Departament: Management Risc și Control Intern
Ce excepții de la obligația încheierii unei polițe RCA există acum, după ce legislația din domeniu a fost modificată recent
Pentru a evalua și gestiona riscurile financiare și operaționale legate de organizarea sau participarea la evenimente sportive motorizate. Departamentul trebuie să știe cine poartă răspunderea și ce instrumente de garantare sunt necesare pentru a proteja compania de pierderi neprevăzute.
20 Noiembrie 2025 | 6417 | Timp de citire: 2 min.
Legislația privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie a fost recent modificată, odată cu apariția unei legi în acest sens. Noutățile vizează, printre altele, și excepțiile stabilite de lege de la obligația încheierii unui contract RCA. Citește articolul
UPDATE Restricțiile pre/post-angajare la stat pentru demnitari și unii funcționari sau angajați ai statului, oficializate
Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor legate de corupție și conflicte de interese care pot apărea la angajarea foștilor funcționari publici sau în relațiile cu autoritățile, asigurând un cadru de control intern adecvat.
20 Noiembrie 2025 | 3981 | Timp de citire: 8 min.
Legea care construiește un cadru legislativ unitar în materia restricțiilor pre/post-angajare pentru mai multe categorii de persoane care lucrează la stat a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Noile reglementări vizează demnitari și înalți funcționari prevăzuți de Codul administrativ, personal implicat în evaluarea/atribuirea achizițiilor publice, personal cu atribuții de autorizare/acreditare/licențiere, juriști care reprezintă instituțiile în instanță, auditori publici interni sau consilierii prezidențiali/de stat, printre alții. Citește articolul
Accesul la datele privind beneficiarii reali ai companiilor din România, limitat în urma unei decizii a CJUE
Modificările privind accesul la proprietarii reali (beneficiarii reali) influențează modul în care compania evaluează riscurile legate de parteneri, clienți sau chiar de propria structură de proprietate. Acest departament trebuie să își ajusteze regulile interne și controalele pentru a preveni activități ilegale, cum ar fi spălarea banilor.
Doar solicitanții care pot dovedi că au un interes legitim mai primesc acces la informații privind beneficiarii reali ai companiilor înregistrate la Registrul Comerțului, după ce legislația locală privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului a fost modificată în luna mai a acestui an. Astfel, jurnaliștii care solicită informații despre beneficiarii reali ai unor companii locale, de exemplu, ar putea fi refuzați, în condițiile în care legislația nu definește clar „interesul legitim” și încă nu a fost publicat un ghid oficial în acest sens. Citește articolul
Poate angajatorul să impună unilateral zilele de concediu în anumite perioade ale anului?
Acest departament este interesat de riscurile legale, financiare și de imagine care pot apărea dacă firma nu respectă regulile privind concediile, afectând performanța generală.
20 Noiembrie 2025 | 37519 | Timp de citire: 4 min.
O practică frecvent întâlnită în multe companii este aceea de a „închide poarta” în perioada dintre Crăciun și Anul Nou. Motivele sunt adesea de ordin practic, activitatea este redusă, clienții și partenerii sunt, la rândul lor, în vacanță, iar eficiența operațională este oricum diminuată. Soluția pare la îndemână, toți angajații își vor lua concediu de odihnă în acele zile. Impunerea acestor zile de concediu este, însă, problematică. Citește articolul
UPDATE Propunerea legislativă pentru reglementarea utilizării bodycam-urilor de către polițiștii locali, adoptată la Senat
Acest departament verifică riscurile la care se expune firma (cum ar fi amenzi sau probleme legale) și cum pot fi ele prevenite, monitorizând și controlând activitățile pentru a se asigura că totul decurge conform regulilor și fără surprize neplăcute.
