angajare și 1.250 de lei în al doilea an, ca măsură destinată stimulării încadrării în muncă și menținerii tinerilor pe piața muncii. Citește articolul
E posibil ca impozitul pe venit să crească la 16% și pentru alte tipuri de venituri, nu doar pentru dividende, spun specialiștii
Acest departament este interesat de posibilele riscuri financiare și de conformitate care pot apărea din cauza schimbărilor fiscale și a modului în care compania încearcă să-și optimizeze costurile, pentru a se asigura că totul este legal, eficient și în siguranță.
10 Noiembrie 2025 | 1 | 21604 | Timp de citire: 4 min.
Creșterea cotei de impozit pe venit pentru dividende, de la 10% la 16%, începând cu 2026, ar putea să fie urmată și de creșterea cotei pentru alte categorii de venituri ale persoanelor fizice, opinează fiscaliștii de la EY România. Motivul este unul destul de simplu și logic: pentru a se evita optimizările fiscale prin care veniturile date de obicei ca dividende să fie date sub forme cu o impozitare mai redusă. Citește articolul
UPDATE A apărut ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, ce vizează îmbunătățirea transportului public din anumite municipii
Trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de acces în orașe și să propună soluții pentru a le minimiza.
10 Noiembrie 2025 | 1 | 8356 | Timp de citire: 2 min.
Pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, o lege prin care se stabilesc condițiile necesare pentru dezvoltarea în România a unui sistem durabil de mobilitate urbană a fost oficializată în 2023. Potrivit legii, Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute. Accesul în respectivele zone va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă. În plus, Ministerul Dezvoltării a publicat recent un ordin ce conține ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă, ce au ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor și diversificarea ofertei de transport către și din anumite municipii. Citește articolul
Cum se derulează, pas cu pas, noua procedură de înregistrare fiscală din oficiu a contribuabililor care nu și-au îndeplinit această obligație
Acest departament trebuie să fie informat despre riscurile asociate cu nerespectarea obligației de înregistrare fiscală și despre amenzile aferente. Înțelegerea procedurii de înregistrare din oficiu îi permite să identifice și să gestioneze riscurile fiscale, implementând controale interne pentru a preveni astfel de situații și pentru a asigura conformitatea.
10 Noiembrie 2025 | 4033 | Timp de citire: 6 min.
Noua procedură de înregistrare fiscală din oficiu, oficializată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), stabilește pașii concreți pentru înregistrarea contribuabililor care nu și-au îndeplinit această obligație. Procedura include respectarea dreptului contribuabilului de a fi ascultat, dar nu în toate cazurile. Citește articolul
Transferul de întreprindere: De la „vânzarea afacerii” la protecția automată a contractului de muncă
Pentru a identifica și gestiona riscurile financiare și legale care pot apărea dacă transferul de angajați nu este făcut conform legii, protejând compania de eventuale amenzi sau procese.
10 Noiembrie 2025 | 1070 | Timp de citire: 4 min.
Transferul de întreprindere nu e o simplă formalitate administrativă, ci un moment cu miză juridică și operațională: contracte care „merg” la noul angajator, drepturi salariale și colective ce trebuie păstrate, obligații de informare și consultare cu termene clare, riscuri de neconformare care pot scumpi tranzacția și pot tensiona relațiile de muncă. Deschidem azi o serie de articole în care cartografiem ce înseamnă acest transfer pentru angajați și pentru noul angajator. Citește articolul
Agenda săptămânii 10 - 16 noiembrie 2025
Ei sunt interesați să identifice riscurile noi care pot apărea din modificările legislative sau din nerespectarea regulilor fiscale (cum ar fi prețurile de transfer), pentru a proteja compania de pierderi.
De la chestiuni fiscal-contabile și financiare la chestiuni juridice sau de muncă (și nu numai), în fiecare luni îți prezentăm cele mai importante lucruri de care ar trebui să știi în săptămâna curentă. Citește articolul
Reges-Online: Nu mai este necesară informarea ITM cu privire la persoana responsabilă de operarea în registru. Importanța jurnalului de operațiuni
Jurnalizarea detaliată a tuturor operațiunilor și a persoanelor care le-au efectuat în sistemul Reges-Online este extrem de importantă pentru a preveni erorile, acțiunile neautorizate sau fraudele și pentru a asigura transparența și responsabilitatea internă a proceselor legate de angajați.
Informarea inspectoratelor cu privire la persoana responsabilă de registrul de evidență a salariaților nu mai este necesară în Reges-Online, așa cum a fost necesară până acum în cazul Revisal. Platforma Reges este concepută pentru a audita tot ce se întâmplă, iar utilizatorii și ce au făcut aceștia este vizibil chiar în platformă, prin urmare este posibilă oricum identificarea „responsabililor” în orice moment. Citește articolul










