avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 654 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Angajatorii pot fi amendați cu câteva mii de lei dacă nu notifică IGI la timp în legătură cu încetarea contractelor străinilor

Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale. Nedepunerea la timp a notificărilor poate duce la amenzi semnificative, mai ales că acestea se pot aplica pentru fiecare angajat în parte, ceea ce reprezintă un risc financiar important.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Martie 2025 | 6992 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii sau beneficiarii prestărilor de servicii au obligația de a notifica Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) inclusiv în ceea ce privește modificarea sau încetarea contractului individual de muncă ori a detașării unui străin. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă, ce poate fi aplicată pentru fiecare angajat străin pentru care angajatorul a omis să facă notificarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE Modificarea vectorului fiscal: Firmele care datorează taxa pe stâlp anunță asta prin D700, D010 sau D013

Introducerea unei noi taxe aduce riscuri financiare dacă nu este gestionată corect (de exemplu, declarații greșite sau plăți întârziate). Acest departament se asigură că există un sistem clar pentru a evita greșelile și amenzile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Martie 2025 | 6526 | Timp de citire: 1 min.

Regulile pentru modificarea vectorului fiscal au fost ajustate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) astfel încât firmele care datorează taxa pe stâlp, începând din 2025, să poată să anunțe acest lucru prin declarațiile 700, 010 și 013, după caz. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce aspecte ar trebui să se regăsească neapărat în CCM, dacă părțile ajung la încheierea unuia

Un contract colectiv bine realizat ajută la prevenirea riscurilor legale și financiare, cum ar fi acuzațiile de discriminare sau problemele cu autoritățile de control.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Martie 2025 | 935 | Timp de citire: 3 min.

Negocierea unui contract colectiv de muncă (CCM) trebuie să depășească paradigma unei simple reluări a prevederilor din Codul muncii, incluzând clauze ce vizează ierarhii și coeficienți de salarizare, periodicitatea și dimensiunea indexărilor salariale, condițiile de utilizare a semnăturii electronice, aspecte de procedură disciplinară, criteriile de evaluare, cât timp petrec angajații în pauză de masă și dacă ea face parte sau nu din timpul de lucru, cum se formarea profesională, dimensiunea și tipul sporurilor, bonusurilor și a altor beneficii extrasalariale, toate acordate pe criterii obiective, clar definite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Magazinele de bijuterii, în vizorul ANPC: Ce verifică inspectorii și ce amenzi riscă comercianții

Detaliază riscurile financiare și legale (amenzi, confiscări) legate de nerespectarea regulilor, ajutând la crearea unor proceduri interne pentru a preveni astfel de probleme și a asigura buna funcționare.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2025 | 1534 | Timp de citire: 3 min.

Conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat săptămâna trecută demararea unor controale la companiile care comercializează obiecte din metale sau pietre  preţioase. În cele ce urmează, prezentăm fișa de control care stă la baza modului în care inspectorii de la Protecția consumatorului desfășoară aceste acțiuni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schema de reducere a facturilor de energie ale firmelor a fost prelungită din nou

Departamentul de management al riscului folosește aceste informații pentru a identifica și evalua potențialele probleme financiare sau legale legate de costurile cu energia și pentru a se asigura că firma respectă noile reguli.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Martie 2025 | 1546 | Timp de citire: 3 min.

Pentru că urma să expire la finele lunii martie 2025, schema de sprijin prin care se mențin reduse facturile de energie pentru companii a fost prelungită recent prin OUG. Astfel, plafonarea prețurilor la energie electrică este menținută încă trei luni, iar cea a prețurilor la gaze naturale - încă 12 luni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Reglementări stricte pentru alimentația copiilor în unitățile de învățământ. Ce obligații au furnizorii acum

Acest departament identifică riscurile pentru companie și pune în aplicare măsuri de control. Nerespectarea noilor reguli alimentare poate duce la amenzi sau probleme de imagine, deci trebuie să se asigure că aceste riscuri sunt gestionate corect.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2025 | 2756 | Timp de citire: 2 min.

Prepararea, vânzarea și distribuirea alimentelor nesănătoase și a băuturilor carbogazoase în unitățile de învățământ preșcolar și preuniversitar trebuie să fie strict reglementate, conform unui ordin emis de Ministerului Sănătății (MS), deja intrat în vigoare. Produsele destinate copiilor trebuie să aibă cantități strict controlate de zahăr, sare și grăsimi, iar instituțiile de învățământ și furnizorii de mâncare trebuie să respecte reglementările în acest sens. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Finanțarea de la buget a serviciilor sociale, condiționată acum de licența de funcționare

Ordonanța își propune să prevină abuzurile și să întărească disciplina financiară în asistența socială. Acest departament este interesat de modul în care noile reguli ajută la reducerea riscurilor (ex: risc financiar, de conformitate) și la îmbunătățirea controalelor interne în cadrul organizației.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Martie 2025 | 1 | 1556 | Timp de citire: 3 min.

Printr-o ordonanță apărută vineri sunt prevăzute măsuri pentru îmbunătățirea serviciilor sociale din România, stabilindu-se, printre altele, o condiționare a finanțării serviciilor de la buget de deținerea licenței de funcționare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE s-a pronunțat recent în ceea ce privește conflictul între dreptul de acces la datele personale și protecția secretelor comerciale

Articolul ajută la înțelegerea riscurilor legale și de imagine care pot apărea din folosirea algoritmilor de evaluare a persoanelor (cum ar fi bonitatea) și oferă soluții pentru a le gestiona, asigurând că firma operează în limite legale și etice.

avocatnet.ro în GDPR & Protecția datelor personale
3 Martie 2025 | 1168 | Timp de citire: 3 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a reafirmat principiul că, în Uniunea Europeană, protecția datelor personale coabitează cu libertatea de a desfășura o activitate comercială, clarificând, printr-o decizie pronunțată recent că protecția secretului comercial nu poate să diminueze sau să anuleze dreptul de acces la datele personale al persoanei vizate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Notarii vor putea cere la ANAF înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente. Regulile procedurale au fost stabilite, dar mai e nevoie și de un sistem dedicat

Acest departament are nevoie să înțeleagă riscurile legate de modul în care sunt impozitați și înregistrați nerezidenții, pentru a se asigura că firma nu are probleme legale sau financiare din cauza nerespectării noilor proceduri.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Martie 2025 | 3870 | Timp de citire: 2 min.

Personele nerezidente care n-au cod de identificare fiscală vor fi înregistrate fiscal la solicitarea notarilor publici, conform unei modificări recente la Codul de procedură fiscală. Pentru a pune măsura în aplicare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat procedura necesară, dar mai este nevoie și de un sistem dedicat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fermierii pot să depună cererile pentru subvenții la centrele APIA din țară

Acest departament identifică și evaluează riscurile legate de obținerea subvențiilor, cum ar fi greșeli în documente sau nerespectarea termenelor, pentru a le preveni.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
3 Martie 2025 | 844 | Timp de citire: 2 min.

Agenția pentru Plăți și Invervenție pentru Agricultură (APIA) a lansat, pe 3 martie 2025, campania pentru primirea cererilor de plată a subvențiilor agricole. Astfel, fermierii care dețin exploatații vegetale, zootehnice sau mixte pot depune, în perioada 3 martie - 30 mai 2025, cererile de plată fie la sediile locale sau județene ale APIA, fie prin intermediul  aplicației AGI Online. Citește articolul