O inițiativă legislativă care vizează completarea Legii Poliției locale cu scopul de a crea un cadru juridic pentru utilizarea camerelor audio-video portabile, tip „bodycam”, de către poliția locală a fost adoptată miercuri la Senat. Inițiativa conturează un temei legal clar pentru prelucrarea datelor cu caracter personal și stabilește condiții, limite și garanții pentru înregistrările făcute de polițiștii locali cu bodycam-urile, în condițiile în care, în prezent, numai polițiștii naționali pot folosi astfel de dispozitive. Citește articolul
Dividende: Asociatul unic are dreptul la o sumă mare și o vrea în rate anuale: Cum se poate face pentru a plăti CASS o singură dată, nu în fiecare an
Evaluează dacă schemele de economisire a taxelor prezintă riscuri pentru companie și se asigură că toate deciziile financiare sunt bine documentate și respectă regulile interne pentru a evita problemele.
În situația în care o firmă are un profit mare ce poate fi distribuit, pe final de 2025, asociatului unic, dar acesta vrea să încaseze dividendele în rate anuale, în mod normal ar trebui plătită contribuția la sănătate (CASS) în fiecare an, potrivit Codului fiscal. Însă un fiscalist subliniază că există o optimizare fiscală ce poate fi făcută pentru a plăti CASS o singură dată, nu la fiecare rată anuală. Citește articolul
Evitarea dublei impuneri
Convenție nouă România - UK: Despre salariați, membrii consiliului de administrație, artiști de spectacol, sportivi și funcționari publici
Acest departament monitorizează riscurile financiare și de conformitate. O nouă convenție fiscală poate schimba modul în care sunt gestionate taxele, ceea ce influențează riscul de amenzi sau probleme legale legate de impozitare și evaziune fiscală.
20 Noiembrie 2025 | 485 | Timp de citire: 5 min.
Noua convenție de evitare a dublei impuneri dintre România și UK se aplică persoanelor rezidente în unul sau ambele state și reglementează inclusiv aspecte privind salariații, membrii consiliului de administrație, artiștii de spectacol, sportivii și funcționarii publici. Citește articolul
UPDATE Proiectul care ar fi modificat substanțial Legea executorilor, respins definitiv în Parlament, după ce a fost declarat neconstituțional în primăvară
Articolul detaliază răspunderea civilă a executorilor, asigurarea obligatorie și creșterea amenzilor disciplinare. Departamentul de management al riscului trebuie să înțeleagă aceste aspecte pentru a evalua riscurile legale și operaționale asociate cu procesele de executare și pentru a se asigura că există controale interne adecvate.
19 Noiembrie 2025 | 8913 | Timp de citire: 5 min.
Un proiect de lege pentru modernizarea profesiei de executor judecătoresc, adoptat anul trecut cu votul final și întors în mai anul acesta în Parlament, în urma unei decizii a Curții Constituționale, a fost respins astăzi de Camera Deputaților, terminându-și astfel parcursul legislativ. Proiectul își propunea modificări substanțiale în privința exercitării profesiei. Citește articolul
Ce pot face salariații când constată date eronate în Reges Online
Acest departament este interesat de identificarea riscurilor care pot apărea din cauza erorilor de date, a nerespectării legilor sau a posibilelor fraude, precum și de implementarea unor măsuri pentru a preveni apariția acestor probleme și a le gestiona eficient.
Trecerea de la Revisal la platforma Reges Online a evidențiat anumite neconcordanțe între datele existente și cele migrate, aspect care a generat discuții în rândul salariaților. În situațiile în care angajații identifică informații incorecte, aceștia trebuie să se adreseze angajatorului pentru rectificarea datelor, iar dacă problema nu poate fi soluționată, să depună o sesizare la inspectoratul teritorial de muncă (ITM). Citește articolul
Contabilitatea și prevenirea spălării banilor: Strategia de urmat pe termen mediu și lung
Acest departament identifică, evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Articolul vorbește direct despre vulnerabilități, controale interne și sisteme de prevenire a spălării banilor, esențiale pentru reducerea riscului operațional.
Contabilii nu trebuie să se mulțumească doar cu măsuri pe termen scurt pentru identificarea și contracararea riscurilor de spălare a banilor la care sunt expuși, ci prevenirea spălării banilor trebuie să fie o strategie pe termen mediu și lung. Conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), în colaborare cu Corpul Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR), domeniul contabilității este destul de expus la riscuri. Citește articolul










